Vad händer i garagen?

Kim

Administrator
Tjena!
Vad händer i garagen egentligen?

Själv har jag rivit av topp och cylinder på min Norton och jag ska byta lite vippaxlar och sånt. Allt såg bra ut förutom ett kolvclips som satt ruskigt löst.

Såhär ser det ut på min mekplats.. :)

2011-01-20151716.jpg

Magnus Jönsson

Administrator
Mycke aktivitet hos dig :D
jag har mest gjort normalt underhåll, bytt oljor och justerat lite smågrejor.
satt på ett nytt smalt (4.10) bakdäck som ska bli spännande att prova och se hur det ändrar cykelns uppförande, satte på ett smalare framdäck för ett par år sedan och fick en betydligt mer kvickstyrd cykel, så jag fortsätter på den vägen. Nu väntar jag bara på ett nytt batteri, sen e de klart för provtur när snön smälter undan :lol:
/Magnus

Taylor

New member
Håller på att laga en gammal Levin-gitarr från 30-talet med massor av sprickor, lösa ribbor och väldigt skitig greppbräda.

Bilder kommer senare :D

Kim

Administrator
Magnus Jönsson skrev:
Mycke aktivitet hos dig :D
jag har mest gjort normalt underhåll, bytt oljor och justerat lite smågrejor.
satt på ett nytt smalt (4.10) bakdäck som ska bli spännande att prova och se hur det ändrar cykelns uppförande, satte på ett smalare framdäck för ett par år sedan och fick en betydligt mer kvickstyrd cykel, så jag fortsätter på den vägen. Nu väntar jag bara på ett nytt batteri, sen e de klart för provtur när snön smälter undan :lol:
/Magnus

Njae, det har stått still nu ett par veckor, det kom fyra förgasare som ville bli ultraljudstvättade som jag måste ta någon dag med.. ;)
Ditt batteri finns här, säg till när du behöver det! :)

Taylor skrev:
Håller på att laga en gammal Levin-gitarr från 30-talet med massor av sprickor, lösa ribbor och väldigt skitig greppbräda.

Aha, låter trevligt det med, finns det så gamla gitarrer? ;)

Mvh Kim

Taylor

New member
Kim skrev:
Taylor skrev:

Aha, låter trevligt det med, finns det så gamla gitarrer? ;)

Mvh Kim

Herman Carlsson började sin tillverkning av Levin-gitarrer i Göteborg år 1900.

Han hade hafr en gitarrverkstad i New York några år innan det också som hette Metropolitan Guitars

camenius

Well-known member
Ok, kanske inte garage, men ändå: var till Örebromässan idag, vet att den är absolut totalt värdelös numera (nu är jag diplomatisk) , men skulle träffa en norsk Nortonägare för att intervjua honom till vårnumret. Utanför träffade jag en klubbmedlem, George Priebe, som körde sin ES2 från 50-talet. Dubbat både fram och bak. Underbart att se och motorn lät som en dröm! Han har haft den sedan 70-talet.
Hedersprick!
6_rebromssan_2_1.jpg

6_rebromssan_9_1.jpg

Lasse L

Administrator
Personal
Växellådan på Commandon har varit ur ramen och har fått en rättså ordentlig översyn. Hade en gammal transkåpa med hål efter fotpinnen. Nu är det borrat fler hål för kylning av beltdriven, behövs inte enligt Norvil men när man ändå hade en transkåpa med hål i..

Funderar på att byta lampa och montera konsol för hastighetsmätare på 88-an. Kosmetiskt, det sitter en framlykta som årsmodell -56 monterad men min är en 53:a. Tycker dessutom det är mycket snyggare med konsolen.

20_commando_2011_1.jpg

Långtidsprojektet är att sätta ihop en 500:a motor från -53 som är i delar. Trevligt med ett projekt helt utan tidspress, tänkte ev. sätta den i -88:an. Det vore trevligt med lite mer effekt i featherbedramen, just nu känns det inte som om alla 29,5 hk är med.

Förslag på vad man kan göra med en gammal 500:a för att få ut lite mer effekt med bibehållen driftsäkerhet vore trevligt.

20_500cc_53_1.jpg

camenius

Well-known member
Magnus: Vad är det för däck du har, fram och bak? (Ska köpa nya nu i vår.) Tar gärna emot råd från andra Commandoägare (...som "mot-tack" får ni över 30 sidor om "gamla" och nya Commandon i vårnumret).

Magnus Jönsson

Administrator
Det numret vill vi ju inte missa :D
Jag fick för mig att prova det som fabriken först rekomenderade till Commandon, d.v.s 3.60 dimesion fram och nu 4.10 bak tyvärr har jag 18" bak nu men ska justera det framöver, fälgbanan börjar se lite anfrätt ut. Kör på Avon TT100 för tidstypiskt utseende.
Med moderna mått ser ju däcken otroligt spinkiga ut, men..
Ska bli spännande att se hur det klenare bakdäcket påverkar köregenskaperna.
/Magnus

Per G

New member
Herr Camenius,

4.10 x 19 Roadrunner universal funkar helt OK fram och bak på min Commando -74. Har för mig att tidigare modeller har ett något smalare framdäck.

/Per

Magnus Jönsson

Administrator
tror mig ha läst att 4.10x19 fram var en produktionsanpassning som kom till en bit in i produktionen, billigare att köpa in samma dimension än att ha olika fram och bak, sen behöver det ju inte vara bättre.
/Magnus

boda

Member
tidiga Commandos hade andra styrkronor
där är inte plats till 4.10 däck
det kan vara svårt att hitta 3.60X19
jag använder 90.90x19
Boda