Ny bensin!!!

totta05

Member
Klippte ut detta ur nätupplagan av Expressen idag. Undrar hur det påverkar våra motorer?

1 maj kommer det nya bränslet E10 att börja ersätta den 95-oktaninga bensinen, i linje med ett EU-direktiv. Etanolinblandningen ökar från dagens fem procent till tio procent. För att fortsätta köra tvingas nu många bilister att tanka den dyrare 98-oktaninga bensinen för att undvika skador. 

Samtidigt är det nya bränslet E10 mindre effektivt än den 95-oktaniga bensin vi använder i dag – det betyder att bränsleförbrukningen kommer att stiga. Däremot är skatten på etanol lägre, och ekonomiskt kan det gå på ett ut, skriver Teknikens Värld.

Hälsningar Gjert :!:
 

Per G

New member
Med andra ord ingen skillnad mot tidigare, bara att gasa på som vanligt med 98 eller Shell V-power. Antar att man får vara glad så länge det finns etanolfri bensin att köpa.
Problemet är att inte alla mackar har 98-99 oktan, då är det tur att man åker Interstate med 60 mils range. Blir inte så många tankningar per sommar :D
 

Tord Ahlin

Administrator
Kim, red ut detta åt oss. Är det inte så idag att 95oktanig bensin egentligen är "E5" dvs ca 5% etanol och 95% bensin, och om de då ökar med ytterligare 5 procentenheter till E10 så är det väl ingen som kommer märka nåt alls. Kanske ? Eller Va ?
 

Kim

Administrator
Tord: Exakt, det borde inte märkas, inte ens för oss med 2-taktare(vanlig olja inte blandbar med sprit). Som sagt vi har redan 5% inblandning idag.
 

Per G

New member
Men bara i 95 oktan, tanka 98-99 så slipper ni etanol (om ni tror att det har någon betydelse).
Jag är "troende" och undviker redan E5 - 95.

/Per
 

Per G

New member
Ingen anledning, hmmmm....

Varför är det då så att:
- det är halva serviceintervallet på etanolbilar (E85)
- Många bilar rekommenderas av tillverkarna att inte använda E10 (enligt Bil Sweden lista)
- Varför läcker etanol lättare ut (gamla tankar och glasfibertankar)
- Högre brandrisk (flödade förgasare!)

Nej Kim, jag hävdar min rätt att ha en avvikande åsikt :D :D

/Per
 

Kim

Administrator
Per G skrev:
Ingen anledning, hmmmm....

Varför är det då så att:
- det är halva serviceintervallet på etanolbilar (E85)
- Många bilar rekommenderas av tillverkarna att inte använda E10 (enligt Bil Sweden lista)
- Varför läcker etanol lättare ut (gamla tankar och glasfibertankar)
- Högre brandrisk (flödade förgasare!)

Nej Kim, jag hävdar min rätt att ha en avvikande åsikt :D :D

/Per

5-10% inblandning ger inte större effekter än k-sprit.
Varför tror du att brandrisken ökar?

Mvh Kim
 

Per G

New member
Kim,

Enligt bl.a.MSB så har etanol (det handlar iofs om E85) en högre brandrisk.

Använder inte K-sprit heller. Det finns vissa alkoholer som jag använder, helst med 12 års lagringstid eller mer men inte heller dessa hamnar i tanken på min Norton :D

Per
 

Kim

Administrator
Per G skrev:
Kim,

Enligt bl.a.MSB så har etanol (det handlar iofs om E85) en högre brandrisk.

Använder inte K-sprit heller. Det finns vissa alkoholer som jag använder, helst med 12 års lagringstid eller mer men inte heller dessa hamnar i tanken på min Norton :D

Per

Som du vet så arbetar jag i bensinbranchen och E85 var ett hett ämne när det kom att det var så farligt osv osv, när räddningsverket skulle göra sina testar E85 vs Bensin så kunde dom inte ens få eld på E85.. ;) Dessutom är den skillnaden marginell på E10... Sen skall man även tänka på att 98/99 fasas ut på dom flesta bensinstationer, finns ingen anledning att inte hälla i 95("E10"), du gör givetvis som du vill men jag tycker inte att man ska skrämma upp folk som kört med 95("E5") i flera år utan problem, det har inte så stor betydelse att vi inte kan hälla det i våra motorcyklar, dock ska du nog helt klart undvika E85, just på grund av den höga koncentrationen sprit.
 

tr5

New member
Myt eller sanning, svårt att veta. Men många som har tank av glasfiberarmerad plast har upplevt större problem med att materialet blir poröst, lacken börjar bubbla etc. när man använt spritblandad bensin än när man använt t.ex 98 oktan som sägs innehålla mindre eller ingen sprit.

Tyvärr är vi ju rätt många Commandoägare som har plasttank.
 

Per G

New member
Inga problem, alla kör på vad de vill :D

Jag tycker bara att det är onödigt att hälla i grejor som ev kan skapa läckage så länge det finns alternativ. Det är ju inte så att jag tror att det är någon jätteskillnad så om det inte finns 98-99 på macken och jag behöver tanka så åker det i 95 oktan i tanken. No big deal :D

Per
 

Kim

Administrator
Bara det att det knappt finns 98/99 längre, svårt att få tag på i vissa orter, dom som bor i dessa orter ska inte tro att dom absolut inte kan tanka 95, ni får det att låta som om motorn helt ska skära ihop och att luften kommer gå ur hjulen om man tankar 95, riktigt så illa är det inte, dock är det ju problematik för OSS med glasfibertank.

Mvh Kim
 

AndersA

Member
Tankproblemet beror inte heller bara på bränsletyp. Tänk efter; hur fräsch är 40+ år gammal polyesterplast????
 

Per G

New member
Kim,
Du som har insyn i branschen. Har man samma soppa i UK som här?

Ska byta mina soppakranar, kontaktade RGM (min favorit parts dealer) och fick i ett mail frågan om vi hade sett samma problem med en klar ökning av läckande kranar och glasfibertankare som de har sett i England.

Per
 
Top