Oljeanslutningar

Jag har kommit över en gammal centrumoljetank som jag tänkte ha på min 650ss. Efter att ha slipat bort ett kilo blank, svart penselmålad färg såg den rätt skaplig ut och börjar bli klar för lack. Men,, jag undrar lite över slanganslutningarna. Anslutningen med slangnippeln har ett filter på insidan. Kopparröret mynnar längst upp på insidan av tanken. Anslutningen med filtret är väl då feeden och kopparröret är för returen. Dessa båda anslutningar är allt som finns på tanken så var skall jag ansluta vevhusventilationen? Skall jag göra ytterligare en anslutning någonstans högt uppe på tanken? Och behöver inte tanken i sig någon form av ventilation?

oljetank1.JPG
 
Hej Bjarne.
Finns det ej någon liten övertrycksventil i tanklocket? Tanken är nog använd av någon cafeåkare eller liknande som har använt en backventil på vevhusventilationen och sedan dragit en slang till i bästa fall drivkedjan eller till bakom bakhjulet.
Med vänlig hälsning
Hans
 
Det är samma Ceandess-tanklock som på Commandons bränsletank så visst, den släpper väl ut det värsta övertrycket. Jag är dock inte säker på att det räcker så jag gjorde ett ventilationsuttag där jag tänkte dra en slang till ett separat luftfilter. Jag gjorde också en anslutning till vevhusventilationen. Det var trångt där uppe men det får precis plats.

När färgen torkat blir det montering och så får vi se hur det hela fungerar.

oljtanksvart2.jpg
 

Mike 40M

Member
Nyfiken fråga. Är det en ståltank? Den ser ovanligt liten ut, hur mycket rymmer den? Gäller ju att inte fylla i för mycket. Nivån absolut under mynningen på returen! Har inte kläm på hur mycket olja som följer med vevhusventilationen på din motor. På Manxen (som inte leder vevhusventilationen till oljetanken) är det i stort sett inget alls, inte ens bottenskyla i catchtanken efter en säsong. Elaka tungor säger att vissa Commandomodeller inte behöver nån returpump, vevhusventilationen gör jobbet. På Manxen har oljetanken ett litet torn för avluftningen. Normalt en slang från den som mynnar ut på sidan av bakkanten på kutsen, Så att man inte får olja på bakdäcket.
 
Glasfibertank. Ganska tjock glasfiber och verkar vara förseglad med någon röd liner på insidan. Jag hällde på drygt två liter och då var det ca 8 cm kvar upp till returmynningen så den verkar väl vara i paritet med Dominators originaltank på 2,3 liter. Jag håller dock med om att den ser aningens liten ut. Den är lite tvärt avhuggen i framkanten, kan jag tycka. Kanske blir ett vinterprojekt att plasta en förstoring i framkant för ökad kapacitet och mer Manx-likt utseende.

Har faktiskt aldrig funderat på hur mycket olja motorn ventilerar från vevhuset. Skall kolla.

oljetankiramen.jpg
 

Mike 40M

Member
Jag tror att volymen räcker. känns onödigt att bygga på den i framkant. Om du vill fylla ut utrymmet under förgasaren för att göra den mer svårmeckad, skulle jag föreslå ett oljefilter av commandotyp.
Som jämförelse, på Manxen med elefantfotsoljetanken är 2,5 liter i tanken för mycket för att få upp oljetemperaturen trots väldigt lång varmkörning. Kanske lagom för 6 varv fullgaskörning på Isle of Man.
 
Ha, ha! Jo, just nu grunnar jag på var tusan jag skall placera det förbannade batteriet! Det är snyggt när det är sådär luftigt mellan tanken och motorn. Batteriet förstör allt! Funderar lite på någon slags elcentral i sadelknölen. Tar dock emot emot att flytta tyndpunkten uppåt. Visst, finns väl små gel-batterier men de kostar väl multum. Vi får se, tills vidare har jag häktat på ett batteri framför oljetanken.

Jag har ett oljefilter med anslutningar liggandes som jag egentligen skulle ha monterat för flera år sedan. :oops: Tänkte mig helt konventionell placering bakom lådan.
 

Mike 40M

Member
Har ett svagt minne av att jag sett en Norton med batteriet bakom lådan. Sen finns det nån på kanalöarna som gör caferacerdelar. Han gör en soffa med batteriet i bakkutsen, Min featherbed ES2 konditorihoj har en aluminiumoljetank med batterihylla i framkant.
 
Har gått ett par år.... Jag plockade ut den där oljetanken igen då jag inte var riktigt nöjd med det något avhuggna utseendet. Istället fick orginaltanken göra tjänst igen. Härförleden fick jag dock ett ryck och sågade upp tanken och byggde om den till ett mer Manx-likt utseende. Nu uppstod således fler problem. 1. Var skall batteriet vara? 2. Luftfiltret på Mikunin får inte riktigt plats och 3, den silverfärgade ramen passar inte till silvriga tankar.

Inspirerad av artiklarna om ram-målning i Norton-bladet beslöt jag mig för att måla om ramen. Den var dessutom rätt sliten efter motorbyte och diverse ombyggnader så beslutet var inte så svårt. Att strippa hojen tar en förmiddag. Mer frustrerande är att vänta på färg som torkar.
Batteriproblemet skall jag försöka lösa med ett lite mindre batteri på en hylla bakom växellådan.

Nu pågår omdragning av elsystemet så att det också blir prydligt. Så här ser moppen ut i skrivande stund.
oiltanksb29.jpg
 

otto

New member
Du kunde kollat på min troligtvis sen Manx 50tals oljetank för se utformningen. Kan du inte vinkla upp förgasaren och klämma dit filter?Har sett rätt platta filter nånstans som jag inte kommer ihåg. Eller återgå tiil Amal igen? Fundera på skaffa magnet istället så slipper du batteri,tändspolar mm och enklare kabeldragning
.Hittade en gammal bild
Hoske tankar har väl alla hört talas om för BMW touringåkare men du kör med dubbla tankar på dina touring trippar
 

Bifogat

  • GetAttachment.jpg
    GetAttachment.jpg
    7.7 KB · Visningar: 6
Top