Sviesta/Linköping 2018

Bragfjord

Well-known member
Linköping var inget undantag när det gällde vädret, alltså bra och varmt(!) Och bjöd på spännande fartfyllda tävlingar!Men måste visa värsta "husbilen" först!
 

Bragfjord

Well-known member
View attachment 1Parkeringen är alltid intressant, här i form av Rob North Trident som jag tror var Olle Nilssons tid. trimmade proffsbygge vilket ngn. Mc-tidning fick erfara vid provkörning! Kolla vänster modifieringen av växelspaken,,, Kan väl inte vara Olles konstr. han kunde köra allt.
 

Bragfjord

Well-known member
Även std. modifierad Trident var med o tävlade o körde snyggt, men räcker inte mot rena tävlings maskiner, men bra ändå!
 

Bragfjord

Well-known member
Men så var det Norton! Formula 750! Karln körde ju bra! Med std. TT 100 däck gick, trotts det, mycket fort o motorn lät mäktigt med bra kraft o fart, imponerande!
 

Bragfjord

Well-known member
Min gamla favorit då jag tycker cykeln är mest lik en vanlig Commando, dock kortslagig med Alu-cyl. o trim kunde inte fullfölja tävlingarna pga. cyl. packning blåst... Synd då cykeln enl. föraren gick nu som bäst. Men trevliga är i alla fall Danskarna som gärna ger full info. och gemyt!
 

Bragfjord

Well-known member
View attachment 1För att inte tala om Denna min favorit Triton som också ägs av en Dansk som låg o sov i gräset. Försiktigt väckte jag han med en teknisk fråga å sen blev jag som jag tyckte 2 timmar otröttlig undervisad i allt som rör motorcyklar o klurigheter som däri kan förekomma, en fantastisk man med kunskaper jag bara kan drömma om! När jag väl kom därifrån hörde jag från Norton Danskarna att Triton-mannen hade gjort/tillverkat en 1000cc V-motor i egen tillverkad motorcykel! Som nu står på museum i Danmark! Det tar aldrig sluuut…..
 

camenius

Well-known member
Mycket imponerande hojar. Läckert att se dem, inte svårt att ana att det finns potential i dessa motorer.

Är lite extra svag för tripplar, så Tridenterna är suveräna. Saknar mina tripplar lite, kanske dumt att sälja, men oj vad jag saknade twinkänsla i motorn och ljudet. Min fru tyckte alltid att de ”lät som en moppe” jämfört med twin. Å andra sidan stod hon aldrig efter vägen när hon kunde höra någon av dem på högvarv. Det är då ljudet gör tripplar rättvisa.

Hur som helst underbart att se dina bilder, tack o bock!
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Lasse tripplar är särskilt, låter bara bättre ju mer man gasar, å fort går dom då!Men så har vi G50... Denna och en till körs i 500cc resp. 500-750cc klassen med bravur av Lars Sandberg som vann båda klasserna på Lördagen, söndagen vann han 500 och kom tvåa i 750 strax efter en Manx! Av en hårdkörande Finne, alltså stångkorna går som f..n! Då ska man veta att i 750 är det snabba 4cyl. Honda t.o.m. Triumph trippel o annat! Förra året vann L.Sandberg båda klasserna på söndagen, vet ej hur det gick på lördagen men troligtvis bra då han är en elegant i körning som är en njutning att följa!
 

Bragfjord

Well-known member
Och vad ser jag, bredvid min husbil står en släpkärra med min gamla "bekanting", Acke Risings bygge med Hedlund V-motor! Den som jag fotat i Norrtälje för länge sedan å var sugen på. Nu skulle ägaren hem till Skåne han flyttat till.
 

Bragfjord

Well-known member
Snabba välkörande Lars Sandbergs fina G50 som han vinner så många race med, smala däck o smal kedja å fort går det!
 

Bragfjord

Well-known member
Men så var det min favorit, som här fick bryta pga. blåst cyl. packn. Detta berodde på att gängorna börjat släppa i alu.cylindern (750) surt sa räven, nu när cykeln hade gått så bra. Tittar man lite noggrannare ser man att oljetanken nu är i ramen! Inte fel då behövs nog inte oljekylare ens för racing... Jag gillar den dessutom ser den lätt ut.
 
Top