Ras på commando låda..

Kim

Administrator
Tjena!
Ute och åkte i midsommarvärmen och såg fram emot att åka lite knarr.
Märkte att lådan var svårväxlad och det gick inte att få i vissa växlar samt att det inte gick att växla alls när kopplingen var intryckt, gick inte heller att lägga i friläge riktigt utan lådan "drog" ändå.

Blev hur som helst hämtad av Tord med depåbilen, hemma tömde jag lådan och hade bara 3-4dl beige gegga i lådan, skruvade åt pluggen och fyllde lådan med 3-4dl tändvätska och 3-4dl 10-30 motorolja, kickade runt lådan, kändes MYCKET bättre, körde 300m och konstaterade att lådan nu fungerade, hem igen och tömde blandningen och hällde i 10-30 motorolja och nu är allt grönt igen! :)

Bristande underhåll från min sida hur som helst!


Mvh Kim
 

camenius

Well-known member
Inte ofta jag känner mig som bror duktig, men nu när jag läste din text gjorde jag det.

Även om man inte behöver byta v-lådsolja så ofta, har jag som rutin att byta olja i lådan varje år -när jag ändå "häller om" motoroljan" -inför första turen.

Med minne som guldfisk är detta ett bra sätt att veta statusen på all olja.
Samtidgt slår det mig att jag borde skaffa mig liknande rutin som gäller koll av gaffel och sving. Antar att detta är sådant man oftast glömmer och så går tiden...

Hur gör ni?

(Kim, skönt att allt löste sig utan penga- och tidsutlägg.) :D
 

Kim

Administrator
Blir lite orolig när jag läser denna tråd: http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=568&highlight=v%E4xel+olja

Kanske borde jag riva min låda i vinter efter det inträffade?

Har budat lite på en sämre begagnad låda, så vi får se, kan vara skönt att ha en på hyllan renoverad och klar att bara skicka in vid behov.


Mvh Kim
 

Kim

Administrator
EP90 verkar det som om man ska vräka i, ska kolla var farsan har på hyllan, tror han har 80/90 hypoid eller nåt sånt....

Läste att det tydligen är standard att oljan blir "milky" som dom säger, har själv bara sett det i motorer där topplockspackningen har pajat.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Med tiden trycker det nog in vatten o liknande vid kopplingsvajern så det är nog därför den blir grå, jag hittade t.o.m. Grus o småsten i min sist jag tittade .
/Magnus
 

Kim

Administrator
Jaa, det var just det jag tänkte att det kunde vara. Jag läste att du fått ur grus ur din. ;)

Det är bara det att jag nu får svårt att lita på grejorna eftersom det verkar som att lådorna bara helt plötsligt slår tvärstopp när det blir knas med lagrena i den.
 

Per G

New member
Ja, om lagret på mellanaxeln ger sig så kan det slå stopp i lådan och det är inte kul om bakhjulet låser sig när man kör.
Min låda blev litet seg i ett par växlingar och jag bromsade in vid kanten innan det slog stopp så jag hade tur.
Den information jag hittat kring det var att det är mycket vanligt på MK2A och MK3 cyklar. Det är ett SKF made in Portugal som bara klarar ett par tusen mil innan det ger upp.

Det man kan se innan det händer är att det läcker ut litet olja vid kickaxeln.

Men det bästa är ju att byta lagret, kostar inte skjortan och känns bra.
Du kan byta lagret utan att ta ur lådan. Litet pillrigt men det går.

En annan variant är ju att köpa ett helt renoveringskit för en tusing och då får man ju en helfräsch låda. Men då ska lådan tas ur.

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Har för mig att man fick lossa skruvarna till bakre motorfästet men motorn sitter kvar.

Per
 
Top