Norge 2017

Bragfjord

Well-known member
1-DSC05328.JPGNu fick vi äntligen mycket bra väder, å då är Norge oslagbart! En njutning att färdas i, gud så bra!2-DSC05337.JPGRondane alltså!02-DSC05326.JPGDessa grabbar kom från Belgien, som synes duger bara BMW med boxer å "näbb"
 

Bragfjord

Well-known member
03-DSC05349.JPGFler som vill ha med 2-hjuling att upptäcka Norge från sadelplats.34-DSC05356.JPGRondane visar sig från sin vackra sida, jag tog ut moppen under de drygt 2 dagar som vi började Norge med, det är trevligt att köra moppe i detta underbara landskap och hinna med att stanna o upptäcka små trevliga platser. De blev minst 6-7mil.33-DSC05347.JPGÅ så dessa fantastiska brevlåde-byggen!
 

Bragfjord

Well-known member
35-DSC05364.JPGVarför hoppade jag inte i å badade, obegripligt.31-DSC05307.JPGPutte trivs alltid i Norge!37-DSC05368.JPGBrevlådor säger nånting om folks kärlek till Norge tror jag......
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC05303.JPGSer jag ut som en Norsk Viking? Nä-hä... Men jag har i alla fall en äkta Norsk tröja som jag är stolt över!3-DSC05334.JPGSitter Anna-Stina o tullar på min Whisky? Jag säger bara fy, den är min!3-DSC05342.JPG "Snittar" och fint med njutning i trevligt sällskap, det är Kvinnor bäst på!
 

Bragfjord

Well-known member
4-DSC05331.JPGHär "vår" plats sen flera år på Rondane, men med släp blir det trångt så det måste kopplas av. Det väger ca. 700kg. med Trajan o div. utrustning så det kan vara tungt att hantera i groparna. Till i år skaffade jag el.mot drivning till stödhjulet (Biltema) stark men måste vara tyngd på.1-DSC05331.JPG5-DSC05353.JPGMars människor på Rondane?
 

Bragfjord

Well-known member
23-DSC05514.JPGNu till Olden för att sedan svänga av till Briksdalen.24-DSC05515.JPGTjusiga båtar.28-DSC05550.JPGFramme och lasta av Trajan.
 

Bragfjord

Well-known member
22-DSC05509.JPGFärdig att åka på tur.25-DSC05517.JPGTog en avstickare till väg 613 som är en särskild vacker väg för Mc då den som löper högt vid fjorden är väl smal för husbil.1-DSC05525.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
26-DSC05542.JPGPÅ väg "hem" till campingen kommer denna båt med turister på fjällsjön nära oss.27-DSC05544.JPGHem å lufta Putte och under tiden jag åkt Mc har Anna-Stina gått hela vägen upp till Glaciären (Breen).11-DSC05410.JPGHär kommer vattnet från glaciären och fyller fjällsjön.
 

Bragfjord

Well-known member
29-DSC05556.JPGA-Stina har en icke dold talang och badar som synes i forsen med den behagliga tempen 8-10grader. Någon har döpt henne till badbruden, vilket inte är helt osant!30-DSC05567.JPGPutte tar det lugnt, han är ingen badkille, men en livsnjutare är han!1-DSC05533.JPGMen vem är inte det!
 

camenius

Well-known member
Fantastiska bilder. Det finns flera anledningar till att det är synd att unionen inte överlevt. :)
Heja Norge!
 

Bragfjord

Well-known member
04-DSC05381.JPGNu när vi installerat oss på campingen är det fritt fram för Mc åkning, jag hade ambitionen att besöka 3st fjäll det blev mera... Här på väg mot Gaularfjället.05-DSC05385.JPGSom har forsar lite här o där liksom alla snöklädda fjäll har.06-DSC05386.JPGRejäla besök platser.
 

Bragfjord

Well-known member
07-DSC05387.JPGMen målet på det här fjället var den nya ändrade utsiktsplatsen.08-DSC05391.JPGEtt imponerande bygge långt från all civilisation.2-DSC05397.JPGI och med detta var fjäll vägen ny-asfalterad så vägen hit var ren o skär Mc njutning när det är som bäst! Annars får man tåla den vanliga fjällstandarden där idialspåret korsars av ett tjälskott, precis som Roslagen(!)
nej vad säger jag! Alltså ingen tillfällighet att BMW med näbb trafikerar här.
 

