Vår?

En näst intill förtrollad dag.
När jag kom ner i vardagsrummet var regnbågens alla färger runt om mig (se bilden) :D man kan inte annat än bli glad då
efter frukosten for Monica och undertecknad iväg med bil till vår dotters lägenhet och matade hennes katter efter det tog vi en lång promenad i Snogeholms strövområde handlade fransbrödsbullar på vägen hem efter lunchen tog vi en runda på :motorcycle: hmmm.
alltså Trajan ville inte ta någon Nortonmaskin då det fortfarande kan vara salt på vägarna det låg mycket grus i böjarna efter halkbekämpningen så det var att ta det lite nätt. Måltid med ett glas rött kaffe och whisky vad kan man mer begära 8)

regnbåge.jpg
Samt att vi fått in ett par anmälningar till vår Skåne träff.
Må väl och kör som ni brukar.
Med vänlig hälsning
Hans
 

Lasse L

Member
FE362D20-385D-424F-AB87-1D26586B3F5E.jpeg

Testar att lägga till en bild med paddan. Verkar funka, hoppas den inte visas upp-och-ner i pc-miljö.

Här uppe har vi haft en veckas blidväder men det är nog ett tag kvar till premiärturen. Trevligt med en träff i Skåne, har tyvärr inte tid i år men kanske nästa år om träffen blir årlig.
 
Nog är det vår alltid! Lärkorna sjunger, solen skiner och termometern visar tvåsiffrigt. Man vet definitivt att det är vår när man tar Commandon till jaktbutiken för att köpa vax till Barbour-jackan. Och en sväng till oljeaffären för att köpa ny olja till Dominatorn blev det också.

004.JPG



Lasse, ni måtte ha en fantastisk finish på hojarna där uppe! Jag menar med tanke på mek-säsongens längd, alltså.
 
005.JPG

Det är något vajsing med bildhanteringen. Bilagorna försvinner. Är det verkligen meningen att det bara skall gå att bifoga en bild per post? :? Och bilder över 1 MB verkar inte gå inte att lägga in alls. Andra forum minskar automatiskt ner bilderna. Stödjer inte programvaran den funktionen?
 

Lasse L

Member
Försöker bifoga två bilder med iPaden.

B3572770-051A-4002-B861-9060FFD53FF5.jpeg

Har grejat med montering av helkåpan hela vintern, har inte blivit mycket tid till puts. Det blir för övrigt sällan tid till överdrivet putsande. Hjälper nog inte att flytta ännu längre norrut. Vi har haft rejält kallt en period så det har varit svårt att få till den riktigt gosiga värmen i garaget.

Den andra bilden föreställer en liten plåtask vi hittade när vi renoverade huset, praktisk att förvara små säkringar, ventilhattar och liknande i. Engelsmännen höll sig tydligen framme även inom sjukvårdsartiklar.
 

Lasse L

Member
Den andra bilden fanns med på förhandsgranskningen men föll bort när jag skickade inlägget.
 

Bifogat

  • 3FFEBE4E-9D07-430A-B9DC-41E491CA6E0F.jpeg
    3FFEBE4E-9D07-430A-B9DC-41E491CA6E0F.jpeg
    716.6 KB · Visningar: 15,308
Lasse L skrev:
Försöker bifoga två bilder med iPaden.

70842C96-7E7B-437A-9E08-A4715F8AF849.jpegB3572770-051A-4002-B861-9060FFD53FF5.jpeg

Jag gillar färgsättningen på Dominatorn. Den andas verkligen 50-tal. Lite som gamla emaljkärl från Kockums.

EDIT: Och bilden följer inte med i citatet heller... :(
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Lasse, domminatorn ser rejäl o fin ut med kåpan som sitter som en "smäck" därtill!
Ang. att lägga in flera bilder i samma ruta", har jag blivit varse går inte, då ngn. laggt om forumet till det sämre eller är det jag som inte hänger med?
 

Lasse L

Member
Tack, tack. Hoppas få till den Dominatorn innan sommaren. Har aldrig kört någon mc med kåpa så det blir spännande. Om man vill komma söderut häruppifrån måste man nästan avverka 40 tråkiga mil på E4:an först, och där tror jag kåpan skulle vara trevlig att sitta bakom. Kanske klarar man ett lättare regn utan att bli blöt?
 

Bragfjord

Well-known member
Det blir säkert bra med den kåpan som dessutom har utlägg för händer o fötter om jag ser rätt vilket är extra bra för Dig med långa körningar, ja i fart så blir Du mindre utsatt för regn, och fungerar utläggen så är det extra bra med mindre blöta fötter och händer.
Nu ser jag inget kåpglas men för transport så är ett högre att före dra, dock inte högre än att man ser ÖVER kanten. Turbolens bakom glaset förekommer om avståndet är för stort, kan hjälpa med mindre styre, jag har själv laggt många timmar (och nätter) på kåpor och bara glas för detta. Hur som helst så blir allt bättre med kåpa särkilt på långkörning, titta på Storvall som har en liknande kåpa, den vill han inte vara utan!
 
