Olja i vevhuset

Hej på er alla.
Är det någon som vet hur mycket olja det skall vara i vevhuset efter man varit ute och kört?
Själv mätte jag upp det till drygt 2 dl på min 850 dock ryker den som en tvåtacktare när den är varm.
Nya kolvar o ringar för ca 100 mil sedan renoverad top m.m.
Mvh/ Hans
 

pojen

Member
En uppgift som kommer från den Amerikanska Tech Digest ( International Norton Owners Association ) anger 120cc ( 1/2 US Cup ). "Run engine and immediately drain sump - 120 cc (1/2 cup) should drain out" skriver man. Två dl är nog helt OK skulle jag tro beror ju lite på hur snabb man är och kanske även temperaturen och viskositet på oljan . Möjligen har du kanske något problem med oljereturen från toppen till vevhuset det lilla hålet bakom höger insugningsventil. Har man varit lite för frikostig med tätningsmedel runt cylinderfotspackningen kanske man delvis har blockerat
hålet i vevhuset för dräneringen, osannolikt dock. Good Luck !
 

Big 4 1952

New member
Har haft liknande problem på torrsumps motorer.
En sak många glömmer är läckge från vevlager när motorn varvar, oljeringarna "orkar" inte pumpa bort all olja som sprutar/slungas runt av veven vid för stort lagerspel axiellt och radiellt!!!!

Ringgap är viktigt!
Kolla vevhusvent, för stort övertryck?
Är oljeringarna ok?

Knivigt problem
Mvh
Göran
 

Mike 40M

Member
Du säger att den ryker blårök när den är varm. Ett tänkbart fel kan vara sliten returoljepump som inte klarar att dränera vevhuset. Ett annat fel kan vara vevhusventilationen. Finns enorma mängder inlägg på olika forum om Commandos vevhusventilation. Är "paraplyerna" (valve stem seal) Ok?
Honade du loppen när du satte i nya kolvar?
 
Hej Mike och alla andra.
Förmodligen var du rätt ute med "paraplyerna" de satt inte fast i styrningarna. Har bara kört en liten runda med nyrenoverad topp och nya kolvringar nyhonad cylinder det verkar som det hjälpt :cool:
 
Top