Bragfjord

Well-known member
2-DSC05394.JPGMedan jag uppehöll mig här var det ett flöde av Mc o bilar från olika nationer.
Men bla. Mc killarna fick vara med om ngt. ovanligt, även jag.1-DSC05572.JPGDet handlar om denna lilla söta kasse. Vad skedde mitt i fjällvärlden? Jo, en storväxt kvinna från Holland (kunde Norska) kom fram till mig och undrade om jag hade ont i mitt ben som jag gick o haltade med, jo visst har jag det när jag går sa jag, då sa hon att Jesus kan hjälpa(!) jag intog en överseende attityd om att jag inte trodde på Jesus/Gud, men hon frågade om hon fick med Jesus hjälp få bort det onda med charm o egen övertygelse att försöka. Ja hon ville så väl å sällan har jag uppleft en så övertygande god människa att jag föll för henne. Men hur skulle det gå till, hon stå på knä eller? Nej bara hålla hennes hand över knäet och tala med Jesus. Här undrade jag hur man snabbast flyr fälltet, folk stod ju å glodde men jag är ju ingen sprinter så seansen fortsatte med kvinnan bockad över mitt knä rabblande Jesus hjälp, sen ville hon att jag gick några steg å kände efter för att sedan på en skala 1 till 10 bedöma om det blev bättre, på nåt vis så måste jag erkänna att inte var det sämre snarare....det blev 8-9. På igen och 2gr till å vi var nere på 5-6! Allt under folks kritiska ögon, Mc killarna ska vi inte tala om..... Nä nu, ska jag börja tro på Gud nu också om detta håller i sig? Jag tackade henne för hennes godhet och hjälp och vi skilldes som goda vänner, men efter en stund där jag spatserade med att bearbeta en fallande illusion kom hon tillbaka just med denna kärleksfulla lilla kasse och försvann!
Fråga inte om det är bra nu, aj.....
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC05436.JPGMot Sherwood-skogen! Nej det fina Aurlands fjället så klart! Äntligen fick jag ta Trajan här. Som jag har önskat detta! Precis så bra som jag hoppats.2-DSC05439.JPGEfter Gaularfjället tog jag färjan (51kr) till Laerdal för att börja från detta håll uppför Aurlandsfjället, bara att köra uppför här är en höjdare(!) Träden blir bara mindre o mindre för att sedan upphöra o ren fjällnatur med små sjöar tar vid och här färdas man högt upp vilket man blir varse när det är dags för ned färd mot Aurlands dalenFramme vid utsiktspunkten som jag för många år sen med min första husbil låg över här uppe en oktober själv, alldeles hänförd av denna utsiktspunkt5-DSC05442.JPGAlla vill komma längst ut på bron för utsikt o selfie!
 

Bragfjord

Well-known member
6-DSC05444.JPGEfter att än en gång (får inte nog) njutit av utsikten med den vackra fjorden är det dags för nedfärd.7-DSC05449.JPGMen stannar gärna till inför detta senario. Men nu mot Vinje för att sedan svänga in mot Vikfjället!
 

Bragfjord

Well-known member
2-DSC05455.JPGHär börjar de gå uppför Vikfjället och tyvärr blev det inga kort mer då jag var sugen (hungrig) på cafe't vid nedfarten mot Songnefjorden.5-DSC05458.JPGÄven här är det första gången jag kör Mc på detta fjäll.1-DSC05461.JPGVåffla är taget naturligtvis!
Sedan nedför till Vik och färja till Dragsvik.
 

Bragfjord

Well-known member
17-DSC05464.JPGFramme i Dragsvik vidare genom Gaularfjället igen, till stora vägen E39 mot Skei, till Byrkelo, över detta fjäll till Olden o hem till Briksdalen en tur på över 50mil, då sitter det fint med en Whisky...39-DSC05370.JPGOj vad många fina och som i det här fallet gammalt hus man passerar, så här såg det ut även i Sverige förr i tiden, detta stod på en modern fastighet men hade sparat detta för omvärlden.01-DSC05418.JPGEtt annat typiskt Norskt hus med det charmiga grästaket!
 
Top