Vill ha choke för att gå...

totta05

Member
Nu behöver jag gruppens hjälp, igen!
Har fått förgasarna renoverade av Thord och commandon gick som en dröm, jämn och fin tomgång. Men så plötsligt, börjar den gå ojämnt och skjuter som en cowboy. Speciellt i de lägre registren. Den kräver full choke för att gå på tomgång och den är allt utom jämn. Har bytt stift, kollat vad jag kunnat se att allt sitter bra fast, tja, är den nån som har nått, några, bra tips?
Hösthälsning
Gjert
 

krister

Member
Hej
har trottelnålarna lossnat eller tilltäpta lågfartskanaler , vatten i flotörhuset efter behandling med högtryckstvätt, tjyvluft vid insugningsröret ,trasig vakumslang ,låg batterispänning med elektronisk tändning (Boyer eller liknande) eller dålig anslutning av kablar vid statorplattan på boyer eller elektrisk gappkontakt någonstans.

Om den skjuter på båda cyllarna kan det vara elektriskt men är det bara på ena cyllen kan det vara förgasare/bensin

Kommer inte på fler orsaker just nu ......om det bara är problem på en sida och du har tagit bort luftburken kan du prova att hålla handen för insuget när den går så suger den rent i förgasarna

krister
 

totta05

Member
Tackar som frågar, men nu har jag haft isär förgasarna igen, bytt några o-ringar vid insugsröret ,blåst med tryckluft i alla möjliga och omöjliga hål, kollat över att alla kontakter sitter bra, prövat med batteriladdning för att ha fullt batteri, boyerplattan ser att sitta där den alltid suttit, och nu tycker jag att den skjuter på andra sidan istället.... Kan det vara tändspolarna? Vet inte hur man kollar dom, har en voltmeter.... Den startar på första kick så snällt, så snällt...
 

Kim

Administrator
Bakom brytarplattan sitter det en grunka med två slungvikter som kastas ut och ställer om tändningen när du gasar, viktigt att dom rör sig mycket lätt, haft det felet på min. Min var dock svårstartad och smällde och levde jäklar! ;)
 

Kim

Administrator
Nää, men då kanske det är din boyer som krånglar, låg spänning till boyer kan få den att misstända. Därför jag kör med brytartändning, det fungerar alltid klockrent! :D
 

totta05

Member
Frågar igen om tips, startar på första med full choke men så fort jag börjar öppna så dör den. Gången är även lite ojämn på full choke. Tycker jag kollat allt, haft isär förgasare och gjort rent, nya stift, kollat alla elkablar så vitt jag kan se, kollat tändning med strobo, ligger på ca 30-31 grader, försökt mäta tändspolar enl anv....
Vad 17 finns mer att göra, kan det va nåt med själva motorn? Börjar få "panik"
/G
 
Hej
Har du prövat spruta lite startgas framför förgasaren när motorn är igång om motorvarvet ändras drar motorn tjuvluft någonstans mellan förgasare insugningsrör top.
Mvh/ Hans
 

totta05

Member
Tack Hans, ska pröva det oxå, du menar förståss (?) att jag ger en dusch bakom luft-trattarna?
/Gjert
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
Hans menar säkert att du ska spruta på skarvar mellan förgasare/cylindrar, på insugsrör och slangskarvar där. Om den drar tjuvluft någonstans så beter den sig konstigt, om den gör det och du sprayar på startgas så kommer varvtalet att öka och på så sätt kan du klura ut var den drar in.
Lycka till och trevlig helg!
 

totta05

Member
Tack Hans och ni andra, det läcker in mellan förgasare och insugningsrör! Varvet steg när jag sprejade. Så, planslipning av förgasarna är vad som gäller.
Tack för alla tips! :D
/Gjert
 

Magnus Jönsson

Administrator
Gött :D
se bara till att inte dra muttrarna som fäster förgasarna till insuget för hårt när du återmonterar, o-ringen emellan ligger som tätning/värmeavledare. Om man drar ihop så det blir metall emot metall så tar förgasarna värme och kan slå sig, så dra bara lätt och använd gänglåsning eller nor-lock brickor för att fixera muttrarna.
 

totta05

Member
Ojsan, visste inte att man skulle vara så försiktig vid monteringen! Men det ska jag ta till mig!
tack,
/Gjert
 

totta05

Member
Magnus, kan du ge mig en "hint" ungefär hur mycket man ska tajta förgasarna mot insugningsröret?
/G
 

Magnus Jönsson

Administrator
"Lagom" är väl lättdefinierat? :lol:
Du får inte dra så att förgasarkroppen och insugsröret får kontakt med varandra utan endast komprimera o-ringen så mycket att den tätar och lämnar en liten spalt emellan metallytorna och på så sätt avleder värmen. Samtidigt måste man ju dra det så hårt att muttrarna inte lossnar och det är där det enligt min erfarenhet krävs låsvätska eller Nordlock-brickor, jag brukar använda det senare.
/Magnus
 
Top