Oljekylare?

fiatfan

Member
En liten fundering; har läst om temp-mätningar på våra Norton-toppar nånstans, och helt naturligt så är det ju varmast (med g bred marginal) runt tändstift och utblåsventiler. Tänker att eftersom oljan från pumpen kommer in precis ovanför dom här "hot-spotsen" så vore det väl bra om den har en lägre temp? Kan d vara nån vits å sätta en oljekylare på slangen mellan pumpen å toppen? Gör d nån nytta? Eller tappar man tryck genom en kylare, d vore ju mindre bra...
 

krister

Member
hej
det vanligaste är att ha oljekylen på returen mellan motor och oljetanken ,det är viktigt att ha en termostat inkopplad för att få en jämn oljetemperatur annars är det risk att oljan inte kommer upp i arbetstemperatur, jag har inte gjort någon mätning men ser på oljetrycksmätaren att trycket sjunker när motorn blir varm och sedan stiger trycket till samma tryck som vid kall motor när det börjar regna

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Så länge man håller sig med landsvägskörning behövs ingen oljekylare, kanske vid mycket stadskörning (ta bussen istället!) blir
helt naturligt motorn mycket varmare, men det är tveksamt om oljekylare behövs ändå. Idag är oljorna mycket tåligare o bättre, oljetryck sjunker vid varm motor, javisst, men bara det är fart på flödet (som också kyler) så är det ingen fara.
Om oljefilter monteras så får man en del kylning även där, och detta tycker jag räcker för vanlig körning.
Och som Krister mycket riktigt säger, att om nu oljekylare monteras kan det vara bra med någon form av "thermostat", men
varför krångla med detta då risken för oljeläkage ev. ökar. Med vänlig hälsning.
 

fiatfan

Member
Tack Krister å Bragfjord för input, d här var väl mest en fundering, men eftersom Bragfjord varnar för oljeläckage :?: får man väl lägga idén på hyllan.... :wink:
 

Bragfjord

Well-known member
Tänk också på att vi talar här om sk. torrsump, alltså att motorn använder sig av separat oljetank, bara det kyler oljan.
"Moderna" motorer är sk. våtsump där även transmission o växellåda använder samma olja i gemensamt motor-block, plus att trimningsgraden är högre, ja då kan det vara befogat med oljekylare. Använd en modern motorolja så är det lugnt, tex. halv el. helsyntetolja tex. 10/40, behövs ingen märkvärdig olja, biltema har bra pris och duger bra då det är "bara" motorn som i det här fallet skall smörjas. 80/90 i v-låda, ATF i koppling/transmission sen är det bara att gasa!
 

fiatfan

Member
Bragfjord skrev:
Tänk också på att vi talar här om sk. torrsump, alltså att motorn använder sig av separat oljetank, bara det kyler oljan.
"Moderna" motorer är sk. våtsump där även transmission o växellåda använder samma olja i gemensamt motor-block, plus att trimningsgraden är högre, ja då kan det vara befogat med oljekylare. Använd en modern motorolja så är det lugnt, tex. halv el. helsyntetolja tex. 10/40, behövs ingen märkvärdig olja, biltema har bra pris och duger bra då det är "bara" motorn som i det här fallet skall smörjas. 80/90 i v-låda, ATF i koppling/transmission sen är det bara att gasa!

D där om oljeläckage var menat som en ironisk kommentar m tanke på engelska hojars rykte..... Ang ATF olja, har läst nån annanstans om d, men där stod det också bara ATF. Spelar d nån roll vilken typ av ATF olja man använder? D finns ju en del å välja på: ATF-U, Dexron II, Dexron III, mineral, syntet...?
 

Bragfjord

Well-known member
Dexron 11 el. 111 finns på Biltema, Tid. vanlig bra A-låds olja, behöver inte vara syntetisk i Norton trans. Även bra som gaffel-
olja. Med vänlig hälsning.
 
Top