Vill ha tag i syntet 20-50

camenius

Well-known member
Biltema hade tidigare syntet 20-50, dock inte nu längre. Det är ju själva f-n att det ska vara så svårt att hitta. 20-50 finns på flera ställen har jag sett, dock mineral. Men jag vill ha syntet.

Var köper ni er, ni som kör syntet?
 

camenius

Well-known member
Tack för tipset. Jag såg att de hade oljan men har dragit mig för att köpa online (pensionär med konservativt tänkande och därmed svårt lägga om köpvanorna, antar jag). Jag köper mycket gärna på biltema och liknande efterrsom jag inte är orolig för kvaliteten, men vill man ha syntet, eller accepterar halvsyntet, är det numera svårt att hitta. Biltema har 5-50, men det är kanske för "tunt". Ställde faktiskt frågan till Jim Lundberg (som kanske suckar över att återigen då en oljefråga. Verkar vara ett oändligt ämne delvis fylld med fördomar och myter), För väl se om den dyker upp på Classic Motors expertfråge-sida på deras hemsida.
Det får nog bli onlineköp för mig också.
 

Bo Storwall

New member
Hej Lasse!
Sedan många år kör jag mina Norton, gräsklipparen och min Volvo årsmodell 1986 på Biltemas 5-50 syntet.
Jag köper den i 10-liters förpackning och har hunnit förbruka många sådana redan utan problem.
Hälsningar Bosse
 

camenius

Well-known member
Hehehehe... tack Bosse. Köpte en sådan dunk förra året. Oanvänd nästan. Blev lite osäker om det var mindre vettigt eftersom den var så tunn. Får väl se vad Jim Lindberg svarar om min fråga om detta på Classic Motors hemsida under rubriken "Fråga experten", men nu vet jag att du kört med den.
Igår erbjöds jag i en butik en liter syntet 20-50, samma som Pojen tipsar om, priset var 259 kronor. Jag avböjde. :)
 

camenius

Well-known member
De sista tio åren eller så har jag köpt i stort sett all olja från oljemagasinet, som har bra priser, snabba leveranser och ett stort och bra utbud av alla typer av oljor. Följande länk leder till utbudet av mc-motoroljor https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/category&path=147_148
och den olja som jag har använt med gott resultat är Motul 5100 4T 15W-50, delsyntetisk men till ett lite högre pris kan man välja 7100 4T 20W-50.

View attachment 2282
Bra pris om man vill ha den oljan. Igår var vi ute på en sväng. Stannade vid en butik och gick in och frågade om de hade 20-50. Japp, sa killenoch plockade fram den här oljan. Priset 259 gjorde att jag avstod. :)
 

camenius

Well-known member
Såg nu att jag redan fåt svar. Både Bosse och jag kan alltså tryggt köra på oljan.
Så här skriver jul på Classic Motors hemsida, som för övrigt erbjuder både kul och lärorik läsning:

Fråga: Hej Jim! Jag har sedan mycket länge kört mina engelska klassiker-hojar på multigrade helsyntetoljor. Inga problem förstås. Men en fundering.
Min Norton Commando ska enligt fabriken köras på rak SAE 50 eller SAE 20-50.
Den första siffran 20 anger viskositeten i kallt tillstånd och smörjer därmed en kall motor bättre än en rak 50. Om man istället väljer en olja som exempelvis 10-50, eller till och med 5-50, vilken är fördelen respektive nackdelen? En sådan borde ha lägre friktionstal, men blir den FÖR "lättflytande"?
Vad avgör när tillverkare bestämmer det lägre talet?
Mvh
Lasse

Svar: Oljor har ett så kallat viskositetsindex som anger hur mycket, eller litet, viskositeten förändras när oljans temperatur ändras åt något håll. Oljan blir tunnare ju varmare den blir och ju högre viskositetsindex en olja har desto mindre tunnar oljan ur vid en given temperaturhöjning.

Äldre motorcyklar skulle ofta ha singlegrade-oljor ("raka") med viskositeten SAE 50 vilket är en relativt tjock olja - särskilt när den är kall. Detta kan innebära att oljan inte hinner fram till smörjställena vid starten när den är kall och tjockflytande och svår för oljepumpen att suga upp. Om man då häller i en tunnare olja, exempelvis SAE 20, så är den snabbare att ta sig genom alla kanaler till smörjställena, men kan sedan bli för tunn när motorn kommit upp i arbetstemperatur.

