Specialverktyg till Amal MK1 förgasare

stefanK

New member
Hej,

Har planer på att byta till single förgasare på min 850 Commando.
Använder ni special verktyg för att få av förgasarna (har dubbla idag) från insuget eller
tar ni av insuget från toppen med förgasarna(inre muttrarna)?
Oavsett så är det trångt så jag undrar om det skall till ett special verktyg.
Handboken säger" korta ner en hylsa", hjälper detta? Svårt att se att det skulle hjälpa.
Hittar ingen tråd om detta så jag undrar om jag har "missat" något.

Några tips?

M.vh

-stefan
 

boda

Member
en insexnyckel har för mig att den är 7/32 och såga av den korta delen lite så att
du kommer åt att skruva av förgasare och insug tillsammans
Boda
 

stefanK

New member
Hej,

Tack för ditt svar,har dock mutter m.ao orginal.
Definitivt en bättre lösning med insex.
Den ena muttern har jag fått loss, satt ganska löst men nu kan jag inte
röra den mer.
Skall prova med att slipa ner en 1/2 tums u-ringsnyckel.
Undra vad Norton ingenjörerna "tänkte" på när dom gjorde designen av lösningen :D

M.vh

-stefan
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag har också muttrar på min, gissar den lösningen kom till sista arbetsdagen för någon ingenjör :lol:
Tog bort mina i fjol, fick ihop dom igen efter ett antal svordomar, ögonen har blivit sämre och det känns som att fingrarna blivit större :wink:
 

boda

Member
enligt reservdelslistan för commando 68-70 ska det vara insex och det är vad jag har på min från -69

så jag tror inte det var en sista dagslösning
Boda
 

stefanK

New member
Hej,

Fick loss muttrarna för både förgasarna o insugen.
Helt klart var det att föregående mekare hade problem med att spänna
muttrarna på insidan av både förgasare o insug satt ganska löst på den ena
förgasare sidan.
När väl muttern var "lossad" så tog jag en dorn o liten hammare o på så sätt
kunde jag få muttrarna att börja snurra tills fingrarna tog över.
Små märken på muttrarna men det var det värt :D

M.vh

-stefan
 

Magnus Jönsson

Administrator
stefanK skrev:
Hej,

Fick loss muttrarna för både förgasarna o insugen.
Helt klart var det att föregående mekare hade problem med att spänna
muttrarna på insidan av både förgasare o insug satt ganska löst på den ena
förgasare sidan.
När väl muttern var "lossad" så tog jag en dorn o liten hammare o på så sätt
kunde jag få muttrarna att börja snurra tills fingrarna tog över.
Små märken på muttrarna men det var det värt :D

M.vh

-stefan

smart lösning, muttrarna ska sitta ganska löst, nästan så det är på gränsen att de lossnar :wink:
Drar man dom för hårt så förgasaren kommer i kontakt med inloppsrören är det risk för att förgasarhuset tar värme och slår sig, det vet jag av egen erfarenhet :roll: jag sätter numera mina med nordlockbrickor och nån typ av låsvätska
 

stefanK

New member
Hej,

Förmodligen så beskriver du problemet jag hade dv.s att innre muttrarna var lösa medan dom yttre var spända.
Hade problem med att få motorn att gå jämnt o den vänstra flottören gick inte i "retur" efter mer än 50-60%
gaspådrag. Jag fick knacka på huset för att flottören skulle gå i "retur". Fick ta i ordentligt för att få ut flottören från huset.
Jag har nästan sprillans "nya" MK2 som jag köpte på 80-talet :D till min 71:a så det får bli single MK2 på 32 mm.

M.vh
-stefan

P.S
Har inte fått tid till att mäta upp husen men det kommer.......
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Stefan
Jag har bara enkel mutter på min, inte använt mig av en extra att låsa med.
att din trottel kärvar beror troligen på att den varit för hårt dragen mot insuget, fått värme och flottörhuset slagit sig. Det hände mig strax efter att jag köpt den, Tord Ahlin här i klubben renoverade mina, de blev bättre än nya och har fungerat toppen sen dess, han är jäklig på det :D
 
Top