Olje igjen

Hei.
Jeg vet det har vært en masse snakk om olje og de forskjellige egenskapene.
Planen min er ikke å starte en ny diskusjon.
Kom over denne kannen (burk-låda ?) i en bil rekvisita butikk.
Dette er en singel grade mineralolje.
Jeg har lyst til å prøve den, kanskje mest forde den hadde en slik gammel retro kanne :D .
Jeg har i flere år brukt Biltema sin Classic olje, men hva med denne ?
Den ser jo flott ut.... :)


olje1.jpg

Vidar
 

Lasse L

Member
Hej . Vem är inte svag för fina plåtburkar!
IMG_0491.jpg
En liter EP140 till baksvingen räcker livet ut.
 

Bo Storwall

New member
Hej!
Jag har en likadan tom kanna med 20-50 olja som jag gjort slut på för länge sedan. Numera använder jag Biltemas Helsyntet 5-50 olja som jag köper i 10-litersförpackning. Den fungerar utmärkt till gräsklipparen min gamla Volvo samt hojarna.
God jul på er alla som läser detta.
 

camenius

Well-known member
vidar hjelm johansen skrev:
Hei.
Jeg vet det har vært en masse snakk om olje og de forskjellige egenskapene.
Planen min er ikke å starte en ny diskusjon.
Kom over denne kannen (burk-låda ?) i en bil rekvisita butikk.
Dette er en singel grade mineralolje.
Jeg har lyst til å prøve den, kanskje mest forde den hadde en slik gammel retro kanne :D .
Jeg har i flere år brukt Biltema sin Classic olje, men hva med denne ?
Den ser jo flott ut.... :)


olje1.jpg

Vidar


Hm... jag har varit mycket nonchalant vad gäller oljor. Fick mig dock en riktig tankeställare i somras. Av misstag hällde jag nämligen syntet i min gamla 16h som under alla år körts på mineral rak 50-olja och utan oljefilter. (Commandon och Atlasen kör jag på syntet och med oljefilter.) Lat som jag kan vara, och kanske nonchalant, tänkte jag... spelar roll...? Inte så noga...)

Mot slutet av sommaren (efter några turer med hojen) började motorn läcka olja som tusan, betydligt mer än annars. Vid varje parkering kom droppar från underredet. Mer än annars. Jag tolkar det som att en del skit, avlagringar med mera som kan samlas i skrymslen och glipor, "tvättats" och lösts upp av de tillsatser som finns i synteten.

Jag är alltid skeptisk mot produkter som i marknadskommunikationen sägs innehåll olika tillsatser som skulle göra dem unika.Ta mig tusan om de inte också innehåller livselixir. Därmed alltid sett med viss misstro även mot det som sägs om syntetoljorna.

Vad vill jag nu säga med det? Tjaaa.... inte vet jag... God jul i alla fall!

Ps Kul med fina oljeburkar! Ds
:upp :öö :upp
 
Top