Weet sumping

Dette er jo en gammel traver, som det er mange meninger om.
Jeg tror ikke jeg har noe problem med det. Sykkelen kan stå i flere uker uten problemer.
Det jeg lurer på er mer hvordan en normal returnering av oljen skal være, det er litt vanskelig å forklare, men jeg skal prøve🤯
I går var oljen oppe på det øverste merket, og jeg hadde tømt sumpen, så kjørte jeg en liten tur 8 -10 km. Da var oljen nede på det nederste merket.
Da lot jeg sykkelen gå på litt rask tomgang ca. 2000 omdreininger en liten stund. Sjekket da oljen. Nivået var det samme. Det kom helt normal olje strøm i retur når den gikk
Jeg har jo sett dette før også, og da har det normalisert seg når jeg har kjørt litt lengre turer. Er dette normalt?
Under normal kjøring, er da sumpen mer eller mindre tom, eller kjører vi normalt rundt med en god slump med olje der nede ?
Når jeg tømte sumpen etter den første korte turen var det 1,2 liter der nede...

vidar
 

Magnus Jönsson

Administrator
Dette er jo en gammel traver, som det er mange meninger om.
Jeg tror ikke jeg har noe problem med det. Sykkelen kan stå i flere uker uten problemer.
Det jeg lurer på er mer hvordan en normal returnering av oljen skal være, det er litt vanskelig å forklare, men jeg skal prøve🤯
I går var oljen oppe på det øverste merket, og jeg hadde tømt sumpen, så kjørte jeg en liten tur 8 -10 km. Da var oljen nede på det nederste merket.
Da lot jeg sykkelen gå på litt rask tomgang ca. 2000 omdreininger en liten stund. Sjekket da oljen. Nivået var det samme. Det kom helt normal olje strøm i retur når den gikk
Jeg har jo sett dette før også, og da har det normalisert seg når jeg har kjørt litt lengre turer. Er dette normalt?
Under normal kjøring, er da sumpen mer eller mindre tom, eller kjører vi normalt rundt med en god slump med olje der nede ?
Når jeg tømte sumpen etter den første korte turen var det 1,2 liter der nede...

vidar
Hej
jag har också funderat på det men vet inte heller, jag anar att där alltid är en skvätt (men inte hur mycket?) i de nedre regionerna och när den över tid våtsumpar så fyller den vevhuset och blir i princip omöjlig att kicka igång
 
Hej på er alla.
Min 850 har ca 2-2,5 dl efter man kört en tur på 10-15 mil dock har jag väntat tills den är sval förmodligen dagen efter och den har stått med stängd kran för oljan.
Mvh/ Hans
 

Mike 40M

Member
1,2 liter börjar närma sig gränsen när vevaxeltätningen lossnar och oljan fyller transkåpan.. Ser kul ut när man öppnar inspektionsluckan på transen.
Om kran på tilloppet. Om man har en hoj med rullagrad vevaxel kan man köra en dryg mil innan motorn nyper. På glidlagrade som Nortontvinnar kommer man inte längre än att man orkar dra hem hojen. Har man många hojar i gång är det lätt att glömma egenheter på en av dom.
 
Top