Vevhusventilation Commando -68

Trygve

Member
Min commando-68 spottar ur sig en massa olja ur vevhusventilation Uppskattningsvis 3-4 deciliter på en 5 mils runda. Jag har monterat en flaska för att samla upp oljan nu och blev överraskad att det var så mycket!! Finns det någon enkel lösning?? Att riva motoren har jag inte lust med för tillfället 😎
 

Bo Storwall

New member
Min commando-68 spottar ur sig en massa olja ur vevhusventilation Uppskattningsvis 3-4 deciliter på en 5 mils runda. Jag har monterat en flaska för att samla upp oljan nu och blev överraskad att det var så mycket!! Finns det någon enkel lösning?? Att riva motoren har jag inte lust med för tillfället 😎
Hej! Det verkar bero på det klassiska problemet med våtsumpning d.v.s att när hojen stått parkerad en tid utan att startas så rinner oljan ner i vevhuset. När sedan ägaren fyller på olja i oljetanken i tron att det är för lite olja i systemet, blir det i stället överfullt i oljetanken när oljan från vevhuset pumpas upp igen vid start av motorn. Överskottsoljan blåser då ut genom oljetanksventilationen. Det finns många lösningar på problemet. En är att inte fylla på olja före en åktur utan direkt efter turen när oljan befinner sig på rätt ställe d.v.s i oljetanken. Har hojen stått en längre tid utan att startas bör oljan tappas ur vevhuset före start för att undvika övertryck där nere.
Hälsningar Bo Storwall
 

Trygve

Member
Hej Bo och tack för svar!

I mitt fall är det inte våtsumpning som är problemet. Jag tappade av vevhuset strax innan. Sedan har jag min vevhusventilation (monterad på vänster sida av motoren vid kamaxel) till en flaska för att samla upp oljan. Den går mao inte till oljetanken. Vad jag förstår är just vevhusventilation på vissa commandos ett jätteproblem och diskuteras fram och tillbaka på olika forum ungefär på samma nivå som diskusjoner som rör val av motorolja :) Jag hade hoppas hitta en lite "enklare lösning" utan att behöva riva motoren då den fungerar perfekt annars! Har inga problem med att ha ventilationen till en oljeuppsamlare(flaska) men just nu fylls flaskan med olja illa kvickt...
 

Mike 40M

Member
På din beskrivning låter det som att tidiga Commando hade samma vevhusventilation som Atlas + övriga Dominatormodeller. D.v.s. ventilationen styrd av en fjäderbelastad bricka i ändan på kamaxeln som öppnar och stänger beroende på vevaxelläget. Har aldrig haft problem med dom på dom äldre. Gissar att problemen kom med den framåtlutande motorn. Norton ändrade ventilation några gånger för att få bukt med problemet. Några mindre lyckade där merparten av returoljan kom till oljetanken via vevhusventilationen.
Ett par saker du kan kolla. Starta motorn och titta om det kommer olja från returröret i tanken. När motorn gått några minuter, titta om returen i tanken är både luft och olja. D.v.s. att returpumpen tömmer vevhuset.
Har du blowby, förbränningsgaserna passerar kolvringarna och skapar ett övertryck i vevhuset. Ett kompressionsprov kan kanske ge svar.
 

Trygve

Member
Hej Mike, Ja det stämmer ang ventilationen,samma som Atlas på tidiga Commandos.Min är en -68. Den är dock monterad stumt och vertikalt i en slimlineram. Ventilationen är styrd av en ventil på kamaxeln och kan va lite knepig vid montering av vevhus. Jag tror jag lyckades få dit det rätt och det verkar ha fungerat bra ett antal mil....nu har det dock blivit problem.
Returoljan kollar jag inför varje tur och den ser ut att innehålla båda luft och olja. Kompressionsprov kanske jag skall göra,men jag har en nyrenoverad motor och bra kompression. Har beställd en PCV ventil från BSK Speedworks och skall testa det.
 

Bo Storwall

New member
Hej Bo och tack för svar!

I mitt fall är det inte våtsumpning som är problemet. Jag tappade av vevhuset strax innan. Sedan har jag min vevhusventilation (monterad på vänster sida av motoren vid kamaxel) till en flaska för att samla upp oljan. Den går mao inte till oljetanken. Vad jag förstår är just vevhusventilation på vissa commandos ett jätteproblem och diskuteras fram och tillbaka på olika forum ungefär på samma nivå som diskusjoner som rör val av motorolja :) Jag hade hoppas hitta en lite "enklare lösning" utan att behöva riva motoren då den fungerar perfekt annars! Har inga problem med att ha ventilationen till en oljeuppsamlare(flaska) men just nu fylls flaskan med olja illa kvickt...
Hej igen!
Varför inte ansluta vevhusventilationen till oljetanken som är originallösningen och som fungerar bra på mina maskiner. Jag ventilerar oljetanken till drivkedjan som verkar må bra av lite oljedimma. Mellan oljetanken och vevhuset använder jag en kulventil som det gäller att komma ihåg att öppna före start. Det har jag löst genom att binda en snörstump till kicken när jag stänger ventilen.
Hälsningar Bosse
 

Trygve

Member
Hej igen!
Varför inte ansluta vevhusventilationen till oljetanken som är originallösningen och som fungerar bra på mina maskiner. Jag ventilerar oljetanken till drivkedjan som verkar må bra av lite oljedimma. Mellan oljetanken och vevhuset använder jag en kulventil som det gäller att komma ihåg att öppna före start. Det har jag löst genom att binda en snörstump till kicken när jag stänger ventilen.
Hälsningar Bosse
Jo jag har planer på att ansluta ventilationen till oljetanken. Min oljetank är en aluminium från TAB Classic och har inte anslutningar för detta. Blir nog ett vinter-projekt :) Testar först den här PCV ventilen och hoppas det hjälper över sommaren.
 

Mike 40M

Member
Väntar på feedback till hösten om PCV ventilen.
En del monterar en ventil med strömbrytare som bryter tändningen. Finns även en jordande variant för dom lyckligt lottade som har magnettändning. En twin med glidlagrad vevaxel kan inte gå särskilt många varv utan oljetillförsel. En motor med rullagrad stake brukar klara några kilometer utan problem. Fråga inte hur jag vet.
 

Trygve

Member
Väntar på feedback till hösten om PCV ventilen.
En del monterar en ventil med strömbrytare som bryter tändningen. Finns även en jordande variant för dom lyckligt lottade som har magnettändning. En twin med glidlagrad vevaxel kan inte gå särskilt många varv utan oljetillförsel. En motor med rullagrad stake brukar klara några kilometer utan problem. Fråga inte hur jag vet.
För tillfället har jag skippat flaskan som fungerade som oljeuppsamlare,och kör ventilationen rakt ut på marken. Har en liten känsla att problemet uppstod när jag monterade flaskan. PCV ventilen är beställd och jag får testa det senare
 
Top