Trumbromskonvertering

Ilefjord

New member
Hejsan alla !!
Har en commander -73:a , med skivbroms fram (höger sida).
Vill nu montera en trumbroms från -70-71 istället. Dom är ju så vackra,
Och f-n vet om dom inte är effektivare ?

Vilka detaljer behöver jag byta ?! Förutom dom självklara, som handtag o vire, kanske nedre högra gaffelbenet också, eller ?? Vill hemskt mycket gärna ha ett nav som nedan, :D :D

E detta vackert eller e det vackert ?? PS. båda sidor navet är identiska!?
33_100_0902_1.jpg

Tord Ahlin

Administrator
En trumma är bättre än skiva! (OBS detta gäller bara Commandos, ev också trajer)

- Dubbelnockad
Se till att ha ett "axelbrygga" mellanprimär och sekundär axelände på insidan av bromsskölden , skall försöka få in en bild. Då minskar svampigheten och man kan istället koncentrera sig på utväxlingen, -Mycke grekiska nu!
Kan man bara svarva in bromsskivan efter limningen (av backarna) så minskar vägen för backen att ta sig ut till trumman. Det är det jag menar med att tjäna väg, Då kan man minska excentrisiteten på nockarna, då blir det ännu grymmare broms ,,,,och förstås det tar en halv sommar och slita in den
Jag tror det finns en artikel om detta i nån av våra tidningar.

- Enkelnockad ,har inte samma bra förutsättningar

Ilefjord

New member
Allö Allö !!
Så långt är vi fullständigt överens :D
Självklart också dubbelnockat.
Men vad, ang höger nedre gaffelben ?? :shock:
Är det ett bra val, att föredra ett nav från -70-71, eftersom dessa är dom sista och kanske dom mest avancerade innan skivbromsen kom -72 ?? :?
Har för övrigt läst allt som går att läsa i våra medlemmsblad,
och cd-skivor. Mycket BRA info, :D :D

Väntar spänt på bild/bilder

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
jag har ju givetvis trumma på min -71:a (som jag strax ska försöka lägga upp ett par bilder. Har inte gjort några förändringar på bromsen och det är bra bett i den när den är riktigt injusterad, men hamnar det lite "fel" vid återmontage så tar det inte lika bra, har råkat ut för det ett par ggr. och då är det bara att riva och försöka få ihop det bättre nästa gång.
Funktionen tycker jag är helt tillräcklig, jämfört med min andra cykel med dubbla skivor fram tillverkad i ett land i öster på tidigt 80-tal (kanske inte skulle nämnt det här? :roll: ), så biter nog commando trumman nästintill lika bra.
Angående byte av gaffelben är jag osäker på hur benet ser ut när det sitter skivbroms, det sitter ett par klackar när det är trumbroms som hindrar trumman att rotera och det får man ju fixera på annat vis om inte klackarna finnns på din gaffel.
Magnus

E detta vackert eller e det vackert ??
Jovisst är det vackert!!! Unity Equipe har kompletta Grimeca nav/bromsar i sin katalog. Kostar runt 1000... Pund! Ladda ner deras katalog, titta på bilderna och gråt! I en mer sansad värld kanske ett "stiffening kit" från Norvil till Nortons dubbelnockstrumma är mer realistiskt, skall tydligen göra underverk.

Jajamän! www.unityequipe.com var adressen. Vad står pundet i idag? En 13, 14 kronor? Med engelsk moms på 17% på priset blir det en slant av det hela till slut. Om du beställer kommer jag ner och tittar på underverket![/quote]

Jalla

Member
Kolla in ebay-länk och var med och bjud http://cgi.ebay.co.uk/GRIMECA-BRAKE-Triumph-Triton-Norton-Ducati-Laverda-Race_W0QQitemZ220077618011QQihZ012QQcategoryZ10486QQrdZ1QQcmdZViewItem
Än så länge endast 220£!

