Torrbatteri

fiatfan

Member
Hej, ny medlem, nya frågor!
Jag undrar om nån har erfarenhet av att använda ett torrbatteri, har ett som skulle sitta i en larmanläggning. Det är ju en ackumulator, dom ska vara rätt så stryktåliga osv, min fråga gäller laddningsströmmen; har sökt data om hur mycket Nortons alternator ger till batteriet, men inte hittat det. Laddningsströmmen får vara max 1,35A, skulle det funka?
Tommy
"..and there´nothing wrong with me, this is how I´m supposed to be..."
 

krister

Member
Hej
Det elektriska kan vara lite hokuspokus men kolla länken under Elelktriskt ,där finns uppgifter du kika på
http://britmoto.com/manuals/Manuals/750_man.pdf

Krister
 

fiatfan

Member
Hej Krister
Tog en titt på den länken (å laddade hem hela manualen), och kollade upp data på rekommenderat batteri 12N9 4B. Det är ju på 9 Ah, och det står "regular charge current" 0,9 A. Då borde det funka eftersom det lilla batteriet jag har bara är på 4,5 Ah, och ska kunna ta emot en laddström på 1,35A? Det elektriska har alltid varit lite av en vit fläck på min karta, men man måste ju försöka fatta nånting ibland... :?
Tommy
"..and there´s nothing wrong with me, this is how I´m supposed to be..."
 

Kim

Administrator
Batteriet kommer troligtvis bli förstört... Ett sånt batteri har jag för mig ska laddas med kanske max 0,5-1A lite beroende på storlek. Annars hade alla använt såna. Det som funkar bäst på gamla cyklar är vätskefyllda batterier. Jag har sabbat 3 gelé batterier med min kommando, nu har jag ett bra yuasa med syra och det funkar bra! :)
 

Peter Szamer

New member
Gel batterier skall bara användas till larm och förbrukning men ej start å snabbladdning. De är känsliga för överladdning(hög spänning).
Agm är bra, så även lithium som är lätt snabbt.
 
Top