Projekt Big Four 1929

Nortti

Member
Liknar axeln du hade bild på (tidigare inlägg) men längden ...

http://cgi.ebay.com/WAR-DEPT-NORTON-GEARBOX-MAINSHAFT-Genuine-NOS_W0QQitemZ360137237999QQcmdZViewItemQQptZAU_Motorcycle_Parts_Accessories?hash=item53d9da25ef

Kanske värt att kolla vad annat han kan ha?

Per G

New member
Har fått till några timmar kvalitetstid. Bytte lagren i bakhjulet på Commandon men har fixat litet med min BF också.

Efter närmare inspektion av webben så visade den sig behöva nytillverkning av de två nedre spindlarna samt ny öd gänga i ena länkarmshålet. Sedan ska den vara i gott körbart skick. Litet putsning och handmålning och ev nickelplätering av ett par detaljer kvar att göra.

Handlade ett nytt bakstöd från RGM. Ser faktiskt bra ut och priset var helt rätt. Redan primat men ska svartmålas efter provmontering.

Skydsplåten framför magneten tillverkad och ev så är det tanklock, oljetankslock och ett Bosch baklyse "på väg in".
Börjar på att likna något. Ett par år till så :D

God fortsättning,
Per

camenius

Well-known member
Per!
Pratade med Göran Svensson i Lomma och han nämnde att han håller på att lägga upp inscannade Roadholder från och med 1928 (Nortons försäljningsbroschyrer) på sin hemsida.

Göran har originalbroschyrer från och med 1928 till och med 1936 tror jag det var. Alla finns inte på hans sida än, men de kommer. Kanske har du nytta av att kika på några av de som finns där nu (exempelvis 28, 29,30)?

Kolla http://www.nortonsingles.se/broschyrer/

(Själv håller jag på med både CJ och Atlas. På CJ:n försöker jag få ur en "gängad tjock bricka" som håller hjullagret. Brickan är försedd med fyra småhål och måste bort på nåt sätt för att man ska få ur lagret. Finns säkert ett gammalt specialverktyg, men jag får väl hitta nåt provisorium. Hmm.... Känner du igen det?
6_IMG_6597_1.jpg

Per G

New member
Minus 22 grader utanför fönstret, sitter uppe och eldar en sista brasa innan det är sovdags.

Lasse, trevligt med broscyrer och bilder, alltid tacksam för tips kring detta. Har kommit över broscyrer för 28-29-30 samt en reservdelslista för -29. Köpte dom från Bruce Main Smith (eller något sådant). Guld!
Det jag skulle vilja ha tag på är gamla bilder från den tid det begav sig men det verkar vara svårare att hitta.

Vad är det för mått mellan hålen på låsringen? Ev skulle verktyget till täcklocket på skivbromsoket kunna passa. Annars får det bli lämplig dorn och hammare, kanske litet värme först. Tänk på att det kan vara vänster-eller höger-gänga beroende på vilken sida det sitter.

/Per

Kim

Administrator
Med dorn pajar man.. Isåfall man man stoppa i 2st lämpliga dorn i varsit hål och nåt långt att bryta med.. :) Då slipper man paja hålen!

camenius

Well-known member
Plattjärn... jodå det är så jag räknar med att fixa det. Två hål och två stift (eller två nerstuckna borrar diameter 3,5) så ska det nog lösa sig.
Att slå med don eller nåt liknande kommer skulle enbart skada hålen misstänker jag. Testade två olika knastertänger, men "brickan" sitter för hårt...
Det får först gå några dagar, häller nu på rostlösare som kan tränga ner i gängen lite. Även om det inte är rost där, så smörjer det vilket förhoppningsvis ska göra det hela lättare.
Det finns större problem här i världen :D
Per: Broschyren du köpte, var det på eBay eller är mannen du nämner säljare av liknande broschyrer? Vet att det finns en del nytryck på marknaden. Har nån gång tidigare köpt från en boklåda i Australien (via eBay), har sökt dem igen, men inte hittat dem.

krister

Member
Hej Lasse det är en sådan nyckel du behöver till dina hjul

http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=5249554&katnr=2&katsektnr=797

camenius

Well-known member
Tack och bock än en gång.
Lat som jag är så ringer jag och kollar innan jag slöjdar. *L*
Du har det lite varmare idag antar jag, om man jämför med mellandagarna...

Per G

New member
Inte någon större fart på skruvandet, kylan har gjort att man helst håller sig inomhus men nu börjar det snart att finnas hopp igen :D

Har fått in lock till bensin- och oljetank som ser användbara ut.
Ser även ut att kunna bli en växellåda till. Då vore det väl tusan om det inte skulle gå att få till en användbar låda om man har 3 att plocka ifrån!

/Per

Per G

New member
Japp, har nu jag lock till bensin- och oljetank.
Har nu (tack vare vår gode Nortonisten-skribent) en 3:e Sturmey Archer låda med rätt typ av koppling liggande i garaget. :D :D
Nu finns det hopp om att få ihop en vettig låda av 3 "donatorer".
Den ska nu snarast "mjukas upp" med diverse smörj- och rengöringsmedel så jag kan ta isär den. Väntar på plusgrader så det går att vara ute och pyssla.
Fick tag på ett beg "clips" som håller stödet i uppfällt läge.

Har med andra ord hittat en hel del grejor under vintern men det har varit dåligt med kvalitetstiden. Den lilla garagetid jag har fått till har blivit mestadels spenderad på Commandon som nu bara väntar på en ny-donad bromstrumma och nya bromsband, sedan är den redo för kommande säsong.

/Per

Per G

New member
Nu har det gått ett år sedan jag la upp handpenning för min BF.

Idag har det lyfts in grejor i garaget:
- en renoverad vev med ny vevtapp och ny lagring så nu kan jag skruva ihop vevpartiet och montera det i ramen.
- Bakhjul med fixad broms och ny modern kapslad lagring. Ska nu måttas in för att fixa kedjelinjen mot lådan.
- Framhjulet har bromsen fixad, jobb kvar med lagringen.
- Förgasaren har fått sig en trottelmodifiering.

Kommer igen med bilder senare men nu kommer det att bli minimalt med skruva, ska jobba utomlands i drugt en månad så kvalitetstid och Commando premiären får vänta.

/Per

Per G

New member
Inget skruva ännu men snart ska det sättas igång med BF bygget.
Fick efter mycket letande tag på nya ventiler, blev Manley stainless street flow imopterade från USA, fanns inte att köpa i Sverige..
Har även fått in ett Bosch baklyse (Tack Mats O!).

/Per

Per G

New member
Katastrof senaste månaderna, inga fritidsproblem jobbat 24/7 men nu har det faktiskt blivit litet kvalitetstid under årets sista vecka :D

Städning och sortering av grejor i garaget. Lyckades till sist få isär den 3:e växellådan Camenius fixade fram, den var motsträvig men efter en massiv "övertalning" så ligger den nu helt isärplockad och med en hel del grejor som behövdes, nu har jag allt för en 10 pitch låda :)

Lyckades även få in veven i vevhushalvorna och permatexen torkar som bäst i garaget. Fy f-n vad vevpartiet väger :lol:

Hälsade på hos Herr Olofsson i veckan och kom hem med ett läckert Hella "honk-honk" horn, kommer att sitta som en smäck!

/Per

Per G

New member
Ett par bilder från projektet.

78_vevskiva_1.jpg

En rejäl vev i den här maskinen :D

78_sturmey_1.jpg

Här har jag fått isär första bitarna på koppling-låda. Många decennier sedan den var isär senast, numera helt i delar.

/Per