Ny generator

Nortti

Member
Vilken modell och varifrån köper man kralligare generator? Behöver man byta ut zenern till "riktig" regulator i samma veva?

Frugan föreslog att jag startar Commandon och så åker vi på semester till Gotland. Låter fint det, ifall hon har ett bilbatteri i ryggsäck så att vi åtminstone kommer till Nynäshamn (50km, ca) utan att stanna och ladda :?

Har nog åkt längre sträckor med nuvarande konfiguration men utan passagerare. Ett haveri kunde bli mera allvarligt nuu, känns det som :wink:
 

Per G

New member
Med ett strömsnålt tändsystem så räcker 120w laddningen.
På MK3 som laddar 180 W sitter det 2 st zener.
Per
 

JanneW

New member
Mer ström och mindre förbrukning - några alternativ:
- Byt statorn till en enfas 180 watts enhet Norvil (http://www.norvilmotorcycle.co.uk) / RGM (http://www.rgmmotors.co.uk) dvs mark3 varianten - se senaste numret av klubbtidningden för schema och inkoppling.
- Byt till SparX 3-fas alternator 210 Watt ( http://www.tri-corengland.com/acatalog/Ignition_kits__electronic__-_Coils.html) ger tillräckligt med ström för helljuskörning dygnet runt! 145 pund + VAT + frakt. se klubbtidningen 1/2012 sid 45.
- Byt tändsystemet till Pazon brytarlöst (Norvil) - drar mindre ström än Boyer och enkelt att montera + 7 års garanti! 80 pund plus VAT & frakt.

Ett sätt att minska elförbrukningen är att byta till LED lampor och det finnes några med positiv jord t.ex bak/broms lampan, instrumentlamporna, m.fl dock ej strålkastarlampan. http://www.norbsa02.freeuk.com/goffyleds.htm
Lycka till

Janne W
 
Top