Lite funderingar kring Atlas topp

Patrik

New member
Hej! Finn fem fel :)

Är helt novis när det gäller skruvande av Norton. Jag ska byta topplockspackningen då den blåstes i sommras.
Jag har lite funderingar vad som ska sitta i alla dessa "tomma" gängade hål på toppen som jag upptäckte nu när jag plockade bort tanken?
Sen har jag väldiga vibrationer strax över 3,400 rpm.. helt omöjligt att köra utan att händer domnar av.. Några ideer kring detta? Måste erkänna att den inte är ett dugg kul att köra :-( Kan detta ha med avsaknad av bult till övre motorfästet? Har en Triumph T120 -68 Morgo som är löjligt vibrationsfri i jämnförelse..Samt vilken gängtyp är denna motorbult? har testat Unc, unf och t om metriskt. Svårt att använda gängtolken i invändig gänga.
Tacksam för svar

Patrik
 

Bifogat

  • topp.JPG
    topp.JPG
    150 KB · Visningar: 5,638

pojen

Member
Gängan som eftersöks är 5/16"x22 tpi dvs av typ BSF 'British Standard Fine', fingängade whitworth varianten alltså. På Norton språk även känd under partnumber 06-7745 eller NM19437, en skruv med insex skalle. Jag tror nog att man enklast kan få tag i en dylik om man hör efter med BAS Motor som är något av en hovleverantör här i Sverige av Norton prylar.

En ytterligare observation är att du faktiskt har en Commando topp på din Atlas men det är ju bara en fördel som jag ser det. Anslutningarna för oljetillförseln är placerade på sidorna och ej uppifrån som det är på tidigare toppar. Att du ej har toppfästet fastdraget är nog en rätt stor bidragande orsak till vibrationer skulle jag tro även om Atlas väl inte är direkt känd för sin mjuka motorgång!
 

Patrik

New member
Tackar!
Precis sådan info jag vill ha :)
Commando topp alltså! Var därför jag inte kände igen oljeledningen i Hayes boken.. Klart att det är BSF gängat! Blir att sammanställa en liten beställning till BAS efter jul.
Ang förgasarlocken så var det även ett frågetecken (2 utav mina finn 5 fel :) ena ser lite halvtaskigt pluggad ut..

Känner att det ska bli intressant att lyfta på toppen och se skicket.. Har ingen aning om hur långt den har rullat..

Tack för info! tips & knep gillar jag skarpt!
 

Patrik

New member
Smög ner i verkstaden för att göra en noggrannare titt på motornummer osv blev lite överraskad av commando toppen. Ni som har koll på Norton om jag inte fattat fel så är även blocket ifrån commando?
Tog även bild på otydlig märkning av cylinder samt vxl lådans nr.
Hjälp att tyda detta plz :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Jo, 20M3 berättar att det är en Commando. På en Atlas står det bara 20. Motornumret 130578 säger att den bör vara från 1969.
 

Patrik

New member
Då får vi hoppas att den inte kommer vibrera som en atlas efter jag jagat fatt i övre motorbulten :)
 
Har du riktigt svåra vibrationer även efter att du fått fast toppfästet är det kanske läge att kolla upp så att veven verkligen blivit ombalanserad. Har någon bara stoppat in en Commando-motor i Featherbed-ramen utan att balansera om veven lär du aldrig bli av med vibbarna. Är det däremot riktigt gjort har du en motor som bör vara lenare än en orginal Atlas. På Access Norton finns mängder med information om balansfaktorer och Commando-motorer i Featherbed-ram. http://www.accessnorton.com/engine-balance-t5775.html
 

camenius

Well-known member
Patrik skrev:
Tackar!
Precis sådan info jag vill ha :)
Commando topp alltså! Var därför jag inte kände igen oljeledningen i Hayes boken.. Klart att det är BSF gängat! Blir att sammanställa en liten beställning till BAS efter jul.
Ang förgasarlocken så var det även ett frågetecken (2 utav mina finn 5 fel :) ena ser lite halvtaskigt pluggad ut..

Känner att det ska bli intressant att lyfta på toppen och se skicket.. Har ingen aning om hur långt den har rullat..

Tack för info! tips & knep gillar jag skarpt!


Den har nog gått ganska långt... Ribba körde mycket, men han körde mycket lugnt. Han klagade aldrig över vibrationer, men det kan ju bero på att han oftast körde max 100?

Är dock lite förvånad över blandningen av Commando-delar. Jag har namn på killen som renoverade hojen en gång i tiden (om jag letar lite) o mdu vill ha det. Finns i Linköping och jag har tidigare fått info om att han är en kunnig renoverare. Ribba var mycket nöjd med hojen. Att han faktiskt gav bort den har helt andra skäl.
 

Patrik

New member
Härligt med alla era inlägg! Tack!
Ja, jag får hoppas på att den kommer vibrera mindre, hur mjuk och skön som helst till 3.300 varv sen så tappar man känseln i händerna.

Jag tar gärna namnet på killen som gjort motorn, intressant och få veta vad som gjorts..

Han jag köpte hojjen av gav mig inte så mycket information, och jag var helt uppe i varv över att få köpt en norton :)

Frågan är om man ska kosta på motorn en genomgång i vinter. Några tips vart man vänder sig utan att behöva betala 30-40' kanske han i Linköping? Nära och bra..
 
Top