Svetsa kicken

camenius

Well-known member
På min Atlas som byggs om, behöver jag ändra formen på kicken för att den inte ska slå i avgasröret. Kan man göra detta, värma med gassvets, sedan omforma den lite, utan att den försvagas och går av vid använding?
 

Valdemar

Member
Hej! Ska du ändra form på kicken eller ska den bara ”ut” en bit för att det ska gå fritt?
Det sistnämnda har jag testat på commandon, både med värme och kallt.... med lyckat resultat. Känns som ganska blött och följsamt material.
Min kick hade fått mycket stryk i ett tidigare liv så jag tyckte det var värt ett försök.
 

Lasse L

Member
Hej, jag gjorde det för länge sedan med min första Commandokick precis som Valdemar eftersom den hade en tendens att fastna på avgasröret när man startade. Det höll, blev inte så estetiskt tilltalande men passade min dåtida plånbok bättre än en ny kick.

kick.jpg

Jag värmde den till körsbärsröd med gassvets och knackade om den till önskad form vill jag minnas. Skulle inte garantera att det alltid lyckas.
 
Annars verkar många använda en vikbar Triumph T160-kick som dessutom är längre och gör moppen mer lättstartad. RGM har en variant: https://www.rgmnorton.co.uk/buy/kickstart-our-own-design-swivels-at-base_728.htm

IMG_1126.JPG
 

camenius

Well-known member
Tack för svar. När jag googlade om detta såg jag att detta diskuterats på access Norton och där hade Vidar skrivit om hur han svetsade sin kick för att förlänga den. Jag mailade honom och han svarade att det fungerat bra. På sedvanligt sätt hade han också slipat och polerat den till det fantastiska skick han alltid har på sin maskin.

Jag kikade faktiskt på den där Trident 160-kicken tidigare och tänkte testa den eftersom en kompis har en sådan liggande. Kom då på att Tridentens inte har splines och därmed inte passar. Såg även Rgm:s specialvariant, men är osäker om den passar eller inte. Snål pensionär vill inte betala 1500 för att bara konstatera att den Inte fungerar på hojen, så jag kommer nog att be om svetshjälp då era och Vidars erfarenheter uppmuntrar till detta.
 
Top