Apropå kåpa, nu har jag kört ett antal mil i det fina vårvädret med nymonterad Dunstall toppkåpa på Dominatorn. Det känns nästan som om hojen har fått ett par ponnyhästar till! :D Har nog fått till monteringen rätt hyfsat. Kåpan sitter stabilt, inget som tar i, inga konstiga vindfenomen och jag har fortfarande fullt styrutslag. Enda smolket är att i vissa farter rör sig kåpan lite vertikalt så där finns utrymme för förbättring.


008.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
Gratulerar Bjarne till halv kåpan! Det ser väldigt bra ut på bilden och cykeln har blivit ännu "maffigare"! Visst går cykeln lättare även med halvkåpa, som gör mesta jobbet, då är det läge att dreva upp om det behövs, men då kanske Du blir fartblind(!) Dina bilder/filmer som för övrigt har vackra motiv,"visar fri fart" om man känner för det, så vad kan man mer önska?
 
Ja, jag drevade upp från 19 till 20 kugg på 650:an i somras då jag upplevde den som lite surrig. Skillnaden blev väl inte jättedramatisk. Jag har ett nytt 21 kuggars drev liggande på hyllan så det blir kanske att jag testar med det senare. Man vill ju inte mista accet heller.

650:an är annars väl så snabb som min Commando, kanske till och med lite raskare, men saknar ju bottendraget som 750:an har.
 

Lasse L

Member
Jag har monterat 21-kuggars drev på mina 88-or. Accelerationen var inte strålande från början och blev så klart inte bättre men det är ganska långt mellan inbromsningarna här uppe så det gör inte så mycket.

Däremot är det trevligt med ett lagom varvtal i marschfart på landsvägen. Kanske lite bökigt i långsam stadstrafik.

Bjarne: Kåpan blev verkligen bra, hoppas du får till de sista justeringarna.
 

camenius

Well-known member
Japp, dä ä vår! Skit samma vad temperatur och eventuell snödjup säger... jag är klar med vårnumret som lämnas för tryck på måndag... å då ärä VÅR!
Nu raskt till garaget, oj vad jag längtat till att få fortsätta där.
 
Lasse L skrev:
Jag har monterat 21-kuggars drev på mina 88-or. Accelerationen var inte strålande från början och blev så klart inte bättre men det är ganska långt mellan inbromsningarna här uppe så det gör inte så mycket.

Däremot är det trevligt med ett lagom varvtal i marschfart på landsvägen. Kanske lite bökigt i långsam stadstrafik.

Bjarne: Kåpan blev verkligen bra, hoppas du får till de sista justeringarna.


"Ganska långt mellan inbromsningarna här uppe..." Ha, ha! :lol: Ganska kaxigt att kryssa runt med 30-hästarshojar på de stora vidderna där uppe, må man säga!

Jo, det känns bra med kåpan. I vissa hastigheter rör den sig dock lite i höjdled allra längst bak vid kåpglaset. Jag skulle behöva något stag liknande det på bilden nedan för att stabilisera flankerna. Vet dock inte hur jag skall få till själva fästet. Muttern på kronan rör ju sig med styret men stagen skall sitta fast. :? Något slags lager behövs. Tips? Fästet finns förvisso att köpa färdigt som ett Ducati-tillbehör men kostar runt en tusing, vilket känns lite väl häftigt.


fairingbracket.jpg
 

Robban

Member
Hej Bjarne

När jag har haft ett sådant stag på en banhoj har jag bara borrat ett hål i toppmuttern och därefter svarvat en liten, lagom
glapp nylonbussning för själva "pinnen" på staget, om du förstår hur jag menar.
Det funkar utmärkt :D :D
 

Mike 40M

Member
På H**da classicräsern borrade och gängade jag ett hål i toppmuttern. Drog i en insexskruv underifrån. En mutter på ovansidan, som låser skruven. På tvärstaget hade jag svetsat på en fyrkantbricka. Ett par nylonbrickor. Sen en nylocmutter som kronan på verket.
Har funkat bra i två säsonger. På kåpan innan var det bara en pinne fäst i tvärstaget som stack ner i ett borrhål på toppmuttern.
Jo det händer ibland att kåporna blir så kraschade att det inte går att laga dom. :twisted:
 
Tack för tipset!

Initialt var det nog något liknande jag tänkt mig; borra, gänga och så en pinnskruv och ett par nyloc-muttrar. Vi får se hur det blir. Nu skall jag först hitta någon lämplig tältpinne eller nåt' att använda som stag. :)
 
Top