Nu river jag ett till altarskåp i den Engelska himlen

krister

Member
Hej
Efter ett antal hastighetsmätarväxellådor har jag tröttnat ,varför hålla på med halvdåligt material när det finns nya digitala mätare som fungerar utan en massa jobb och pengar , vid en summering av åren sedan jag köpte motorcykeln 1972 har nog halva tiden varit utan fungerande hastighetsmätare och avverkat ett antal växellådor och den senaste höll ca 20 mil innan den lade ner nålen till sin slutliga vila på nollan .
I dag beställer jag denna http://www.puca.co/productGL.html Ok den kostar runt 3000 kr komplett men det är hälften av vad jag spenderat på växellådor och wirers och förhoppningsvis kommer jag upp i en högre himmel utan handpåläggning och evigt muttrande av mantran .
Nu är det nog dax att komma med en brasklapp : den nya Smithmätaren är tillverkad i England och det kan bara bli bättre .

Jag vill även tacka AB Svensk Bilprovning för det tålamod ni visat genom åren

Vänligen
Krister

vidar hjelm johansen

Active member
Hei Krister
Tror ikke du kommer til å angre. :upp
Jeg har både hastighetsmåleren og turtelleren.
Det er bra produkter, det er i hvertfall min erfaring..
Plundret riktignok lit med å finne ut av hvordan man kalibrerte speedometeret.
Så måtte man selv finne en egnet bryter på et egnet sted til (taggel svitch) som det refereres til i manualen. :?:
Akkurat dette burde vært ordnet fra produsenten :x
Typisk engelsk kanskje.
Uansett: Når du får kalibrert utstyret er det helt topp :)

Vidar

pojen

Member
Har själv bytt ett antal hastighetsmätar-drivningar och livslängden var oftast inte speciellt lång. I de allra flesta fallen så var det uppenbart att huset var deformerat runt hjulaxeln med följden att dreven inte linjerade med varandra och det resulterar ganska snart i ett totalt haveri! Materialet i huset till drivningen är någon typ av lättmetall av ej speciellt hög hållfasthet och det gav mig inspirationen att tillverka ett centrum av stål som bättre skulle klara belastningen.

Det är över tio år sedan som denna modifiering gjordes och det fungerar fortfarande, så det är i all fall ett steg i rätt riktning om man vill vara lite 'hard core old school' och hålla fast vid de gamla mekaniska mätarna som trots allt är rätt trevliga. Har man inga OK Smith mätare så är det inte mycket att fundera på då det torde bli dyrare att hitta en väl fungerande mätare till ett vettigt pris, man brukar få slanta upp rejält för renoverade i bra skick. Insidan av det hela kan ses nedan och den centrerande 'spacern' är en del av det nya centrumet.

Per G

New member
Hej Pojen,

Det där var riktigt bra. Original drivningen är ju ett skämt och jag skulle lägga min röst på att det är den sämsta delen på en Commando.

Hälsningar
Per