Vevaxel

Har en 850 Commandomotor som jag har för avsikt att placera stumt i ett Featherbed-chassie. Hur skall veven balanseras för att plomberna inte skall ramla ur munnen och ramen gå i tusen bitar? Vilken balansfaktor bör man sikta på?
 

Tord Ahlin

Administrator
Vilken balansfaktor bör man sikta på? ..............[/quote]

Du bestämmer lite själv om du vill minimera vibrationerna högt upp i varvtalet eller om de skall minimeras på ett lägre varv, du får aldrig bort obalansen i en parallelltvinn utan balansaxlar. Balansfaktorn skall ligga på 52% som sen blir 65% när 114cm3 olja trycks in i vevslängen.
För man måste ju komma ihåg att en dryg deciliter olja finns i vevaxeln som slängs runt också
Men ska det rejsas så lägg grundfakorn lite högre tex 57%
 
Ok, tackar så länge! Eftersom 850-motorn når sin maxeffekt vid, jag tror det är 5900 varv, gör det ju inget om vibrationerna kommer relativt högt i registret. Jag prioriterar definitivt ett fett vrid framför en massa hästar på topp.
 

AndersA

Member
Men ska det rejsas så lägg grundfakorn lite högre tex 57%,
Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i........
Det här är mer Commandovärden tror jag, Dunstall använde 83% till sina 750:eek:r i fetherbed och runt 65% till 650. De var ju i och för sig racehojar.

Själv undrar jag var balansfaktorn bör ligga på en 750 short stroke. :shock:

AndersA

korr: fetherbed 750 84%, 650 70% ,commando 750 52% enligt PD
 

tr5

New member
Bosse Andersson i Vintrie, ledamot i TOMCC http://www.tomccsweden.org/epost.htm har flera fina hojar bl.a. en snorfin caferacer med 850/featherbed. Hör med honom!
Jag har iofs för mig att det är Acke som byggt motorn så det är kanske honom du skall prata med.
 
Efter ett idogt letande på nätet har jag kommit fram till följande: Det är som du säger, Anders, att 52% är standard Commando-värde. De flesta som satt en Commando-motor stelt i Featherbedramen siktar på 84% balansfaktor. (Samma som på Atlasen.)
 

AndersA

Member
Bjarne!

Hur tänker du göra med transkåpan på din 850-fetherbed? Behåller du plåtkåpan eller hittar du på något annat smart? Vevaxeln är ju längre på commandon än atlas så det trasslar till det med att få dit generator och -fästen. Hur löser man det?

AndersA
 
Det dröjer nog innan man kommer dit men visst har jag tänkt behålla den kromade plåtkåpan från Dominatorn. Beltdrive blir det garanterat för min del så tätningsproblematiken försvinner ju. Jag har sett nån' som har monterat ytterkåpan på små distanser så den kommer ut en bit. Då får man ju lite hälsosam luftning för alternatorn också. Vanligast är nog att helt sonika ta upp stora runda hål både vid alternatorn och kopplingen. Radikalt och lite synd kanske men kåpan skall ju i stort sett bara fylla funktionen av beltskydd. Men jag försöker nog med någon form av distanser först. Man vill ju inte att hojen helt skall förlora sin gamla Norton-identitet.
 
Nedanstående bild illustrerar ganska explicit vad jag menar. Inga övehettningsproblem på den alternatorn inte...

9_trans1_1.jpg
 
Top