Vilka priser!

Kikade in på Blocket ikväll för att sondera marknaden lite. Man blir ju nästan chockad! Är det bara jag som inte hänger med eller får man verkligen 70, 80, 90 000 för en, förvisso renoverad, Commando idag?
 

Ilefjord

New member
Efter ditt inlägg va jag oxå tvingad att kolla.
Jesus , holy christ and his mother in law...... whats going on ? :shock:

Det e kanske dags att uppdatera thingsen ute i mekarbåset,
inkl portlåsen.
 

camenius

Well-known member
Förvånade? varför det?

Kika i brittiska Classic Bike så ser ni trenden. Men observera att priserna ni anger, gäller väldigt bra ex. Halvdana ligger betydligt längre ned på prislistan.

Få hojar steg så mycket i pris under 90-talet som Commando! Mer än de flesta aktier, räknade jag ut föra året, inför en artikel jag tänkte köra i bladet, men "ställde".

Tror dock att om några år så kommer de flesta hojars pris att stagnera och sedan till och med gå nedåt.... Låter cyniskt, men de som är intresserade av desssa dör ju... ...kvar finns jag (några år till) och några till som har det intresset, men vilka fler intresserar sig för så gamla hojar idag?

Om ni inte tror mig, så tänk på hur många som vill ha tag i 30-tals-hojar idag. Norton och en del andra märken/modeller, i viss mån undantagna.

De enda hojar som med stor visshet fortsätter att öka i pris, blir troligen Vincent BS, BSA GS, kamskaftsnorton, T Bonneville från 68-69 samt Commando.

PS ett tips: En hyfsad 16H från 30-40-talet får du för 20 000-25 000. Snacka om värde för pengarna.

Har skrtivit en lång artikel för MCHK:s tidning (kommer i nästa nummer) om notonhojar. Där sticker jag ut hakan och påstår just detta om värdet på gamla sidventilare. Känner jag de gamla gubbarna rätt, kommer minst fem "förståsigpåare" att ringa och skrika... Så länge de inte hittar sakfel i mina texter, så är det HELT OK :D
 
En Commando i skick från fin till mycket fin tycks generellt ligga mellan 3400 och 5000 pund i engelska Classic Bike. I svenska pesetas blir det med en kurs på 13,72 cirka 46 000 - 68 000 SEK. Då har man i nuläget i Storbritannien dessutom ett kostnadsläge som är högre än i Sverige. Så priser på uppemot 70 000, 80 000, 90 000 i Sverige får mig faktiskt att höja ett ögonbryn något, trots att jag vet att en Norton är ovärderlig. :wink:
I övrigt håller jag med dig i din dystopi, Lasse. Vissa exklusiva modeller kommer att ses som rena investeringsobjekt medans brukshojarna kommer att sjunka i pris i takt med att potentiella köpsugna, nostalgiker hamnar på ålderdomshemmet. Särskilt med tanke på våra myndigheters hämningslösa förföljande av oss hojåkare lär det inte ske någon större nyrekrytering. Som ett konkret exempel på stagnerande och till och med sjunkande priser kan jag nämna att en del av de hojar jag kikade på förra sommaren, när jag köpte min BSA, nu återigen finns till salu på Blocket. Ganska lustigt att se exakt samma fotografi i annonsen ett år senare. De har stått osålda under vintern och till våren kommer de ut på marknaden igen, men nu upp till 10 000:- under fjolårets pris.
Apropå fyndpriser; jag missade en BSA A10 56'a, komplett och körbar till det facila priset 8000:- nu i veckan. Den förvann samma dag annonsen var införd.
 
Top