Resa till Äppelbo

Weine

Member
Här kommer vi att berätta om vår resa som kommer att sluta i Äppelbo om turen är med oss.
Vi startar i Hörby i Skåne och Bengtsfors, Dalsland och samman strålade i Bettna utanför Flen. Sedan fortsatte vi vår resa till Leif och Monica som vi hälsade på och låg över
. Nästa dag hade vi målet klart vi måste åka till Storwall i Östhammar även han ställde sig och lagade till en delikat middag.

66_DSCN0445_1.jpg


66_DSC00827_1.jpg


Weine och Catharina
Hans och Monica
 

Weine

Member
Efter att vi hade lämnat Bo Storwall fortsatte vi vår färd norrut. Första stoppet blev vid Carl XIII:s bro i Älvkavleby. Sedan fortsatte vi till Gävle där konstaterade vi att följebilen var flera mil före oss, så här gällde det inga småvägar utan ut på E4, där Catharina tog täten för att hålla en hög och konstant fart. Väl i Söderhamn intog vi en lunch. Monica konstaterade att Hans däck var slut så här gällde det att ta oss till en däckfirma som sålde mc däck. Vi fick tag i en firma i Järvsö så vår färd blev västerut istället för norrut. Efter att Hans fått ett nytt däck åkte vi vidare till Delsbo där vi hittade en camping. Här firade vi Monica som fyller år med grillad och ett gott vin till.

66_DSCN0461_1.jpg


Imorgon återkommer vi vad som händer då vet vi inte

Monica Hans, Weine, Catharina
 

camenius

Well-known member
...av däcket framgår att någon i sällskapet inte kör Norton! :shock: :öö

Jag som trodde att Hans körde sin café racer till omvärlden, de hörselskadades och de förbipasserades stora glädje.

Bra väder dock, antar jag? ...å så ett grattis till Monica förstås! :upp
 

Weine

Member
Efter en hel natt där vi hörde knäppande ljud och vi inte kunde komma på var det kom ifrån gick det upp ett ljus det var Sony Ericson som var utan ström!!!!!
Vi fortsatt vår färd norrut och vi kom så småningom till Höga kustenbron där vi stannade och intog en lunch. Vi fortsatte norrut och framåt kvällen var vi framme i Umeå där vi stannade över natten.

Några insidenter var det under gårdagen, Hans såg väldigt dåligt eller så var det något annat men han krockade med fönstret på husbilen. Weine höll på länge och väl och rakade sig men varken jag eller Monica såg någon skillnad

Weine och Catharina
Hans och Monica
 

Per G

New member
Snacka om bortskämda, har husbil/servicebil som följer med hela vägen, med andra ord kalla pilsner varje kväll :D

Kanske ska tanka nu igen, jag fyllde på nästan fullt innan jag stack till Katrineholm före midsommar, nu 50 mil senare har jag fortfarande inte kopplat på reserven men nu närmar det sig nog :D

Ha det så bra bland myggen !

Per
 

Weine

Member
Efter vi hade startat i Umeå på morgonen blev färden inte lång innan nästa stopp, killarna var tvunga att få sitt köplyste mättat så nästa stopp blev på biltema. Nu fortsatte vi vår färd norrut till Piteå,tog vi lunch för att sedan ändra färdriktningen nu körde vi åt nordväst för att avsluta dagen i Jokkemokk. På vägen var vi inne på ett loppis som sålde mc delar efter att ha gått runt och tittat och pratat med ägaren fick vi reda på att ha hellre köpte än sålda.
Innan vi kom till Jokkmokk hade vi passerat polcirkel. Weine och Hans tyckte det var skönt att ligga/sitta vid markeringen för polcirkel,

Det går inte idag att få några bilder återkommer med dessa

Weine och Catharina, Hans och Monica
 

camenius

Well-known member
Blir lite imponerad över längden på dagsetapperna, måste kolla på kartan för ni verkar köra ganska långt per dag, eller är jag dålig på svenska geografi?

Kul att följa er rapportering! Sköt om er!
 

Per G

New member
Ja, inga dåliga dagsetapper men utan att hävda mina kunskaper i svensk geografi så vill jag nog påstå att ni tar en omväg till Äppelbo :D

Själv tar man små kvällsrundor på några mil. Har nu passerat 55 mil sedan senaste tankning och fortfarande inte rört reservkranen :D

Nu blir det inge åka på en vecka, ska resa bort på jobb och kommer inte hem i tid att åka till Äppelbo :(

Ha en fortsatt fin resa och många sköna Norton mil.

