Mc Collection Tidö Slott

Bragfjord

Well-known member
20190725_121813.jpgOch mycket annat! Som tex. hela historiken om Öhlins stötdämpare! Mycket intressant o bra!
 

Bragfjord

Well-known member
Högersidan, visst är den fin utsprungen från vår tid. så bra Commando som verkligen satt avtryck på alla sätt!

Här blev det fel! Skulle vara "nya" Commandon här. Klarar inte av att ta bort bilden...
 

Bifogat

  • 20190725_124230.jpg
    20190725_124230.jpg
    209.9 KB · Visningar: 9,898

Bragfjord

Well-known member
Mike,jag var nog inte gammal då, så det är väl förlåtet, men en bra kombination Norton/Peugeot måste det varit!20190725_122027.jpgFjädring med bladfjäder gick bra det också(?) Men just detta med alla kluriga konstuktioner, som alla olika typer av fjädringar framgafflar mm. är roligt att studera!

Nu när jag å grabbarna var där i söndags tittade jag i info. skylten, ja där står det hela Mike!
 

Bragfjord

Well-known member
20190725_122501.jpgDessa goa Italienska småcyklar! Tänk vad många såna olika märken Italien tillverkat! Här MV och Rumi, å står det inte en Paton racer också!
 

Bragfjord

Well-known member
20190725_122539.jpg Visst är det en Paton! En udda fågel från ngn. el ngr eldsjälar för racing, att vara med i VM-cirkusen! Och var inte oäven har jag för mig, var inte Racing åkaren Pasolini inblandad? Nej det var han nog inte, därimot var han 1973 inblandad i den hemska olyckan på Monza med Jarno Saarinen, båda omkom tragiskt pga. oljespill på banan....
Ang. Pasolini står det mesta på nätet liksom allt annat om man ger sig tid. Men den Paton som ovan har körts på Linköping/Sviesta, på 50års Racet av duktiga Björn Gunnarsson, cykeln som idag är värd bortåt milionen el. mer.
 

Bragfjord

Well-known member
20190725_124230.jpgDe var inte allt som fanns innanför denna e'ntre det får Ni upptäcka själva! Kronan på verket månne vara en Benneli 1000cc V8 som gjordes i få ex. och lev. i org. trälåda! Som även skulle användas om cykeln ska servas på fabriken! Men den cykeln är det nog få förunnas att lägga vantarna på....

Hur som helst, tack Mc Collection för en fin stor samling av intressanta Motorcyklar och annat!

Stopp! Morbidelli och inget annat!
 

Bragfjord

Well-known member
20190908_135031.jpgHette det "Flatt track Racer" nånting? Här ser man gasreglaget med roterande länkanordning från gashandtaget som sitter på vänster sida(!) och även kortslutn/dödar "knappen".
Och är styret föregångaren till sk. Laverda styre?.....
 

Bragfjord

Well-known member
20190908_134723.jpgUnion, vilken trevlig Mc! Att jag gick förbi den första gången, var inte bra. Vet inget om den, såg ingen info skylt heller, kanske nyligen kommit till museet, hur som helst, intressant o snygg cykel skulle passa bra i garaget för att sedan användas på de smala väg strecken på kartan!
 

Bragfjord

Well-known member
20190908_134744.jpgOch då vill vi se den snygga transkåpan bla. Och förgasaren är "liggande" jag gillar den! Motorn känns igen från Husqvarna/Monark nånting, hela cykeln ser vettig ut, med plunger fjädring å allt!
 
Top