Tändspole

Robban

Member
Om jag inte vill använda originaltändspolen, eller rättare sagt, ersätta originalspolen med någon annan, hur vet jag vad jag ska leta efter?????
Till saken hör att motorn är en encylindrig Hedlundare med magnet och brytare, alltså inget batteri!
Det verkar finnas en uppsjö av olika tändspolar så det kanske är fler än jag som undrar hur olika tändspolar "klassificeras".
 

Robban

Member
Inga svar, kanske jag uttrycker mig oklart.
Vad jag förstår består en tändspole av en primärlindning och en sekundärlindning. En låg spänning passerar genom primärlindningen fram tills brytarna bryter spänningen. Då reagerar sekundärlindningen med att skicka en väldigt hög spänning till tändstiftet osv.
Har jag uppfattat principen rätt?

Frågan min kvarstår; om jag vill byta ut min tändspole hur vet jag vad jag ska leta efter?
Hur mäter man en tändspole?

Det finns ju fantastiskt duktiga personer här på forumet, så var så vänlig och upplys mig. :lol:
 
Hej Robban
Har du magnet och brytare så kan du inte bara sätta på en tändspole utan du måste ta bort magneten med brytare förmodar jag och sätta dit en brytare med tändförställning eller något elektroniskt och en passande tändspole till det beroendepå om du har 6 eller 12 volts elsystem samt att ett litet batteri inte blir fel.
Mvh/ Hans
PS varför byta ut magneten funkar den inte är det väl bättre om någon kan repparera den. DS
 

Robban

Member
Tack för svaret Hans.
Nu är det inget fel på min tändning vad jag kan se så här långt, men jag frågar eftersom jag funderar dels på att installera dubbelstift, och dels på att använda en tändspole som är avsedd för att ansluta en elektronisk varvräknare.
Dessutom är jag fortfarande väldigt nyfiken av mig, så för eventuella framtida eskapader i elträsket önskar jag veta.
Fler idéer och mer kunskapsinput välkomnas hjärtligt! :D
 
Top