Motorolja i transmissionen!

totta05

Member
Hej alla i lövsprickningens tid. Min Commando har stått still i dryga året eller mer och inte varit rörd eller startad. Jag har varit/är sjuk så det är därför! Men idag var det dags tyckte jag att sparka igång och ta en testtur och se om vad jag klarar fn.
Under turen släppte den en del olja, blir lite vingligt i vänstersvängar. :)
Det droppade under den när jag kom hem. Men såg inget speciellt var det kunde komma ifrån.
Så skulle jag kolla transoljan och då vällde det ut motorolja,
Kan det vara så att vevhuset över tid har fyllts med olja så att det runnit in i transen?
Göra, bara skruva loss trans och göra så rent som möjligt?
Ha det så gott alla!
Gjert
 

Per G

New member
När den stått så länge har du mycket olja i vevhuset och innan man startar bör man tappa ur oljan ur vevhuset.
Om man inte gör det utan startar med all olja i vevhuset så
Kan du trycka ut packboxarna runt vevaxeln.
Misstänker att du gjort det och därför har du nu massor med olja i primärkåpan.
Ta bort primärkåpan och torka ur. Packboxen kan du byta i vinter.
Har du någon olja kvar i oljetanken?

Hälsningar Per
 

totta05

Member
Jo det var en del olja kvar faktiskt! Fyllde på till lämplig nivå oxå. Tog ner transkåpan och där fanns en del verkligen!
 

Bragfjord

Well-known member
Har Du kollat de 3st skruvarna som dras i vevhuset?
Dom brukar lossna, särkilt om låsningar saknas. Jag har varit med om att
skruv helt har lossnat och låg lös i transen. Detta till stor del att gängan
i lättmetallen "släpper", i med Heli-Coil gänga då (stålgänga) så sitter det.
Kolla även pinnbulten som sitter i motor/växellåds plåten, att rätt "distans"
råder till inner kåpan när Du ändå är där. MVH.
 

Kim

Administrator
Jag har precis bytt packboxen mot veven av samma anledning.. :) Min pissade svart på garagegolvet i vintras.. ;)
 
Top