problem med elsystem

Ybbe64

New member
Hej på er. Var ute och åkte en av de sista turerna på hojen i går.
Då råkade jag ut för följande helt plötsligt börjar tutan tjuta i högan sky och det ryker kraftigt från kabelhärvan som går under tanken. Stannar och rycker bort kablarna som går till tutan och sedan öppnar jag och kopplar bort batteriet. Har titta i dag och funnit att kabel härvan som går fram till strålkastaren har brunnit/smält kablarna från zenerdioden är hela det som brunnit/smält är det från batteriet (ej på jordsidan) det är lucas system. Nu till frågan dra helt nytt elsystem eller bara fixa det som är trasigt? Kablarna från motorn är även de hela det är "bara" de från batteriet.
 

krister

Member
Hej
Jag skulle nog ta en titt på zenerdioden och kontrollera det övriga kablarna efter avskavd isolering som orsakat kortis

Krister
 
Hei.
Det jeg ville ha gjort , var jeg deg, og som jeg har gjort, var å trekke nytt.
Får du inn en elektronisk regulator, kan du kvitte deg med sener-dioder , likeretter og kondensator, og hva det nå heter.
Da blir det ganske enkelt å trekke nytt.
Kanskje da starte med en helt ny tenningslås, og føre hovedtilførselen (-pol) dit. Starter så alt derfra. En og en kabel
Om det er riktig å gjøre det sånn vet jeg ikke, men det jeg vet er at det funker bra, og det var enkelt og oversiktelig når jeg fikk fjernet alt det gamle. :D

Vidar
 
Top