Projekt classic räser

AndersA

Member
Har nu börjat riva så smått i Collin F:s gamla cykel. Den har stått stilla i några år så jag tänkte kolla ventiler, säten ventilfjädrar och kolvringar till att börja med. Gamla elsystemet med åldrade pvckablar har jag tagit bort, hann också med avgassystem tank, förgasare och toppstaget. Av med toppen i morgon. Skall bli spännande att se vad som sitter i motorn.....

AndersA

Member
Jodå, lite motorporrbilder kan jag nog få till, vad sägs om en 1,6" insugsventil i närbild? :shock:

AndersA

Member
Nu har turen kommit till att krafsa lite på ramen(jaja kag skall lägga upp bilder) och jag har hittat ett ramnummer, ja inte ett fullständigt nummer eftersom Collin lyckats sätta ett borrhål genom andra siffran. Modellkoden är 122, alltså en mod 88 och första serienummersiffran är 1, därefter borrhål sedan undre delen av en etta -kan vara 4 eller 7 också men det liknar underdelen en etta, sedan 029. Jag vill gärna få reda på vad det var för cykel innan den blev racehoj, har den varit registrerad för gata osv. 88:an tillverkades till -66, det är en slimline som kom -60, första gången med 1 som första siffra i serienumret var -62. Alltså är ramen tillverkad mellan 1962 0ch 1966. Om tredje siffran är 1 kan den vara ifrån -62 eller -65. Hur kommer jag vidare???????

AndersA

Member
Dethär med siffror är svårt, har tänkt efter en smula :shock: serinumret är från -61 om andra siffran är 0 och tredje 1 eller från -64 om andra siffran är 1 och tredje siffran 1.
10_DSCF0001_1.jpg

10_DSCF0002_2.jpg

10_DSCF0003_2.jpg

10_DSCF0004_2.jpg

10_DSCF0005_1.jpg

Lasse L

Administrator
Personal
Har inte samma typ av siffror i mitt ramnummer från -53 och dessutom inte vare sig siffrorna 1, 7 eller 4 att jämföra med. 101029 verkar troligast?

Kim

Administrator
Mm, men när får vi se insugsventilen? Fresta inte om du inte tänker bjuda på en glutt.. :evil:

AndersA

Member
Du får tåla dig, Kim. Jag mjukstartar med en bild från catwalken, nästan anständig, bara lätt avklädd :lol:

AndersA

Member
Lasse L,

Fast baknavet är ett för 5/8-3/8 kedja och om ramnumret skulle börja på 10- borde det vara 5/8-1/4. Navet kan ju iofs vara bytt.

Lasse C,
du hade ju en artikel om att regga in gamla hojar, har du några förslag???

Lasse L

Administrator
Personal
"Final drive: Big twins 0.625*0.4*0225 for 1949-64
0.625*0.4*0.380 for 1965-77" står det, så om det är originalnavet verkar det ju vara en senare ram.

På min Dominator 7 från -55 satt det den grövre kedjan på ett baknav från -49. På 88:an från -53 sitter det helnav både fram och bak, skall vara halvnav. Tror du inte att chansen är ganska stor att ditt nav är bytt?

camenius

Well-known member
Hmmm, måste tyvärr medge att jag inte har några lösningar att föreslå, utöverde som nämns i artikeln.
Gillar ditt projekt så det vore kul om vi kunde hitta en lösning.
Vilka möjligheter har du att ringa bakåt i ägarkedjan?

AndersA

Member
Sas topless, notera kolvarnas generösa rundning...Gissningsvis 10.5:1.
10_DSC_0019_1.jpg

Åter till ordningen; Damen - för visst är en så´n här hoj en hon- har fått nya käder, en långklänning! En kompis bytte denna mot en halvkåpa med lyktinsats. Ursprungligen till en Honda CB 750 men den är rätt snygg på plats. Rätt tidsperiod är det i alla fall med nöd och näppe.
10_DSC_0159_1.jpg

Ut i garaget och dit med ett par fästöron!
10_DSC_0157_1.jpg

Passade även på att fixa ett fäste för en så´n här:
10_DSC_0158_1.jpg

Har också tagit kontakt med NOC i England för att försöka spåra ursprunget. Är det någon som vet hur man får tag på Collin F som ju byggde cykeln från början?

jesper

New member
jag har för mig att han körde med team sunshine
och hemsidan finns kvar
Hemsida: http://www.fairall.free-online.co.uk/translation1.html
lycka till med sökandet