Ilefjord

New member
Tackar för tipsen !
Det var ju hemskans rent vad hjälpsamma ni är, när det gäller att jag skall choppa upp mina surt förvärvade "sikiner" :lol:

Kan det inte finnas någon som "BARA" vill bli av med något liknande, som
"BARA" ligger o "BARA" skräpar, o "BARA" tar plats. :D :D

Det är i DET, läget ni ska tänka på "BARA" stackars mig som "BARA" önskar mig en farligt massa billiga grejor som är döhäftiga till min hoj. 8)

Jalla

Member
Okey då! Jag ska spana i garaget för jag har för mig att jag har ett Commando framnav men vet inte ikväll var det är och hur det ser ut. jag återkommer förhoppningsvis imorgon med en liten bild.

Ilefjord

New member
:D :D :D :D :D

Ser man på ! Först skall ni locka in en, i dom DYRA butikerna typ "HARRODS" ??!! Sen visar det sig, att det nog finns lite smått o gott i snabbköpet runt hörnan !. :lol:
Väntar med spänning.

Jalla

Member
Jaha nu är man online igen efter att rotat runt lite i garaget! Jag hittad faktiskt ett nav och nog är det till en Commando. Kolla in bilderna själva för säkerhets skull.
Navet behöver lite puts och kromdetaljerna är behov av omkromning eller utbyte. Annars tycker jag att det ser mycket bra ut.

Efter mycket om och men har jag lyckats få till bilderna så att uppladdningssystemet godkänner dom. Lite ovan med att hantera detta på datorn.
Nu så Ilefjord är den stora frågan om du är intresserad och jag kan avvara navet.

15_IMG_0678_1_1.jpg

15_IMG_0679_1_1.jpg

15_IMG_0680_1_1.jpg
15_IMG_0681_2_1.jpg

Ilefjord

New member
Well Well !
Tackar för besväret att rafsa runt i lådorna :D
Min första tanke, var att skaffa ett komplett hjul, dvs , nav ekrar o fälg (hopmonterat)
( tänker på MR KAFKA i Höganäs.) :shock:
Nästa fråga är natvis "kan du avara det"?
The second one, Hur moutcshos costos ??????

En fråga till TORD AHLIN : är detta nav (ovan) ett nav med sk axelbrygga på insidan ??

Nu sitter det äntligen framhjul på Dominatorn igen. Jag beställde ett "stiffening kit" från Norvil som skall reducera flexet vid bromsning och därmed öka bromsverkan.
9_Stiffkit_1.jpg

Som synes av nedanstående bild kan jag tyvärr inte ge någon rapport om hur det funkar. Men till nästa säsong kanske. Eller till nästa igen...
9_Fhjul_1.jpg

A

Anonymous

Guest
Hej alla glada!

Vad är det för hjul som visas överst på sidan?

Letar förbrilt efter ett commando hjul.

Verkar som att entusiasterna har låst in dom i garaget så dom aldrig får rulla på vägarna igen?

camenius

Well-known member
Bjarne, bilden på din frambroms på Domminatorn visar att du har Norvils TLS broms med luftintag. Har du testat den efter kompletteringen med "stiffening"-kitet? Har nu två Dominator i garaget, båda med singel, och ska "uppgradera" dem så snart jag är klar med den 30-talare jag nu ska prioritera.

Hur betygsätter du bromsen före och innan stiffening-kitet?

Ekonomiskt är det ju en vettig lösning, jämfört med exempelvis nytt Grimeka eller Fontana.

Tord Ahlin

Administrator
Ilefjjord skrev:
Well Well !
Tackar för besväret att rafsa runt i lådorna :D
Min första tanke, var att skaffa ett komplett hjul, dvs , nav ekrar o fälg (hopmonterat)
( tänker på MR KAFKA i Höganäs.) :shock:
Nästa fråga är natvis "kan du avara det"?
The second one, Hur moutcshos costos ??????

En fråga till TORD AHLIN : är detta nav (ovan) ett nav med sk axelbrygga på insidan ??

Nej axelbryggan kan byggas in på detta nav, det funkar lite som stiffeningkittet. Fast bara en plåtbit mellan axlarna ca 25mm lång med två hål, då. Jag tror den inte finns att köpa, men detta Stiffteningexempel ovan från Norvil verkar smaskens.