Förr i tiden var det vanligt vid motorcykeltävlingar att man först hällde i en tunn olja och varmkörde motorn med denna olja strax innan starten. Sen tappade man ur den oljan och fyllde på en tjockare olja medan motorn var varm.

Jag har bytt ut oljan till mina äldre fyrtaktsmotorcyklar från en rak SAE 50 till en multigrade SAE 20w-50 ("w" står för att oljan är anpassad till vinterförhållanden = rejäla kallstarter). Den största skillnaden märks vid start då motorerna blir mer lättkickade när de är kalla.

När det gäller oljor som SAE 10w-50 eller SAE 5w-50 så har ju dessa ett ännu högre viskositetsindex än exempelvis SAE 20w-50. Dessa oljor är ju rätt tunna fast de är kalla, men om de skulle vara "för tunna" tror jag inte. Trots sitt höga viskositetsindex så blir ju dessa oljor inte tjockare när de värmes upp utan de blir ju tunnare – men inte så mycket. Dessa tre oljor kommer att hålla samma viskositet vid arbetstemperatur – och som en rak SAE 50. Skillnaden på oljorna är ju när motorn är kall.

Den raka oljan kommer att tjockna mest när motorn har kallnat, sedan kommer 20w-50, 10w-50 och 5w-50 i den ordningen. I en perfekt värld skulle det finnas oljor som inte förändras ett dugg oavsett temperatur.

Spontant så känns det som att det bara vore bra med en SAE 5w-50 eller SAE 10w-50 i en äldre motor då dessa oljor inte blir för tunna för motorn eftersom de beter sig som en varm SAE 50 när de är varma och bara tjocknar lite när de blir kalla. Om vi tar det extrema exemplet SAE 0w så kan en sådan olja sugas upp av oljepumpen ner till cirka 35 minusgrader. Men när det är så kallt står oftast våra gamla hojar i garaget.

Någon som vet mer?

Jim Lundberg
 

Mike 40M

Member
En liten kommentar om multigrade. Om man använder sin gamla motorcykel sällan kommer den att vätsumpa mer. Eftersom den flyter lättare genom oljepumpen än en rak 50 olja. Men om man alltid tömmer vevhuset efter vintervilan så föredrar jag en multigrade olja.
På dom flesta av mina hojar använder jag Q8 SBK Racing 10W50. En syntet som kostar 83 kr/litern på Swedol i 20 L dunk.
Manxen däremot går på R40 och min 16H får rak 50 olja.
 

camenius

Well-known member
Jag fick ett problem med 5-50-oljan. Eller... problem och problem... Oljetrycket försvann.

När jag fyllt hela systemet med 5-50 och gav mig ut svängde mätaren fram och tillbaks. Totalt tokig. Antog att den höll på att paja eftersom hela mätaren tidigare skakat mycket och kanske skadats. Men tredje gången jag stack ut var det var riktigt varmt och då var oljetrycket extremt lågt. Oobefintligt vid lågt varv/tomgång. Bytte vid hemkomsten därför oljan till rak 50 (vilket jag egentligen inte gillar) och nu är trycket tillbaks och mätaren uppträder normalt.

Vet att Bosse Storwall med några andra i hans närhet kör 5-50-oljan utan att få problem. Men i valet mellan att ha bra oljetryck och litet/inget, väljer jag det förra. Kör väl på den här 50-oljan (ska egentligen vara i min 16h) i sommar, men ska återgå till en multigrade när jag hittar ett bra sådant alternativ.
 

camenius

Well-known member
De sista tio åren eller så har jag köpt i stort sett all olja från oljemagasinet, som har bra priser, snabba leveranser och ett stort och bra utbud av alla typer av oljor. Följande länk leder till utbudet av mc-motoroljor https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/category&path=147_148
och den olja som jag har använt med gott resultat är Motul 5100 4T 15W-50, delsyntetisk men till ett lite högre pris kan man välja 7100 4T 20W-50.

View attachment 2282
Ska nog satsa på den här framöver. Tänkte köra på 5-50-oljan, men av nämnda skäl i förra inlägget direkt här ovanför, avstår jag.
 

Peter Szamer

New member
Av Comstock engineerings tester kan man utläsa att Castrols mineraloljor är bra till våra hojar.
Classic oljan 20w/50 eller en rak olja, mineral båda två. Det är det motorerna är gjorda för. Oljan rinner heller inte bort när hojen ej används.
mvh/Peter
 
Top