Trumbroms fram commando -70

Peter Szamer

New member
Hej, jag har problem med att frambromsen nyper, dels när jag skjuver hojen eller kör den, den nyper hastigt med ett skrik och hjulet vill låsa sig.
Den har blivit sådan sesan jag uppgradera den med uppstyvningskittet men ej bytt backar.
Innan så var bromsen riktigt bra. Jag har gjort allt jag har kunnat läsa mig till.
Om jag köper nya backar, kan man då få tag i asbestbromsar och, vem svarvar dem så att de passar min trumma?
mvh/Peter Szamer
 

Bifogat

  • 6BDE8A31-9820-4941-9BDF-53A2A2DBF5BB.jpeg
    6BDE8A31-9820-4941-9BDF-53A2A2DBF5BB.jpeg
    353.5 KB · Visningar: 3

Bo Storwall

New member
Hej, jag har problem med att frambromsen nyper, dels när jag skjuver hojen eller kör den, den nyper hastigt med ett skrik och hjulet vill låsa sig.
Den har blivit sådan sesan jag uppgradera den med uppstyvningskittet men ej bytt backar.
Innan så var bromsen riktigt bra. Jag har gjort allt jag har kunnat läsa mig till.
Om jag köper nya backar, kan man då få tag i asbestbromsar och, vem svarvar dem så att de passar min trumma?
mvh/Peter Szamer
Hej!
Jag har haft samma problem efter byte till uppstyvningskittet. Det var främst vid körning i blöt väderlek och vid första inbromsningen för dagen. Problemet försvann efter byte till nya backar från Bas-Motor utan andra ingrepp. Sedan dess fungerar bromsen bra.
Hälsningar Bo Storwall
 

pojen

Member
Upplevde samma sak när jag uppgraderade frambromsen på min Royal Enfield Interceptor som har Norton TLS bromsen på Mk11 ( 69 - 70 ). Det krävdes en ganska lång inslitningsperiod innan nypningstendenserna helt försvann och det var med helt nya bromsbackar ( RGM, high friction ). Uppskattningsvis någonstans mellan 500 och 1000 km innan det försvann helt. En detalj som man kanske inte tänker på är att man kan slitage på bussningarna till excentrarna som kan ställa till det eventuellt ? ( Expander bush NM 19680 på Nortonspråk och fyra till antalet )

I slutänden vart jag mycket nöjd med min broms och även i jämförelse med min Commando med skiva så står den sig tämligen väl även om den givetvis inte tål ett stor antal hårda inbromsningar på samma sätt som en skivbroms.
 
Top