Tänfärställning igen

Peter

Member
Hittade en NOS tändförställarmekanism på Nossebro marknaden som jag genast köpte då min glappar ordentligt. Väl hemma så undersöker jag fyndet och jämför med min och tycker att kurvan på nocken ser likadan ut, att jag är misstänksam beror på att den förmodligen är till en BSA eftersom säljaren hade enbart BSA grejer. Det enda som skiljer är att på min står det 12º på baksidan men den nya står det 15 (utan gradtecken) på baksidan.

Är det någon som vet mer? Kan jag använda den nya mekanismen?
 

Peter

Member
Nej, den ser helt identisk ut med min gamla och går åt samma håll, jag är mest brydd över siffran 15 på baksidan, det står ju 12 på min gamla så jag antar att den förställer upp till 12 grader, kan den nya vara en 15 graders? Jag får väl mäta upp hur mycket den vrider sig i förhållande till min gamla. Jag startade up hojen efter att monterat den nya och den går ju, fats högra cylindern ger väldigt skarpt och vasst avgasljud, betydligt mer tryck än i den högra. Har inte provkört ännu, får bli i morgon.
 

Per G

New member
Om du ställer in 28 grader full förtändning vid 3000 varv så borde det väl funka, blir 3 grader sen tändning vid tomgång men det har väl mindre betydelse antar jag? Vikterna svänger ju ut vid minsta gaspådrag så under normal körning så borde det funka.

Du får väl modifiera den med bussning och annan nockprofil så blir det kanonbra :D

/Per
 

Per G

New member
Peter,
Fick du det att fungera?
Jag tänkte nog fel när jag sa att det blir 3 grader fel (15 som ska vara 12 på Commando), det blir ju det dubbla eftersom fördelaren roterar med halva hastigheten så du får ju faktiskt 6 grader fel på tomgång om du sätter den rätt vid tex 3000 varv.

/Per
 

Peter

Member
Jodå, de misstänsningar jag hade innan försvann helt med den nya tändförställaren. Tomgången är okej, men jag ska göra ännu en översyn och ställa in med stroboskop samt justera förgasarna med en hemmagjord konstruktion för att kolla vacuumet så jag har koll på alla parametrarna. Du tror inte att gradantalet på förställaren anger hur mycket den förställer tändningen? Det var mitt antagande men det kan ju naturligtvis vara så mycket den vrir sig vid fullt utslag också förstås.
 
Top