Sviestad aug. 2017

Bragfjord

Well-known member
Jag inledde LMS årsrace med att glömt plånboken på plats(!).... Jag kom med husbilen som var laddad med mat o annat, så långt var det lugnt, men syftet var ju att följa tävlingarna och botanisera i depån. Talade med funktionärerna som skickade mig vidare till kassören som var en liten söt kvinna, jag frågade om det gick bra att betala på faktura eller annat, hon begrundare min belägenhet ett tag å jag trodde att nu var det stopp, men hon tog fram ett band som alla som betalt får runt handleden med ett leende och jag kom in! Känner stor tacksamhet för den goa människan, självklart betalar jag nu in på bankgiro de 150kr inträde kostat!

18-DSC05708.JPGBörjar på parkeringen, alltid trevligt med Trident!19-DSC05709.JPGGold Wing som Cafe' cykel, ja ja...08-DSC05684.JPGEn fin Guzzi Daytona, man tackar!
 

Bragfjord

Well-known member
22-DSC05718.JPGDenna Commando känner man igen sen tidigare!20-DSC05710.JPGÄven tvåtakt visades upp i mycket bra skick!17-DSC05714.JPGRidå... nej depå var det!
 

Bragfjord

Well-known member
01-DSC05676.JPGVad är det här? Honda 6an som Cafe' cykel!02-DSC05677.JPGInte helt fel, för en imponerande motor om inte annat har den!04-DSC05679.JPGMen 3 cyl. räcker bra!
 

Bragfjord

Well-known member
Nu till racingen, som bjöd på bra tävlingar på i stort sett torr bana, ngt regn på slutet båda dagarna då sidvagnarna körde. Kan inte så mycket om dessa, men ett BMW ekipage gick som f.n och verkade hänga med de modernare ekipagen (4cyl) Skulle bevakat det bättre nu när BMWn gick så bra. Honda 350 vimlade det av, vilket inte var ngn. tillfällighet då det var bra fart på dessa! Helgens hjälte måste vara Lars Sandberg, efter att kommit 2a i söndagens 500-hit med sin snabba 1cyl. 500 G50 i seeley ram, startade han direkt efter tankning i 750 klassen med fullt av Honda 750 och annat "modernt" och Vann!
Min egen" hjälte Knut Holte från Norge(!) med sin snabba Guzzi vann 1000cc klassen, jag var nöjd!
Just denna blandning av olika fabrikat är spännande att se o höra, ja det var många olika klasser med blandade cyklar å alla körde vad tygen höll! Tack Linköpings Motor Sällskap för bra underhållning!

33-DSC05740.JPGPutte o jag gjorde tvärt om, vi gick bakvägen upp på banvallen så man ser hela banan och kan mycket bättre följa tävlingarna, så har jag för mig vi gjorde förr(?)
 

Bragfjord

Well-known member
16-DSC05703.JPGBo Granat, denna kämpe, som utvecklat Husqvarna motorn till nästan lika snabb som cyklarna i utlandet och trots det stått på pallen med självaste Agostini!
Läs hans bok om 40(!)årig racing med små resurser mot fabriksförarna så förstår man.
 

Bragfjord

Well-known member
05-DSC05680.JPGHär en annan Husqvarna som jag inte har ngn. uppgift på när jag ändå håller på med Husqv.

06-DSC05681.JPGDesto snabbare är dessa Robb North cyklar, men den här gången vann dom inte om jag minns rätt, men snabba är dom vilket många vinster vittnat om!

14-DSC05700.JPGFörra året skulle denna göra 175, nu med ny ägare gör den 185!
Detta utan fartkåpa.... Men nya ägaren stod på sig! En gammal B33a, jag ska inte äta upp min gamla hatt förrän det är bevisat, men om, käka....
 

Bragfjord

Well-known member
11-DSC05691.JPG24-DSC05728.JPG12-DSC05692.JPGSå var det en av mina favoriter! Denna Commando hade Helgens bästa ljud när han "brände" ur dämparen med högt varvtal med den trimmade motorn, cykeln gick fort och var i det fallet väl så snabb som de flesta, nästan, för den trevlige Danske föraren var inte helt inkörd med den i år.
Men i.a.f. bästa Commando!
 

Bragfjord

Well-known member
09-DSC05688.JPG10-DSC05695.JPGmen snabbaste och mest välbyggda twin Norton var detta Seeley bygge! Kördes bra, därför ngt. bättre plac. än Commandon.
Det här är gamla maskiner som racer trimmats för bana så det blir skillnad mot "våra vedbo trimmade hojar" som står nästan stilla i förhållande till dessa,(ngt. överdrivet)
 

Bragfjord

Well-known member
6-DSC05733.JPGVerkligen synd att intresset falnade, ägaren talade om 75hk på bakhjulet från den kortslagiga motorn. Skulle sitta fint som landvägs reg. hoj även idag! En gång i tiden läste jag om detta projekt men trodde inte att få se den på Sviesta! Jag tog för givet att det var en John-Player som stod där, tur att jag titta in i tältet för vidare information! För en going är det!
Det var viktigt att däcken skulle vara TT100 som var brukligt då enl. ägaren....
Fast det duger inte idag på bana om man har ambitioner, men det gäller inte denna dyrgrip som på sin höjd luftas i paradklassen. En ynnest var det i.a.f. att se den,å ägaren var helt öppen och gav full information, tack för det!
 

Bragfjord

Well-known member
Tack Jalla! Ja Norton är ett tungt" namn sen tidernas begynnelse vad gäller racing, jag säger bara Manx, även 350cc! På gatan var Domminatorn fruktad. (härliga tider).1-DSC05696.JPG

4-DSC05736.JPGMen så har vi Triumph, går inte att räkna ut, den här gick inte av för hackor".5-DSC05737.JPGEtt fint bygge med potential.
 

Bragfjord

Well-known member
3-DSC05722.JPGDucatis kamskaftare, som numera ökar i värde, det var en tid även för dessa med lågkonjunktur men nu stiger dom..... Slutligen måste jag berömma detta ekipage (nedan) HD som kämpade tappert bland alla "getingar". (styret säger en del om ambitionen!) Det är charmen med Linköpings-racen, alla som vill får vara med!
 

Bifogat

  • 1-DSC05690.JPG
    1-DSC05690.JPG
    150.1 KB · Visningar: 5,950

Bragfjord

Well-known member
20170806_095431.JPGDenna otroligt fint renov. 750 Kawa ägde en Norrman som stod med ett släp bredvid min husbil på parkeringen i Sveistad.
 

camenius

Well-known member
Oj, oj vilka underbara bilder. Kul att det är så blandat med olika hojar på Sviesta. Måste ta mig dit nästa år, många år sedan senast. Extra kul med Commando Thruxton. Finns inte många.
 
Top