Sleeve gear spel

Valdemar

Member
Hej.
Efter dagens, av helt andra anledningar rivning av transen på min ’71 commando så märkte jag att det fanns ett spel i längsled på ca 5mm på axeln där utgående drev sitter. Dock inget spel på huvudaxeln. Antar att det inte ska vara så! :?: Vad kan ha hänt och vad finns det för lösningar??! Är det någon som har erfarenhet av detta så vore jag tacksam för svar!

Hälsningar/Dennis
 

pojen

Member
Har själv varit med om precis detta och det visade sig att utgående lagret 'sleeve bearing' satt löst i växellådshuset. Det är inte ett helt ovanligt problem och kan vara orsakat av att man kört med för lite spel i primärtransmissionskedja t ex men också av annat givetvis. Man kan prova att använda loctite bearing fit vid montering av lagret om passningen ej är alltför dålig men min egen erfarenhet var att vid en inspektion efter några år var det löst igen! Det är nog ingen större fara att köra med ett lite löst lager då jag själv först efter närmare tio år investerade i ett nytt förstärkt hus (Quife) som permanent löste problemet.
 

Valdemar

Member
Ok! Tack så mycket för info!
Det är alltså ingen fara att köra med? Ingen risk att lådan låser sig under färd etc.. har aldrig varit i och rivit i en växellåda så har inte koll på uppbyggnad och mekanisk funktion.
 

pojen

Member
Nej det är ingen fara och som sagt åkte jag själv ett antal år med ett lager som satt mer eller mindre löst utan bekymmer. Problemet är känt sedan länge och beror på att de två lagren 'sleeve gear bearing' och 'layshaft bearing ' sätter så tätt att väldigt lite material finns emellan dessa. Ett inte alldeles ovanligt scenario är att det blir en spricka mellan dessa som försämrar passningen så att lagren inte längre sitter fast utan kan röra sig.


DSC01099_1.jpg

Som synes inte mycket material mellan dessa lager !
 

Valdemar

Member
Tusen tack Pojen för din förklaring i både ord och bild! Då kör vi lite till och river lådan i vinter!
 
Top