Måla cylindrar

camenius

Well-known member
Tack. Köpte en färg hos Mekonomen som säkert blev bra. Om det blev bra vet man ju först om några år.

Har sett att en del Commando har som jag, svarta cylindrar, andra har alu-cylindrar vilket jag alltid uppfattat som eftermarknadesprodukter. Men! Reagerade när jag satt och höll på med nästa nummer och där hanterade jag en tidig annons för S- modellen. Foto från fabriken antar jag. Den hade aluminiumcylinder.

Så nu är frågan, när kom alycyllar... eller på vilka modeller... eller varför har en del alu och en del andra svarta cylindrar?
 
Kan det inte vara gjutjärnscyllar som är målade silver? På min 70:ia så ska de vara silverfärg om jag inte minns fell! Dom är silverfärgade nu iaf :shock:
 
camenius skrev:
Tack. Köpte en färg hos Mekonomen som säkert blev bra. Om det blev bra vet man ju först om några år.

Har sett att en del Commando har som jag, svarta cylindrar, andra har alu-cylindrar vilket jag alltid uppfattat som eftermarknadesprodukter. Men! Reagerade när jag satt och höll på med nästa nummer och där hanterade jag en tidig annons för S- modellen. Foto från fabriken antar jag. Den hade aluminiumcylinder.

Så nu är frågan, när kom alycyllar... eller på vilka modeller... eller varför har en del alu och en del andra svarta cylindrar?

Alla hade silvermålade cylindrar från fabrik fram till Combatmotorerna som kom 1972. Combathojarna fick svarta cylindrar för att skilja dem från standardmotorerna. De tidiga silverfärgade cylindrarna är således inte alu utan ordinära gjutjärnscylindrar. Frågan har avhandlats åtskilliga gånger på Acces Norton-forumet. Det fanns ju förvisso Dunstall alu-cylindrar (810cc) men de är med sina grova flänsar lätta att särskilja från Nortons egna.
 

Lasse L

Member
Leif Andersson skrev:
Alla hade silvermålade cylindrar från fabrik fram till Combatmotorerna som kom 1972. Därefter fick även övriga svarta cyllar. De tidiga silverfärgade cylindrarna är således inta alu utan ordinära gjutjärnscylindrar. Frågan har avhandlats åtskilliga gånger på Acces Norton-forumet.

Fast jag undrar om inte de första som inte kallades Fastback hade svartlackerade cylindrar, på tidiga annonser har de i alla fall det. Kan det vara i princip årsmodell 70-71 som hade silvermålade cylindrar?
 
Här är en bra sida med annonser genom åren för den som vill grotta ner sig i cylinderkulörer: http://www.classicbike.biz/Norton/Brochures/Brochures.htm

Idag har väl för övrigt de allra flesta fått svart färg på cylindrarna? (Även de som egentligen skall vara silverfärgade) Silverfärgen är ju rätt svår att hålla fin och järnet rostar. Jag tycker också att silverfärgen har en tendens att gulna med åren.
 
Fast jag undrar om inte de första som inte kallades Fastback hade svartlackerade cylindrar, på tidiga annonser har de i alla fall det. Kan det vara i princip årsmodell 70-71 som hade silvermålade cylindrar?

Här är två annonser från 1969. Den ena hojen har silvermålad cylle: http://www.classicbike.biz/Norton/Brochures/1960/69NortonCommandoBrochure.pdf

Den andra från 1969 har svartmålad cylinder; http://www.classicbike.biz/Norton/Brochures/1960/69CommandoBrouchure2.pdf

Inkonsekvensen verkar total. :lol: 1971 är det silver: http://www.classicbike.biz/Norton/Brochures/1970/1971Commando.pdf 1972 både silver och svart: http://www.classicbike.biz/Norton/Brochures/1970/72NortonBrochure.pdf Enligt uppgift är det då Combatmotorer som är svartmålade, övriga silvermålade.

1973 med silvermålade cylindrar: http://www.classicbike.biz/Norton/Brochures/1970/1973NortonLineUp.pdf Från 1974 och framåt verkar det vara svart som gäller. Fast som sagt; på Access Norton finns det mer exakta uppgifter.

En annan inkonsekvent målningsgrej är att vissa hojar tydligen haft målade vevhus. Nästan omöjligt att se men det finns cyklar med ägare som haft hojen sedan ny som vittnar om silverfärg på vevhuset.
 

camenius

Well-known member
Den fösta Commandon ser ni här under. Bilden är tagen av Anders Larsson vilket gör att vi faktiskt inte behöver gissa, utan vet, att detta var den första. Den hade silverfärgade cylindrar.

Kul att få veta detta. Har alltid trott att det är aluminiumcylindrar på en del och känt mig lite avis. Nu vet jag bättre, tack. Inte avis längre.

Ska kika på access-forumet också. Triumph:s och BSA:s tripplar hade ju all-cylindrar vid sin debut ett år efter Commandon, men det hade väl råd antar jag. Säkert dyrare att få fram all än fortsätta med gjutjärn.

Tänk att jag alla år trott det varit alu. :)
 

Bifogat

  • - 0002.jpg
    - 0002.jpg
    2.6 MB · Visningar: 3,292
Aluminiumcyllar på Commando (vare sig det är Dunstall, Norvil eller Maney) är nog inget att vara avis på. Har hört och läst många vittnesmål om läckage, distortion och gängpaj... Men blir man inte gråhårig av att hålla liv i en standard-Commando kanske man gillar utmaningen. :roll: :lol:
 

camenius

Well-known member
Du har naturligtvis rätt, men det är så snyggt. Å andra sidan borde det inte vara någon nackdel med alu. På min Trident hade jag inga problem.
 
Top