Lykthållare

tr5

New member
I anslutning till gaffelkronorna.

Hur skall lykthållaren (fram) på en 71 sitta fast?
de kromade rören med fästöronen fyller inte hela avståndet mellan övre och nedre gaffelkronan. Skall det finnas några o-ringar eller andra klämdetaljer?
 

Lasse L

Member
Bifogar en bild från reservdelskatalogen.

[http://www.larsoloflarsson.net/images/gaffel.jpg]

Nr 51 är o-ringar, det skall vara 6st. Art.nr 061900. Det kanske är dessa du saknar.

Nu minns jag inte om jag haft isär min framgaffel, så det finns säkert flera på detta forum som kan detta bättre.
 

Tord Ahlin

Administrator
tr5 skrev:
I anslutning till gaffelkronorna.

Hur skall lykthållaren (fram) på en 71 sitta fast?
de kromade rören med fästöronen fyller inte hela avståndet mellan övre och nedre gaffelkronan. Skall det finnas några o-ringar eller andra klämdetaljer?
Det skall sitta O-ringar med 1.6 mm tjocklek (totalt 6st). Dessutom finns mer saker och hålla reda på fom 71 finns ett mellan rör mellen gaffelkronorna. Monteringen av gaffeln är som följer.

1 Dra konerna i övre gaffelrören

2 Dra fast kronmuttern för mittstolpen i (undre kronan 71-) (övre kronan-70)

3 Dra 3/8 UNF med 45Nm i nedre kronorna.

4 Dra nu fast alla hjuldetaljer.
-Monterna gärna i två st 6205 2RS
 

tr5

New member
Jag har gett mig på detta igen. Är det överhuvudtaget möjligt att få ihop utan att dela på övre och nedre krona? Alltså, går det att montera ihop delarna först och sedan peta in o-ringarna eller har ni andra trix för att få o-ringarna rätt?
Jag har bara släppt och dragit ur gaffelbenen neråt med kronorna kvar i styrhuvudet.

Skall de kromade rören med öronen (49, 50) bara stå på nedre kronan eller skall de klämmas mellan övre och nedre. Det är ett "glapp" på 2-3 mm mot den övre.

12_strlkastarfste_1.jpg
 

tr5

New member
Själv är bäste dräng :D
Nu vet jag att med tålamod och smala verktyg kan man få dit o-ringarna.
Det var bra mycket enklare med nya fräscha ringar än de gamla uttöjda och stela.

Frågan om "glappet" mellan överkronan och plåtrören (49, 50 i bilden) kvarstår dock.
 

Ilefjord

New member
Bra att det löste sig :D
Hade ungefär ett liknande problem , när jag skulle byta packboxar längre ner.
Och efter mycket svärande. lite envishet, och framförallt med lite sunt förnuft brukar det mesta lösa sig.
Det där med det lilla glappet skall du nog inte ta så allvarligt, konstruktionen har som bekant ett par år på nacken.
När man senare spänner ihop lyktöronen med lamphuset rättar sakerna till sig.
Har själv varit för nitisk när det gäller detaljer.
Mitt "bollplank" är min svärfar som själv kör bla.Royal Enfield constelletion 59:a. Han brukar säga till mig -Tänk på att din hoj ikke är av årsmodell -07 . :lol:
 
Top