Otrogen!

Skammens rodnad sprider sig på mina kinder ty jag har varit otrogen! I somras köpte jag nämligen en BSA för att ha något att skjutsa damen på och det blev en 69:a Lightning. Mina Norton caféracers inbjuder knappast till skjuts. Priset var rätt, den var hyfsat orginal och föreföll orörd. Allt var frid och fröjd men... det är en jävel till att vibrera! Visst, jag har hört att de skakar en del men så här? Det skiljer bara tre år mellan BSA'n och min Commando men det känns som hundra år; den är sämre på allt! Med facit i hand skulle jag naturligtvis lagt till 10 - 15 000 och köpt en Commando till. Ibland får man lära sig den hårda vägen. Enda trösten är att damen verkar uppskatta vibrationerna...
 

Tord Ahlin

Administrator
Bjarne Petersen skrev:
Skammens rodnad sprider sig på mina kinder ty jag har varit otrogen! I somras köpte jag nämligen en BSA för att ha något att skjutsa damen på och det blev en 69:a Lightning. Mina Norton caféracers inbjuder knappast till skjuts. Priset var rätt, den var hyfsat orginal och föreföll orörd. Allt var frid och fröjd men... det är en jävel till att vibrera! Visst, jag har hört att de skakar en del men så här? Det skiljer bara tre år mellan BSA'n och min Commando men det känns som hundra år; den är sämre på allt! Med facit i hand skulle jag naturligtvis lagt till 10 - 15 000 och köpt en Commando till. Ibland får man lära sig den hårda vägen. Enda trösten är att damen verkar uppskatta vibrationerna...
Jag hade en sån förr, men jag tyckte den var lite "moppe"

Fast rätt kul grej ändå.
 

Lasse L

Member
I somras drömde jag två nätter i rad att jag, utöver mina 2 Norton, hade en svart AJS i mint-condition i garaget.

Jag skall erkänna att jag kände mig lite besviken när jag vaknade men jag vill framhålla att jag ändå lyckades lägga band på mig.
 

camenius

Well-known member
Vad gäller vibrationer, så är det nog en hel del förtal. Och mycket oblans!

A65:an är mycket attraktiv, eller på ren svenska, skitsnygg!

Körde min ganska nyinköpta Atlas (helleluja för Featherbed, helt fantastisk, nu kan jag dela in mitt liv i "före och efter"!) för drygt två veckor sedan. Ja, sista turen för året blev det nog. Drog den upp till 140, och vill faktiskt påstå att vibrationerna inte kom alls!

Om läsaren nu misstor mina referensramar eller omdöme, så kan jag i alla fall bemöta det förstnämnda med att säga att jag även kör Trident och Rocket 3, som torde var det mest vibb-fria man kan ha av gamla engelska hojar.

Vad gäller omdömet så kan jag väl tillägga att tridenten nu är såld, varmed jag torde framstå som tämligen klok man (?).

Det GÅR INTE att få sådana här hojar -A65 och Atlas- fria från vibbar, konsten är att få vibbarna att hamna där man vill ha dem. Över 140 får de gärna komma för min del! Jag är ju en gammal man. :D

Att låta tjejen köra en vibrerande hoj kan väl å andra sidan ha sina fördelar det åxå, antar jag?
/Lasse
 
Jag håller definitivt med om utseendet på Lightningen! Den är så där härligt sextiotals-flashig som inte många andra engelska hojar är. Det var också denna Kalifornien-känsla som appelerade till mig. Helt annorlunda mot mina Norton café-racers som är avskalade allt onödigt bling och väl närmast kan beskrivas som brutalt ändamålsenliga. Men... dessa VIBRATIONER... De är som allra värst i det område där man kör som oftast; 90 - 120 km/h. Har synkat förgasarna och märkte en högst marginell skillnad. Om jag skall behålla hojen, vilket jag inte bestämt mig för ännu, måste jag nog, precis som du menar Lasse, balansera om den och flytta vibrationerna längre upp i registret.
Har kört Atlasar, Dominatorer och gamla stånkor och är rätt förhärdad vad det anbelangar vibrationer men ingen annan maskin (förutom en vinkelslip från Biltema) har varit så benägen att ge mig vita fingrar.
 

camenius

Well-known member
Har hört flera skräckhistorier om just A65, men åxå motsatsen. Det vill säga, just samma sak som kring Atlas, som jag betecknar som bland det roligaste, trevligaste och skönaste jag kört. Någonsin! Det enda som konkurerar är min 16H (vad gäller det roliga) och en Laverda Jota (vad gäller väghållning).

Tror därför definitivt att en A65 KAN justeras så den är fin att köra (till viss varv-gräns, den är ju trots allt en twin!).

