nybörjare önskar tips ang tändning...

A

Anonymous

Guest
Nybliven ägare till commando -70. Har följande problem
1) tillbaka-kick (plus smäll) när jag kickar.
2) Problem med gången vid låga varvtal.
3) svårtstartad, speciellt när den är varm

hojen har elektronisk tändning

har testat diverse årgärder nya tändstift, kollat förgasare, nytt luftfilter...men nu vet jag inte vad jag ska göra.

alla tips tas tacksamt emot
peder
 

tr5

New member
Är det Boyer-Bransden tändning?

De är känsliga för låg batterispänning, så dåligt batteri kan ge märkliga effekter.

Har du kollat tändinställningen? Den skall vara 31 grader före ö.dp. vid ca femtusen varv. (inte 28 som det skall vara med originaltändning)
Använd stroboskop på graderingen som sitter innanför det främre inspektionslocket på primärtranskåpan

Här finns bruks/monteringsanvisningen till Boyertändningen

http://www.boyerbransden.com/pdf/KIT00053__BOX00017_.pdf
 

Lars Hoffmann

New member
Hej,
Jag förstår dej, det är lätt att tappa fattningen......
Som alltid så bör du när du letar ett elfel begränsa området.
Vad jag menar med det är att du ska se till att:
Allt grundläggande är ok som bra batteri, tändstift, förgasare och god kompression.
Är det brytarlös tändning så behövs all kraft som finns bara till tändsystemet.
Ta bort, koppla bort allt annat och då menar jag allt!
Se till att alla anslutningar och jordningar är ok, med andra ord inget glapp.
Det är ytterst sälsynt med att tändsystem går sönder även om jag faktist råkat ut för det en gång och den löpte "amok" och sparkade bakut.
Ett fel som som jag råkat ut för var att någon använde ett vanligt bilrelä som "laddningsrelä" med påföljd att när den cykeln skulle kickas igång så drog reläet och skickade en spänningsspik precis i det läget när kicken var nästan nere, med den obehagliga påföljden att den slog tillbaka.
Det är därför som jag propagerar för den "elektroniska" lösningen som jag själv ritat ihop för att just laddningsindikeringen ska fungera
Hoppas att detta kan ge dig lite tilltro, problem är till för att lösas och elfel är lätta att lösa bara man hittar dem.....
Vill du ha en personlig stödperson :) får du gärna höra av dig.
El är mitt liv det se.
//Lasse
 
A

Anonymous

Guest
Hej!

Har själv varit utsatt för diverse konstigheter med tändningen, men efter en del funderingar så hittade jag att det var dålig jordning.
Har jordat om och efter detta så har den startat och gått som en klocka.

Förresten Lars H, du har inte slutat med elen efter att du slutade här på Gruvön.

Hälsningar
Peter
 

Tord Ahlin

Administrator
Jag röstar nog också för att det är sviktande spänning, De där elektronikboxarna funkar nog jättebra när de blir matade med 12,5 volt och uppåt. Alltså, ta och ladda batteriet över natten, och prova direkt på morgonen. Då går den nog fint.
 

Lars Hoffmann

New member
Nej du Peter, el och elektronik, det har jag svårt att hålla mej ifrån som du vet, eller .....
Skämt åsido, det kan ju vara kul för dig att veta vad jag gör idag.
Som du vet flyttade jag hem till frugans barndomstrakter för att bli elchef på ett annat pappersbruk efter att ha varit Gruvöns hustomte och elfixare.
Idag ansvarar jag för elen för framtida hybridutvekling för en global koncern med anslutning till Trollhättan, då får du gissa vilket bilmärke jag kör :D .
Men mitt intresse för guden Lucas och Brittiska tvåhjulingar, speciellt Norton kan de inte plocka ur mej, och som jag hoppas du vet finns det inga elfel (något jag fick lära mej av KG på Gruvön). :)
Jag kanske skulle ta en sväng upp till det härliga Värmland med min Norton och brumma lite!
Hälsningar/Hälsa alla
//Lasse
P.S.
Peder,
Hoppas du löser dina problem nu, du för gärna höra av dig annars.
D.S.
 

Lasse L

Member
Jag satte på Boyer-tändning på min Commando i mitten på åttiotalet och den har aldrig gått att starta utan ett piggt och fulladdat batteri.

Att se till batteriet är allstå en av de första sakerna jag brukar göra när det är något problem.
 
Top