Söker Commando till artikel i Allt om MC

Mats Andreasson

New member
Hej!

Jag skriver som frilans i tidningen Allt om MC, framför allt om äldre hojar, och håller just nu på med en artikelserie vi har kallat "Klassiker i närbild". I varje artikel lyfter vi fram en mc-modell och tittar närmare på den - dels genom att kolla vad vi skrev om den i Allt om MC när den var ny (tidningen har funnits i över 40 år så vi har faktiskt testat nästan alla hojar från årsmodell 1965 och framåt), dels genom att leta upp ett välvårdat exemplar idag och beskriva det i text och bild.

Till att börja med har vi koncentrerat oss på åren runt 1970 - en period i mc-historien med massor av spännande hojar, inte minst de första så kallade supercyklarna. Hittills har vi hunnit med Kawasaki trepip, Ducati 900 SS, Suzukis vattenbuffel och Kawa 900 och på tur står bland andra BSA Rocket III/Triumph Trident, Moto Guzzi V7, BMW /5 och de första radfyrorna från Honda. Kan ni gissa vart jag är på väg?

Jo, naturligtvis måste det bli en artikel om Norton Commando också i det här sammanhanget, eller hur? Och till den söker jag nu ett fint exemplar att fotografera. Det behöver inte vara en hoj i utställningsskick, men den ska vara välvårdad och prydlig och i stort sett i originalskick - packväskor, pakethållare och liknande är helt OK, men inga choppers eller caféracerbyggen. Helst någon av de vanligare Commando-varianterna: Fastback, Roadster eller Interstate. Och så ska den helst finnas någonstans i södra Sverige: Skåne, Småland, Halland eller Blekinge.

Känner du dig manad (klart du gör, tänk om det bara blir japancyklar i serien...)? Skicka då ett mejl till mig eller slå en signal - gärna så fort som möjligt, hade vi kunnat ta bilderna nu under oktober så hade artikeln kunnat komma med redan under vintern!

Bästa hälsningar, Mats Andreasson
Telefon: 070-359 26 96, 044-21 31 49
Epost: matsotandreasson@hotmail.com

P.S. Jag har haft kontakt med er ordförande Peter Ahlin och enligt honom är det OK att jag söker fotoobjekt här på ert forum. D.S.
 

Per G

New member
Jag har mailat info + bild på min original -74 Interstate och dom har hört av sig.

/Per
 

Mats Andreasson

New member
Hej!

Jodå, jag har fått några svar - men ännu inte något klockrent napp. De som svarat och bor i Skåne-Småland-Blekinge-Halland (som ligger på någotsånär vettigt avstånd för mig) har antingen haft ombyggda hojar eller hojar som för tillfället inte har gått att köra med. Interstaten i inlägget precis här ovanför skulle förstås vara helt perfekt (hej, Per!) men 120 mil i bilen för att fotografera en enda hoj känns litet tungt, hur fin den än är...

Så än har ni chansen - med litet tur borde det gå att hitta någon dag med vettigt fotograferingsväder även under november - så det är bara att höra av sig (min mejladress och telefon finns i inlägget längst upp på sidan)! Än en gång: tänk om det bara blir japanhojar i alla artiklarna - jag kan lova att japsägarna är på hugget när det gäller att ställa upp i artiklar av den här typen... ( :twisted: hehe, nu ska det väl hända grejor... :twisted: ).

Hälsningar, Mats Andreasson.

P.S. Angående Taylors inlägg här ovanför: anledningen att det inte har dykt upp några svar här på sidan är förmodligen att jag bad intresserade att ta kontakt med mig direkt, per mejl eller telefon. D.S.
 

Mats Andreasson

New member
Hej!

Nu är det fotograferat och klart! Fast det hann nästan bli vinter även här nere i Skåne, på några av åkbilderna är det vitt på taken i bakgrunden... Hojen är en mycket fin silverfärgad Commando Interstate -75 i orört originalskick, perfekt för ändamålet.

Ett stort tack till alla er som hörde av er med tips, nu är det bara att hålla utkik efter tidningen - troligen kommer artikeln i Allt om MC nr 5/2008, men det kan bli något nummer tidigare eller senare också. Missa det inte!

Hälsningar, Mats Andreasson.
 

Mats Andreasson

New member
Nu är artikeln klar och tidningen tryckt, fast det blev inte i Allt om MC nummer 5/2008 som jag trodde utan i nummer 6/2008! Prenumeranterna fick tidningen i brevlådan i går (torsdag 29/5) så den borde finnas ute i affärerna i början av nästa vecka - spring och köp, vetja! :)

Hoppas nu bara att jag inte har lyckats få till alltför många sakfel i texten, för i så fall kommer ju naturligtvis ni att hitta dem på direkten... :(

Än en gång: tack för hjälpen och bästa hälsningar,
Mats Andreasson.
 
Top