Touringkåpa

Lasse L

Member
Började sätta ihop en Dominator 88:a i höst och hade tänkt montera en hyfsat tidstypisk Avon touringkåpa på den. Built for comfort är tanken.

Är lite fundersam på hur man bäst skruvar fast en kåpa på ramen. Monteringsjärnen som följde med är lite väl grova, skulle nästan lika gärna ha suttit på en harv.

Lutar då åt hemsmidda monteringsjärn. Är tacksam för tips och/eller bilder på monterade kåpor. Bifogar lite bilder från garaget.


Fästjärnen.
IMG_0704.JPG

Kåpan
IMG_0705.JPG
Dominatorn
IMG_0708.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
Trevlig cykel och fin kåpa! Är den ny? Skulle förvåna mig om dom går att få tag på i dagens läge, men om, desto bättre. Storvall har liknande som han gjort fästen till och även gummiupphängt den. Jag hade själv liknande på min AJS men där gjorde jag egna fästen. Du kommer inte att ångra Dig med fartkåpa, tro mig!
 

Lasse L

Member
Kåpan är obegagnad men tillverkad på sextiotalet skulle jag gissa. Monteringsjärnen tror jag är avsedda för Triumph med ett ramrör fram och under tanken.

Kikade på Storvalls kåpa i somras och den är ju lite sportigare, på min typ av kåpa finns det plats för lykthuset under kåpan. Sportigare kåpor monteras väl oftast i styrhuvudet.

Då jag har en rörbockare som tar 16mm funderar jag på att använda 16mm hydraulrör fastsatta i gummiklädda klämmor på främre ramrören, möjligtvis med stag mellan klämmorna så att de inte glider nedåt av vibrationerna. Kanske blir 16mm rör för klent men det torde märkas när man monterat kåpan.

Räknar med att det skall bli lite skönare att avverka E4:an söderut bakom kåpan, brukade ha ett Harleyvindskydd av plexi på Commandon förr ibland. Inte snyggt men rätt så skönt.
 

Bragfjord

Well-known member
Just till längre körningar kommer kåpor till sin rätt, även ett mindre plexiglas skydd gör mer än man tror,och regnar det så har man vunnit en del där också. Med en bra kåpa går cykeln lättare i fart då kan man dreva upp med lägre motor varv (vibb.) med samma fart, ju fortare man kör ju bättre med kåpa å snyggt kan det bli också! (Storvall)
 

Lasse L

Member
Det går långsamt framåt med kåpan men mu börjar det ta sig. Det känns som om det räcker med de ganska klena hydraulrören. Korsvis stagning och gummi mellan borde göra det stadigt. Lite oroad för att jag bygger in spänningar som skulle kunna orsaka sprickor via motorvibrationer.

742FEB58-0D4D-46DE-ADE6-FA87FB46E528.jpeg
 

camenius

Well-known member
Bosse storvall har kört med kåpa på en av sina hojar under många år. Lir du fundersam på nåt är han säkert ett bra bollplank.
 

Bragfjord

Well-known member
Ja, båda Lasse" Hör med Storvall, han har fått erfarenhet av så mycket han har åkt med kåpa F.ö.v var det en kåpa som jag hade som han kompletterade och gjorde fästen till. Tycker väl att fästerna Du har gjort verkar klena (men smidiga) det visar sig, det är bara att prova först, viktigt är att så mycket som möjligt av vikten fördelas på nedre delen av kåpan i det här fallet, det är ju ingen racerkåpa precis (är lättare). Annars är en bra (kort o stadig) fästpunkt styrhuvudet men påverkar styr-radien negativt (vilket inte gör någonting i racing). Det är mycket att tänka på för att det skall bli bra, kanske är det därför så få använder kåpor, men har man bara vigt div. natt arb. så blir det bra. Prova å sitt på cykeln med rutan på innan Du skruvar klart för det är viktigt att fart vinden går över hjälmen, inte dyker ner i ansiktet först! Det är sådant som tar tid innan det blir bra är min erfarenhet. Du gör helt rätt att montera kåpa på cykeln, lycka till!
 

Lasse L

Member
Tack för synpunkter. Räknar med att köra några mil utan kåpa med cykeln för att få i ordning den, dra åt allt som vill lossna, efterdra toppen mm innan kåpan kommer på plats. Så det tar nog ett tag innan man får njuta av komforten.

Planen är att komma med ett 16mm rör underifrån upp till klammern som fäster plattjärnet som sitter mitt på det andra 16mm röret. har också tänkt fixera kåpan under motorn genom att spänna upp den mot ramen med något slags gummi mellan.
 
Top