Norton Mercury - Tips på renovering

RobertS

New member
Har ärvt en Norton Mercury som inte gått på 30 år. Det är på tiden att motorcykeln återfår sitt liv och jag gissar att en komplett rivning av motorn är på sin plats då den stått så länge. Då min expertis finns inom andra områden söker jag efter tips på antingen firmor som är bra på att rusta gamla cyklar eller om det kanske finns nån här i Nortonklubben som jag kan vända mig till. Jag befinner mig i Västerås. ALLA tips är varmt välkomna och finns det nån i hyfsad närhet så vore det ju fantastiskt.
 

krister

Member
hej
Det finns firmor som renoverar engelska MC exempelvis Ackes i skåne eller P&B i Göteborg .Det finns även en gedigen kunskapen såsom Ahlinarna i Eskilstuna eller slå en signal till Storwall i Östhammar och kolla även med redaktören Camenius som har järnkoll på folk och företelser i klubben . Om du bestämmer dig för att prova själv så hjälper vi på forumet mer än gärna till med råd och dåd

Hälsningar
Krister
 

RobertS

New member
Tack och bock för tips! Då har jag några verkstäder och namn att kontakta.

Om det finns fler tips är jag idel öra...
/RobertS
 

RobertS

New member
Tänkte bara skriva en notering om att det gick fint med min Mercury. Fick ovärderlig hjälp genom Nortonklubben och idag går cykeln igen. Med lite efterforskningar fick jag igenom den på ursprungskontrollen och idag fick jag ett regnr efter godkänd registreringsbesiktning. Så kvar är kontrollbesiktningen och sen är det bara ut och åk (tills något måste fixas så klart eller om kontrollbesiktningen ger några anmärkningar). Till vintern finns lite planer på vad jag ska ta mig an, för lite fix och trix är det allt på den, krom, lack osv.
 

camenius

Well-known member
Kul och grattis! ...och välkommen i gänget!

Lite extra kul med din Mercury eftersom du har historian bakåt via din pappa. Ger liksom en extra dimension. Vore trevligt med en liten (eller lång) text och några bilder till vårt medlemsblad.
 

RobertS

New member
En kort uppdatering. Fick igenom cykeln på kontrollbesiktning idag och under besiktningen nämndes faktiskt Camenius Commando som referens. Kul med besiktningsmän som har koll på cyklarna i stan. Så nu är det bara att tuta och köra.

På att-göra-listan står byte från Avon Speedmaster till Dunlop Roadmaster TT100 och till vintern omkrom av transkåpa och kedjeskydd. Vid nån tidpunkt omlack av tanken då den är rejält nött. Men innan dess ska det ut och åkas!
 

camenius

Well-known member
GRATTIS!!!! :D :upp

Raskt marscherat Robert, kul! Besiktningskillen var troligen Åke som är gammal Nortonåkare. Trevlig, kunnig och gillar fortfarande gamla hojar som han och ytterligare en kille är ensamma om att ta hand om vid kontrollerna.

Vädret är ju "hyfsat" för en del mil i helgen, hoppar du hinner med det.
 
Top