Varvräknardrivning

Hej på er.
En liten fråga eftersom jag inte skruvat på Comando så mycket :oops: har jag funderat på om det skall ligga någon tätning (o-ring) även mellan sätet och topen på drevet i den koniska utsvarvningen. Jag prövade byta o-ring på axeln den höl tätt i 2-5 mil, tyvärr har ett spår på några mm. bredd och någon tiondels djup bildats där o-ringen är placerad. Detta är på 850 på min 750 finns bara en gummihylsa mellan drev och sätet som inte är koniskt utan ser ut som man eventuelt skulle kunna trycka i en liten packbox om jag kan hitta en.
Tord eller någon annan vad föreslår ni skall man försöka renovera befintlig drivning eller bara skaffa nya grejor? :lol:
42_varvrknardrivning_1.jpg

Mvh/ Hans
 

krister

Member
hej
det går att svarva ur och montera en nållagertätning som är typ packbox till 7mm axel , efter jag gjort detta har det hållit tätt i många mil

Krister
 
Hei.
Det hørtes ut som en god løsning. Jeg har dreid ut og felt in en simring.
Så det beskrevet en plass, tror jeg leste det hos : Old Brit.
Er ikke 100% fornøyd. Det høres mye bedre ut med pakkboks og nålelager. Har du type benevnelse på dette lageret/pakkboksen.

Vidar
 

krister

Member
Hej

Jag kommer inte riktigt i håg de exakta måtten men jag tror att det var denna nållagertätning jag använde
OS 7112.5

www.ageraab.se/uploads/products32.pdf

Krister

Ps jag använde bara packboxen inte nållagret Ds
 

Tord Ahlin

Administrator
Jepp, packbox gör jobbet! Oringar tål inge vidare att sitta där det "rör sig" , då skall packbox användas.
 
Tack Krister.
Agera hade inte längre tätningen på lagerhyllan men det gick att beställa om man skulle ha flera stycken så nu har jag ett par extra liggande i garaget om någon mer vill ha en är det bara att skicka ett pm så får ni tätningen med snigelposten :D . De är väldigt "nimma" så det blir nog inte något problem att få dit dem.
Mvh/ Hans
 
:D Måste erkänna jag kunde inte vänta utan var tvungen att pröva om drivningen blev tät. Så en runda blev det och ut på motorvägen för att få lite tryck på grejorna (farlig tur jag tagit vinterfodert i gortexstället :oops: glömde dock vinterhandskar) inte en droppe olja från varvräknardrivningen.
Så tack än en gång Krister.
Mvh/ Hans
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
Tänkte fylla på med en liten "bonnalagning" som jag praktiserat några gånger, dock första gången på Commandon ikväll.
Körde en runda i det vackra vädret ikväll, efter ett par mil började varvräknaren hacka och sacka efter vid gaspådrag.
Lossade vajern när jag kom hem och det visade sig att vajern slirade i vissa lägen i hylsan till varvräknardrivningen i blocket, finns det lösa såna hylsor att köpa?
Jag hade ju ingen sån hemma så jag gjorde som jag tidigare gjort ett par gånger på slitna vajerdrivningar, lindade ett par varv alufolie runt vajerspetsen och satte dit den och se det fungerade denna gången också :D
Kanske inte den snyggaste lagningen men jag har som sagt nyttjat den ett par gånger tidigare och båda har fungerat sen dess :lol:
Men vet ni om hylsan går att köpa lös? Det blir ju en lite seriösare reparation så.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Fick för mig att försöka få igång en traktormeter på en gammal traktor som inte fungerat på flera år. Drivningen fungerade och vajern var hel så jag provade med ett par lager alufolie på ena vajeränden igen och se det fungerade återigen :wink: Det är ju bara tiondels mm som fattas och slitaget bör ju vara lågt så jag gissar det kommer fungera ett bra tag och om inte så får man väl linda på ytterligare ett par lager aluminium.
Jag gillar när det går att lösa på ett enkelt sätt, på commandon hade det ju bara gått att byta "mejselhylsan" men i detta fallet hade jag fått riva dieselpumpen för att lösa det på "rätt" sätt :D
 

Bengt_L

New member
Hej!

Min varvräknare strulade. Då insåg jag att wiren var rundsliten vid drivningen.'
Jag löste det genom att försiktigt knacka ner mässingskragen i övre änden ca 5mm.
Innerwiren hänger nu motsvarande mått högre i höljet och det blev det en osliten del
av wiren som drivningen greppade !
Problemet löst!!

Bengt L
 
Top