Svarva bromstrumma

HovstaSX360

New member
Hej, nybliven ägare till en Commando och medlem i klubben Undrar jag var man kan vända sig för att få bromstrumman i framhjulet svarvat.
Bromsen pulserar och efter att ha läst på här och i andra forum har jag förstått att det optimala är att få det svarvat när hjulet är uppekrat och ekrarna spända.
Passade därför på att byta ekrar och nipplar. Har fått tipset att plocka ner hjulet igen och svarva trumman lös men vill helst slippa det. Bäst vore om det fanns någon inte alltför långt från Örebro.
 

camenius

Well-known member
Hej och välkommen till klubben! Du har Jeppes Engeneering ganska nära dig, i Lindesberg. Han är seriös och mycket duktig, därtill Norton-älskare. Han kan hjälpa dig om du inte hittar annan.
 

Peter Szamer

New member
Hej, hur gick det med svarvningen, fick du backarna inpassade/svarvade också?
Jag har problem med frambroms som nyper.
Har monterat uppstyvningspaketet.
Bakbromsen tar inte ett skit trots ny trumma o backar.
 

HovstaSX360

New member
Jag försökte först svarva själv genom att sätta upp hjulet med axel på mitt fräsbord och "svarva" själv genom att låsa spindel och därmed stålet i fräschucken. Som på denna film
. Det fungerade inte så bra som på filmen och jag insåg att jag troligen bara skulle förstöra trumman då stålet hade en tendens att gräva sig in i trumman.

Efter det skrev jag frågan ovan.

Innan jag tog kontakt med Jeppes hittade jag ett litet sliphjul i en oanvänd borrslipmaskin som jag provade att montera i frässpindeln för att göra ett sista försök själv.
Då gjorde jag likadant som i filmen fast med ett roterande sliphjul i stället för ett stillastående stål med tveksam fixering, och det fungerade :)

Inpassningen av backarna gjorde jag själv i min lilla svarv.

De nya Ferodo-backarna som satt på cykeln när jag köpte har en radie på 100 mm och det måste tyvärr tas bort mycket material innan de får samma radie som trumman. En 8" trumma (203,2 mm) är ju faktiskt lite större än 200mm. En svarvning eller som i mitt fall en slipning gör dessutom trumman ännu lite större. Eftersom jag läst på accessnorton forumet att RGM:s backar hade en större radie skickade jag efter sådana men tyvärr hade de precis samma mått som Ferodobackarna.

Efter att ha mätt och ritat lite observerade jag att backarna skulle passa bättre om man flyttade spindlarna som backarna hänger på.
Detta ligger dock helt utanför min kompetens så istället flyttade jag hålen i backarna. Det fanns dock inte tillräckligt med material för att flytta hålen så mycket som jag ville men lite bättre blev det.

Jag tog mycket bilder under den här processen och har funderat på att göra en mer detaljerad beskrivning för klubbtidningen men inte kommit mig för att kolla om det finns ett intresse för det.

På accessnorton-forumet finns en användare ("madass140" har jag för mig han heter) som nämnt samma problem med för små bromsbackar som gör att nya backar i princip är utslitna när de är inpassade/inkörda . Han säljer själv backar med tjockare belägg som fyller ut 8" trumman bättre. Tyvärr hade hans hemtrakter (Indonesien) drabbats av infrastrukturhaverier p.g.a oväder när jag höll på med mina bromsar. Annars hade jag köpt av honom vilket hade varit mycket enklare.
 

camenius

Well-known member
Jag försökte först svarva själv genom att sätta upp hjulet med axel på mitt fräsbord och "svarva" själv genom att låsa spindel och därmed stålet i fräschucken. Som på denna film
. Det fungerade inte så bra som på filmen och jag insåg att jag troligen bara skulle förstöra trumman då stålet hade en tendens att gräva sig in i trumman.

Efter det skrev jag frågan ovan.

Innan jag tog kontakt med Jeppes hittade jag ett litet sliphjul i en oanvänd borrslipmaskin som jag provade att montera i frässpindeln för att göra ett sista försök själv.
Då gjorde jag likadant som i filmen fast med ett roterande sliphjul i stället för ett stillastående stål med tveksam fixering, och det fungerade :)

Inpassningen av backarna gjorde jag själv i min lilla svarv.

De nya Ferodo-backarna som satt på cykeln när jag köpte har en radie på 100 mm och det måste tyvärr tas bort mycket material innan de får samma radie som trumman. En 8" trumma (203,2 mm) är ju faktiskt lite större än 200mm. En svarvning eller som i mitt fall en slipning gör dessutom trumman ännu lite större. Eftersom jag läst på accessnorton forumet att RGM:s backar hade en större radie skickade jag efter sådana men tyvärr hade de precis samma mått som Ferodobackarna.

Efter att ha mätt och ritat lite observerade jag att backarna skulle passa bättre om man flyttade spindlarna som backarna hänger på.
Detta ligger dock helt utanför min kompetens så istället flyttade jag hålen i backarna. Det fanns dock inte tillräckligt med material för att flytta hålen så mycket som jag ville men lite bättre blev det.

Jag tog mycket bilder under den här processen och har funderat på att göra en mer detaljerad beskrivning för klubbtidningen men inte kommit mig för att kolla om det finns ett intresse för det.

På accessnorton-forumet finns en användare ("madass140" har jag för mig han heter) som nämnt samma problem med för små bromsbackar som gör att nya backar i princip är utslitna när de är inpassade/inkörda . Han säljer själv backar med tjockare belägg som fyller ut 8" trumman bättre. Tyvärr hade hans hemtrakter (Indonesien) drabbats av infrastrukturhaverier p.g.a oväder när jag höll på med mina bromsar. Annars hade jag köpt av honom vilket hade varit mycket enklare.
Självklart finns det intresse. Sådant här har högt läsvärde.
 

Peter Szamer

New member
Tack för bra svar.
Jag hittade en Rolands bromsservice i Dingle, 4mil hemifrån. Han limmade på nya band på mina backar och slipade in allt efter konstens alla regler. Mina trumma fram kastade bara 0.02mm så där var det lugnt. Baktrumman var ny så den mättes aldrig, men borde göras med tanke på allt skräp som rgm och an kränger.
Rolands sade att backarna från UK är skit då de ej går att slipa in perfekt då det är oregelbundna mått på gjutningen av backarnas baksida.
Rolands är 1 av 4 firmor i Sverige som ägnar sig åt gamla trummbromsar.

Nya band fram o bak med inslipning av backar gick på 1500 spänn vilket var billigt.
 

HovstaSX360

New member
Tack för bra svar.
Jag hittade en Rolands bromsservice i Dingle, 4mil hemifrån. Han limmade på nya band på mina backar och slipade in allt efter konstens alla regler. Mina trumma fram kastade bara 0.02mm så där var det lugnt. Baktrumman var ny så den mättes aldrig, men borde göras med tanke på allt skräp som rgm och an kränger.
Rolands sade att backarna från UK är skit då de ej går att slipa in perfekt då det är oregelbundna mått på gjutningen av backarnas baksida.
Rolands är 1 av 4 firmor i Sverige som ägnar sig åt gamla trummbromsar.

Nya band fram o bak med inslipning av backar gick på 1500 spänn vilket var billigt.
Vet du vilka de andra tre är?
 
Top