Ryckig gång i låg fart

JanneW

New member
Hej
Min Commando går väldigt ryckigt vid låga varv (under 2000) men helt ryckfritt när varvtalet och farten ökas. Har sträckt både primär- och sekundär kedjorna vilket förbättrade det hela lite grann, men det är fortfarande väldigt ryckigt att glida omkring i låg fart.
Utgående kedjedrev på växellådan har 21 kuggar. Ryckdämparna i bakhjulet är i fint skick.

Har någon ett bra tips till hur jag skall få bort ryckningarna :?:

Janne 'W
 

Kim

Administrator
Berätta gärna sen om det löser dina bekymmer, ryckig gång kan även vara slitna lopp har jag för mig, kolla om trottlarna är mässingsfodrade eller om dom är glappa!
 

Kim

Administrator
Ahh, då är det troligen lågfartskanalerna, står i någon äldre tidning hur man rensar dom, man kanske ska vara försiktig om man stoppar in ståltråd där, men det vet kanske någon annan i klubben?
 

Per G

New member
I någon relativt färsk Nortonisten ska det finnas en beskrivning av rengöring av tomgång/lågfarts systemet.
Har du ok tomgång? Luftskruvarna något så när lika justerade?

Var försiktig med primärkedjan, spänn den inte för hårt, blir svårt att hitta friläget och belastar utgående lagret i lådan.

Hälsningar,
Per
 

krister

Member
Hej

Har du kollat tändstiftens färg vid det varvtal den går dåligt på,om du ej rör på gasen och kuperar samt skruvar ur stiften å båda sidor så ser du ganska klart om det är förgasarinställningen som orsakar problemet

Krister
Nyinflyttad till Halmstad
 

Tord Ahlin

Administrator
Just det, det kan ju vara något annat typ taskigt brytaravstång, tjyvluft, dålig spänning vid lågvarv.
,,,,,^^^^ - ^Sluta mobba förgasarna :cry: ^^
 

Kim

Administrator
Man måste utesluta saker i tur och ordning, det vanligaste är väl ändå skit i tomgångskanalerna.
 

krister

Member
hej
Som Thord menar att det finns många grejer på ett spett jag håller med om att kanske förgasarna får en stor släng av sleven ,det är en avvägning av spänning, tändpunkt, förgasarinställning och belastning ,ligger det lite fel på var och en av de ingående delarna så behövs det inte så mycket för att det blir orolig gång i någon del av vartalsregistret, men visst var orginal trottlarna en enkel match för Sverker Olofsson att pricka soptunan med och i bland undrar jag om tomgångsskruvarna kan vibrera ur läge .Ett användbart instrument vore ett som registrerade utebliven gnista samt den aktuella tändspänningen på tändstiftet, då bleve nog livet lite lättare att leva


Varma hälsningar

Krister
 

Per G

New member
Kanske skulle prova att koppla på ett stroboskop så ser man om det missar.
Borde kunna fungera på lågvarv.

Hälsningar,
Per
 
Top