Slangtyper

Per G

New member
Bytte tryckslangen för olja till toppen och konstaterade att den gamla var märkt "Fuel".

Jag har både olje- och bensin-slang hemma och det här är väl inget problem men man är ju nyfiken och vill veta :)

Kan man använda bensinslang också till olja?
Eftersom det finns olika så borde det väl knappast vara lämpligt.
Någon som vet?

/Per
 

Ilefjord

New member
Hej Per.
Jaa du...när jag köpte min hoj för ett antal år sen, så satt det en gammal stenhård bensinslang av PLAST....på just detta ställe. Oturligt nog ..när jag va ute på en av mina första turer runt byn, bröts slangen av, ända uppe vid toppen. Oljan sprutade ut,,över hela hojen, och jeansen va bara att kasera. Hur kul e det att stå vid vägkanten med hela högerbenet drypandes av olja, och ca 3 kilometer hem.? Fram med fickniven..(en sån har ju alla nuförtiden sen den nya knivlagen trätt i kraft) Kapa av den lilla snutt som satt kvar, trädde på den igen .kortaste vägen hem. Därefter monterade jag på en Gummiarmerad bensinslang i samråd med killen på hydralfirman. Inga problem sen dess.. :lol:

Hälsn /Jerry
 

Per G

New member
Bensinslang i plast låter inget vidare att ha på trycksidan, och det var det tydligen inte heller :D
Det finns tydligen bränsleslang som funkar med olja också (om man utgår från att dom på hydraulfirman vet vad dom gör). Kollade litet själv och såg i en katalog att det såldes en bensin/oljeslang.

Hälsningar,
Per
 
A

Anonymous

Guest
Tjänixen, :D måste komma med ett inlägg i debatten, pneumatslang till plastmaskiner (finns olika kvaliteer) tål både olja, höga tryck,vacuum etc och fung alldeles ypperligt till detta.
Har man en bra hyudraulikfirma i närheten kan dom säkert avyttra lagom längd till rätt pris, (men var noga med att slangen verkligen är av rätt typ).
Jag körde detta på min gatcykel till oljetrycksmätaren i flera säsonger utan att byta slang.
Vi körde även racing med komlpisens Norton med samma typ av slang till toppsmörjningen i flera säsonger utan problem. 8)

Mvh Magnus
 
Top