Registreringsbevis information

stefanK

New member
Hej,

Skall registeringsbeskitiga min Roadster 850.
Pratade med en besiktningsman då mitt bevis endast har fordonsidentitet och kaross information ifylld.
Jag förslog att vi sökte fram samma model osv men han var mer intresserad av manual information.
Har sökt i alla dom manualler som jag har (cd:en NOC Sweden) men hittar inte all information som te.x
maxlast, miljö information m.m.

Någon som vet var jag kan finna detta eller om någon kan ta en skärmdump o lägga upp så jag något med mig.

M.vh

-stefan
 

JanneW

New member
Hej Stefan

1/ Max last: Clymer Publications har en manual "750 % 850 Commandos - All years" om du har den så står det under "specifications chassis" "Gross vehicle rating" dvs Bruttovikt med last 859 pund/ 389.6 kg. Se sidorna 200 och 202. Detta är den enda siffra för kommandon med full tank och passagerare som jag har sett.

2/ Miljökrav: Se den här artikeln: https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/din-motorcykel-kanske-inte-far-koras-efter-nyar/

Lycka till

Janne W
 

pojen

Member
En länk där du kan ladda ner Nortons egna Repair Manual där det finns bl a angivet 'Gross Vehicle Rating' som det refererades till här ovan. http://www.classicbike.biz/Norton/Repair/70up_Commando/70upCommando.pdf och på sidan 27 i dokumentet finns det en del nyttiga uppgifter. Detta är alltså Nortons egen manual och är väl så nära man kommer någon typ av officiell uppgift. Att referera till något hämtat ur en Haynes eller Clymer reparations handbok kanske kommer att ifrågasättas av någon nitisk myndighetsperson !?
 

pojen

Member
En länk där du kan ladda ner Nortons egna Repair Manual där det finns bl a angivet 'Gross Vehicle Rating' som det refererades till här ovan. http://www.classicbike.biz/Norton/Repair/70up_Commando/70upCommando.pdf och på sidan 27 i dokumentet finns det en del nyttiga uppgifter. Detta är alltså Nortons egen manual och är väl så nära man kommer någon typ av officiell uppgift. Att referera till något hämtat ur en Haynes eller Clymer reparations handbok kanske kommer att ifrågasättas av någon nitisk myndighetsperson !?
 

stefanK

New member
Hej,

Tack för svaren, Har skrivit ut sidan.

Har svårt att tro att jag skall bli nekad registrering då modeln redan finns i sverige (och EU).

Såg oxå att punkt 8.1 (antal sittplatser inkl förareplatsen) har siffran 1 redan ifyllt, bör det inte vara en 2:a

Det är väl bara att boka tid o köra dit o se vad som händer.

Tack för hjälpen,

M.vh

-stefan
 

JanneW

New member
Hej Stefan

Kollade på mitt registreringsbevis och där står följande uppgifter:

- Registreringsnummer: HDK161
- Fordonnsslag: MC
- Fabrikat: Norton Commando Inter
- Antal passagerare: 1 (dvs utöver föraren)
- Årsmodel: 1974
- Modellkod: N00000
- Färg: Svart
- Effekt:( ingen uppgift)
- Tankrymd: 27 L ( Var dom nu har fått den siffran ifrån !)
- Drivmedel: Bensin
- Slagvolym: 828 CC
- Tjänstevikt: 210 Kg
- Maxlast 170 kg
- Totalvikt 380 kg
- Skattevikt: 210 kg

Det märkliga i mitt tycke är att det inte står något ram nummer, men i besiktningsprotokollen så står alltid Ramnummret!

Janne W
 

stefanK

New member
Hej Janne,

Tack, tror nog jag har det viktigaste.

Verkar som om det finns "olika" versioner på registreringsbevis.

T.ex så hittar jag inget om Modellkod, Tankvolym

Jag har både Identifikationsnummer(Ramnummer och ifyllt rätt) o Motornummer (ej ifyllt)

Cykeln togs in i Sverige i början på 1990-talet som sedan såldes till det dödsbo jag köpte den av.
Han var mest intresserad av att meka, hade ett säkert 15 engelska cyklar stående i ladan varav min
Norton var en av dom.

Tack för all hjälp,

Uppdaterar när jag har varit på besiktningen :)

M.vh

-stefan
 
Top