Själv lever jag för närvarande i ett slags konstant lyckorus för närvarande: Hittade -för fickpengar (min fru skulle inte hålla med)- en KAMSKAFTS Norton, en 350 CJ 1934 i snudd på komplett skick, enbart lyktan saknas!!!

Kunde inte annat än att slå till, trots att jag redan i höst köpt ett icke komplett objekt, en Big Four från 1930. Har ännu inte riktigt fattat att jag i garaget har en kamskafts-hoj!

Men nu är det trångt om saligheten i garaget! Måste göra mig av med min Rocket trea. :evil: Så om du (Bjarne) vill ha nåt riktigt kul och definitvit vibb-fritt, har du bra förhandlignsläge just nu! :D

/Lasse som för några dagar sedan gjorde klart senaste nurmet av Nortonisten.
 

tr5

New member
Bjarne.
Har du lyft på sadeln och kollat så inte föregående ägare har installerat en sån här: :lol: :lol:

12_viberider3_1.jpg


/Peter
 
Mitt garage är tyvärr också fullt för tillfället så inköpslistorna ligger temporärt i byrålådan även om man är frestad ibland.
Ähum..."Pulsating sensation"!!! Jo, jo ...Jag får nog kolla med sambon om hon inte smyginstallerat en dylik vibe-rider utan att berätta något.
 

camenius

Well-known member
Peter: Du är ju gasglad efter dagarna på bana! Inte sugen på nyrenoverad trippel? Det står visserligen BSA och inte Norton på den, men ändå... Tripplar går utav tusan, vilket jag aldrig, det ska erkännas, aldrig riktigt testat! När det gäller acc och snabbt gaspådrag är jag ganska nöjd med 16H. :oops:

Bjarne! Missade att skriva att jag är skyldig dig ett stort tack! Det som avgjorde köpet av min Atlas var två faktorer:
Dels den research jag gjorde kring modellen inför artikeln förra hösten, dels DIN text i medlemsbladet där du liknar Featherbed med strykjärn och att den är så där "fantastisk".
Den är verkligen underbar. Både modellen och ramen. Kan bara tänka mig vad tidigare Atlas/650SS-ägare sa om sina nyinköpta Commando när det begav sig i slutet av 60-talet!

Som belöning för din hjälp bjuder jag på en bild. Den visar klubbens spanienboende medlem Krister Törnblom vid hans Commando och min Atlas utanför kultförklarade konditoriet Elsa Andersssons i Norberg. Stället rekommenderas, även för fikasugna skåningar som behöver en dagsutflykt på drygt 70 mil. :D
4_6_hstutflykt_003_1b_2.jpg




PS Bjarne, är lite nyfiken på din presentationsbild. Du vid konfirmationen, eller...? DS
 

tr5

New member
camenius skrev:
Peter: Du är ju gasglad efter dagarna på bana! Inte sugen på nyrenoverad trippel?

Nej tack, jag tror att trecylindrigt är en farlig väg att slå in på. Det ena leder till det andra och det andra till det tredje och plötsligt står det en plastraket från Hinckley i garaget utan att nån förstår hur det gick till.
Om det vore Atlasen däremot.
Nu räcker förstås varken pengar, garageplats eller familjens tålamod, men i drömmarnas garage får en featherbedhoj precis plats mellan de hojar som finns i verkligheten och den råa scramblestånkan som står överst på den lista som i dagarna skall iväg till jultomten. :mrgreen:
 
Tack, Tack! Alltid kul att kunna glädja sina medmänniskor!
Visst är Featherbeden minst två snäpp upp i jämförelse med Commandoramen.
Angående tripplar är jag nog inne lite på samma spår som Peter; rätt som det är sitter man på en Laverda Jota, en Speed Triple eller något annat monster och är farligt nära nya närkontakter med Moder Jord.
Bilden är ett ungdomsporträtt av Franz Kafka. Som förhärdad skrotälskare, anglofil och skruvande humanist kan livet ibland förefalla som en enda Golgatavandring. När hojen är på sitt allra värsta humör, regnet öser ner, kaffet är slut och skruvmejseln slinter känns det som om man vore huvudpersonen i "Processen"...
Har de Zoegas i Norberg?
 

Ilefjord

New member
Zoegas !!!???!! :D
Kanske man skulle köra upp en dag och kolla om Elsa Andersson har ZOEGAS....
I så fall e de nog möjligt att en" Skåneliga" anländer oanmäld ?? :twisted:

Bjarne ??? TR5 ??? Hans Jönsson ??- ( kan ev köra först om det behövs mota bort kossor i mörkret :D :D
 
Jag har hört ryktesvägen, av vittfarna bekanta, att det kan vara tämligen besvärligt att få en kopp Zoegas norr om Åsen där de djupa skogarna tar vid. Man är ju präglad på drycken sedan späd ålder och avstånden förskräcker för en skåning som är bortskämd med att allt finns inpå husknuten. Dock har jag förhoppningen att detta forum kommer att funka som en länk mellan oss medlemmar när det gäller att köra på olika träffar. Det är ju alltid mycket roligare att köra flera i samlad tropp. Dessutom mycket praktiskt om man behöver göra smärre justeringar på hojen under vägen som att exempelvis hona cylinderloppen eller tejpa fast växellådan. Det är ju alltid någon förutseende individ som har både silvertape och najtråd i packningen.
 