Per
 

Weine

Member
Per har rätt, Jönsson har lett oss på villospår. Är det dag eller natt Det verkar som solen aldrig går ner. Jönsson har nog haft kartan upp och ner, för vi är i Gällivare på midnattsolsträffen. Men vi ger oss inte för vi skall till äppelbo, enligt kartan har vi 109 mil dit. Igår körde vi kortege till Dundret . Kortegen var nog 2 km lång. Vi skulle gärna lägga ut bilder men tyvärr är täckningen dålig här.

Man kan undra vem som är mest förvirrad, Jönsson eller vi som följer med???

Ha det alla
Hans den virrige och Monica
Weine och Catharina
 

Magnus Jönsson

Administrator
jag har nåt svagt minne av det där med Hans och kartor :D , spännande att följa er resa.
Å det är bra o köra fel ibland, man kan hitta många nya trevliga kurvor :wink:
/Magnus
 

Weine

Member
Nu har ni inte hört något från oss på ett par dagar, vi har legat kvar i Gällivare där vi har utforskat olika saker, bland annat var vi uppe på Dundret och såg midnatts solen, vilken vi tyckte var en upplevelse. Vi har även varit på en tur till Aikit gruvan. Ni kommer att få se bilder både från midnattssolen och gruvan.
Idag har vi börjat vår färd söderut vi har kommit till Sorsele på första etappe. Resan har gått felfritt några renar som springer på vägen har vi stannat för.
66_DSC00891_2.jpg
66_DSCN0547_1.jpg

66_DSC00902_1.jpg


66_DSCN0547_1.jpg



Nu har ni något att tänka på var är vi imorgon.

Weine, Catharina
Hans, Monica
 

Weine

Member
Det har inte hänt så mycket förutom att vi har fortsatt att köra söderut. Inte ens Jönsson har kört vilse orsaken är att vi har kommit på att hålla honom bakom oss. Vi åkte in i ett rejält regnväder det var norr om Wilhelmina, första regnet som vi har behövt passerat med motorcykel på över en vecka. Per har rätt följebilen har kall öl med sig och det provar vi nu, smakar utmärkt.

Hej och skål
Weine, Catharina, Hans och Monica
 

krister

Member
Hej om ni fortsätter bara lite mer söderut kan ni komma in på en fika hos mig och då har vi plötsligt den mest södra Nortonträffen ,välkomna
Krister

Ps kul resa och fint att det finns lite långåkare kvar DS
 

Weine

Member
Tack Krister för inbjudan men tyvärr lär vi inte hinna till dig innan året är slut eftersom vi har lite problem att läsa kartan risken är ju att vi hamnar i ryssland, vi litar inte till hundra procent på vår kartläsare men lika förbannat följer vi efter honom. Idag har vi passerat vemdalen men vissa rekognoserings problem det blev runt ljungan. Helt problemfritt har det inte varit. Weines ljus försvann, men det var inga problem att laga det med en massa pilsner och en skruvmejsel. Just nu befinner vi oss i Mora här tänker vi stanna några dagar och utforska olika saker

Weine och Catharina
Hans och Monica
 

Per G

New member
Mora är trevligt, vi har sommarstuga i Skattungbyn, 3 mil från Mora.
Om ni har vägarna till Skattungbyn (mellan Orsa och Furudal) så finns där ett trevligt fik vid vägkanten.
De har kaffe, våfflor mm och en strålande utsikt, cirka 7 mil om vädret är fint.

Hade jag haft semester så hade jag kunnat bjuda på fika där men nu befinner jag mig 8 timmar flygresa bort i det stora landet där allt är stort :D


Ha det bra!

Per
 

Weine

Member
Dagen började med att vi åkte till Nusnäs och såg på tillverkningen av dalahästar, Jönsson fick se en dalahäst som stog utanför ocfh kunde inte låta bli och provsitta. Efter Nusnäs åkte vi genom Mora för att komma till fabriksförsäljningen av moraknivar, visst fanns det knivar till oss alla. Nu fortsatte vi vår färd till Leksand och till fabriksförsäljningen av knäckebröd. Till sist fick killarna sin vilja igenom Claes Olhsson i Insjön var det sista anhalten, sedan åter till Mora. Med andra ord en tur runt Siljan
66_DSC00913_1.jpg

66_DSC00915_1.jpg

66_DSC00916_1.jpg


Weine Catharina
Hans Monica
 

Weine

Member
66_DSCN0553_1.jpg

Nu har vi äntligen anlänt. Till dax datum har vi kört mellan 300-350 mil. Som ni förstå har resan hit inte varit den rakaste. Nu skall vi avslöja några saker för er. Den som har syndat minst är Jönsson han har kört engelskt. Catharina och Weine har kört japanskt. Och det var följebilen som var italenskt. Som vanligt blev vi väl bemötta av värden Anders, vi hade inte varit här mer än en halvtimme så kom kyrkhultarna inrullande.

Weine och Catharina
Hans och Monica
 
Top