Ilefjord

New member
Ja just de.!!
Tänkte själv i ungefär dom banorna...
Har både guldtape o stollatrå ! Å skulle inte Elsa Andersson i Norberg ha ZOEGA`s finnes det nog plats för ett paket dyligt oxå !!??
Klart som korvspa, att vi får dra ett par repor på våra järnhingstar.
Tempen e kanske lite låg ? vindarna kanske får mojna lite,men förutom dessa ynkliga små petitesser.....NÄR DRAR VI ???
ÅRSMÖTET verkar alltid vara något som dom på andra sidan åsen..(du klarar dig väl precis Bjarne?) alltid undrar över, varför vi skåningar nästan aldrig dyker upp på ?? SÅÅÅÅ !!!! varför inte ??? ALLA SKÅNINGAR ! BUDKAVLE GÅR !!!!!
Vi får välan mobilisera oss.!? (själv skulle jag tycka det skulle vara riktigt kul, framförallt mycket intressant). Förhoppningsvis har vi kanske tagit ett par varv innan..?? träffats, o tjatat lite.
Man drar sig gärna lite för att köra så långt själv, har liksom varit med om lite av varje genom åren (kallas ERFARENHET har jag för mig).
Kanske vi får börja stämma av, med våra respektive "NYPONROSOR" "LILJEKONVALJER" "SÅNGLÄRKOR" så smått redan nu !!?? Aldrig fel med beviljad permis!!?? //
 
Jag tar härmed tillbaka allt jag tidigare sagt om vibrationerna på min BSA A65. Den är nu, som synes av bifogad bild, helt vibrationsfri! Drar minimalt med soppa också...
9_ras_1.jpg

Jag har även ordnat en ny vevhusventilation.
9_Tittut_1.jpg

Ska fanimig börja med korsord eller nåt' som hobby. :(
 

tr5

New member
Ajajaj, det där måste ha gjort ont.
Ställ undan den där och fokusera på dina Norton ett tag istället.
Om man inte är av tillräckligt hårt virke kan såna motgångar leda till personlighetsförändringar och vanvettsdåd.
Mycket mindre motgångar (passform på avgassystem) avslöjade att jag är gjord av balsaträ.
Jag har köpt ett hermetiskt slutet plastskal (Jätte-Kinderegg??) som sägs innehålla en motorcykel. Det sticker ut lite hjul och ett styre här och där. Dessutom finns en varvräknare graderad i tiotusentals rpm !!??
12_namnls1_1.jpg
 
A

Anonymous

Guest
Jag har alltid varit fascinerad av motorhaverier! Vad är det som har hänt i motorn? Hålet är ju förhållandevis nätt och fint!
 
A

Anonymous

Guest
Jag har alltid varit fascinerad av motorhaverier! Vad är det som har hänt i motorn? Hålet är ju förhållandevis nätt och fint!
 
Ja, vad är det som har hänt egentligen? Jag hann bara se oljetryckslampan lysa ilsket rött en kort sekund. Instinktivt drog jag in kopplingen. Sedan blev det tyst. Bara vindens brus och ljudet av däckens friktion mot asfalten. Jag hade damen med där bak och höll väl en 90 km/t, så jag är tacksam över att jag hann få in kopplingen innan motorn låste upp.
Jag har inte plockat bort cyllen från vevhuset än. Jag blev bara så inihelvete trött och modstulen när jag upptäckte hålet i vevhuset. En hypotes är skuret ramlager. Det är en svag punkt på A65:eek:rna. Beroende på vad? Jag vet inte. Kanske en havererad oljepump? Just nu är jag bara så trött på möget och har slängt en presenning över den för att slippa se den. :(
 
Jag har gett upp! Jag inser att jag aldrig kommer att få tid att göra vid den här vibratorn så nu är den till salu. :oops: Det var en vevstaksbult som skar och gjorde att vevstaken ville ut i friska luften. Innan den tittade ut i friheten hann den med att slå sönder kolven och nederkanten på cylinderfodret. Lite bilder på eländet finns här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id333960_page0.html
Vill ha 15 000:- prutat och klart. Har lagt ut den på Blocket:
http://www.blocket.se/vi/13518142.htm?ca=23_3_s

9_Mars3_1.jpg


ÄR SÅLD!!!
 
Top