Lite frågor från en nybörjare!

Trygve

Member
Hej på Er!!
Som ny medlem och med en nyinköpt Norton caferacer i garaget,som inte har rullat på en herrans många år dyker det naturligtvis upp lite frågor!!! Cykeln är ett projekt som tidigare ägare inte ble riktigt klar med.
Är dock inte mycket kvar nu...
Cykeln är en -60 dominator med -69 commando motor. Är dock lite tveksam på motor då varvdrivningen sitter på registerkåpan. Kan det vara en tidigare modell?? Den är reggad som Norton/Dunstall, vad betyder det?? Har ett Boyer elektroniskt tändsystem som tanken var att montera istället för brytare, är det nåt man bör tänka på?? tändspolar osv.
Undrar oxå vad för olja som är att rekommendera på motor vxllåda och i framgaffeln, många av er har säkert lite rutin på vad som funkar bäst?!
Skulle oxå vad bra med ett tips till nån handlare här i sverige som har lite bitar, eller mycket rättare sagt.
Ja...Det här va en början, fler frågor dyker snart upp!!!
Och....Kan någon förklara hur man lägger till bilder här??
Är nämligen lite intresserad av vad för bitar som sitter på hojen!
Det kanske oxå man kan få lite hjälp med?? Er nämligen lite nybörjar på datoren med!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rock`n Roll Trygve
 

Tord Ahlin

Administrator
Trygve skrev:
Hej på Er!!
Som ny medlem och med en nyinnköpt Norton caferacer i garaget,som inte har rullat på en herrans många år dyker det naturligtvis upp lite frågor!!!Cykeln är ett projekt som tidigare ägare inte ble riktigt klar med.
Är dock inte mycket kvar nu...
Cykeln är en -60 dominator med -69 commando motor. Är dock lite tveksam på motor då varvdrivningen sitter på registerkåpan.Kan det va än tidigare modell?? Den är reggad som Norton/Dunstall,vad betyder det?? Har ett Boyer elektroniskt tändsystem som tanken var att montera istället för brytare, är det nåt man bör tänka på?? tändspolar osv.
Undrar oxå vad för olja som är att rekomandera på motor vxllåda och i framgaffeln,många av er har säkert lite rutin på vad som funkar best?!
Skulle oxå vad bra med ett tips till nån handlare här i sverige som har lite bitar,eller mycket rättare sagt.
Ja...Det här va en början,fler frågor dyker snart upp!!!
Och....Kan någon förklara hur man lägger till bilder här??
Är nämligen lite interreserad av vad för bitar som sitter på hojen!
Det kanske oxå man kan få lite hjälp med?? Er nämligen lite nybörjar på datoren med!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rock`n Roll Trygve
Jaha, det var många frågor det. Jag kan svara på detta med bilder , 1 Klicka först på "Citera"-knappen, för att svara på ett inlägg
2 Gå in i textmassan mitt på sidan, och stega ner till slutet, och ställ dig med

markören/blinkstrecket efter [/quote]
3 Klicka på "Ladda upp bild" (en sorts utforskare öppnar sig då) , klicka på browse..
4 Leta i din hårddisk efter en JPG-bild som du tycker passar för ändamålet.
5 Klicka sedan på "Öppna" , därefter på "Skicka" ,då kommer bilden upp synlig.
6 Klicka nu på "Infoga bild och ladda upp en till" , Klart
fast du måste förstås inte ladda upp en bild till.

Det här är ett enkelt sätt att importera bilder i forumet, det går även att ha en bild synlig via länk. Men det tar vi en anna gång :)r.
4_iller_2.jpg
 

Ilefjord

New member
Hejsan Tord !!

Att infoga bild, punkt nr 3, "klicka för att ladda upp bild" var gör jag detta ???
Även jag är nybörjare på en dator

MVH Ilefjord.
 

tr5

New member
12_namnls_1.jpg



När man har gjort alla stegen ser "bilden" ut så här:

http://www.nortonsweden.se/forum/userpix/12_namnls_1.jpg[/img

d.v.s bara en textremsa.
men klicka på "förhandsgranska" längst ner, så får man se hur den riktiga bilden kommer att se ut.
Är den OK klickar man på "skicka"
 
Tjena!
1968 hade Commandon varvräknardrivningen på registerkåpan. Under 1969 flyttades drivningen. Kolla motornumret om du är osäker på vilken modell det är! Börjar numret med 18 är det en 650 Dominator, börjar det med 20 är det en Atlas. Står det 20M3 är det en tidig Commando. De senare Commando börjar med 20M3S.
"Dunstall" är synonymt med sextio- och sjuttiotalens store engelske trimguru Paul Dunstall. Han byggde såväl Dominators, Atlasar som Commandos och senare också Hondor och Suzukis.
De Dunstall-Nortons som kom in till Svedala när det begav sig är nog lätt räknade. Jag misstänker att många fått sitt Dunstall-tillägg i registret betydligt senare. Min egen Commando är också en Dunstall enligt bilregistret, dock felstavat till "Norton- Dustall". (Sic!)
Delar? Numera går jag nästan alltid över ån själv för att beställa prylar. Det vill säga direkt från Norvil. www.norvilmotorcycle.co.uk Allt finns, rimliga priser, säkra leveranser och rimliga leveranstider.
 

camenius

Well-known member
Trygve, grattis till nya hojen!!!

Söker du på nätet, på Dunstall, får du antagligen mängder med träffar. Bland annat denna sajt som är "devoted to" Dunstall: http://www.woodgate.org/dunstall/ På sajten hittar du även info under rubriken "Is mine a REAL Dunstall?".

Håller med Bjarne om att Dunstall var THE man, för de som ville bygga om sin cykel till racingstil. Men tvärt emot Bjarne, tror jag att det kom hit en hel del dunstallhojar. Min argumentation stöder jag enbart på det faktum att de inte är ovanliga i annonser i Sverige idag. Å andra sidan kan det vara såsom för klubbmedlemmen Lenart Hedberg i Mölndal. Han renoverar just nu en Model 19 från 1934. Enligt papperet är det en "Dunstal Norton". (Felaktiv stavning även där alltså).

För flera år sedan intervjuade jag VD:n och ägaren för Sportdepån, som var generalagent för PD:s grejer. (Jag intervjude även PD, finns i två gamla nummer) Han menade att totalt var cyklarna en förlustaffär, eftersom man hade förlängd garantitid och de flesta krånglade. (Dock inte i motorn, utan andra delar. Exempelvis nämnde han fotreglagen som en katastrof, om jag minns rätt).

Trygve, än en gång välkommen bland oss nortonnördar. :D
 

Lasse L

Member
Bas-Motor i Hägersten, [http://www.basmotor.a.se/], tycker jag är reko och har väl hyfsat mycket delar även till lite äldre mc.

Ackes MC, [http://ackes.mc.webbsida.com/], har delar till Commando.

Även jag äger, enligt vägverket, en mc av märket: Norton/Dustall-Norton.

När jag tittar på gamla registreringsbevis, från början av åttiotalet på min Commando så nämns inget om Norton-Dustall.

Handelsbeteckningen (D.4) på nya reg.beviset är samma d.v.s. Norton Commando Rs 75 som rutan "Fabrikat, typ" på gamla reg.bevis. Undrar om vägverket har snurrat till det på samtliga Norton?

Det skall bli intressant att se vad det står på Dominatorns reg.bevis, man kanske rentav numera äger två Norton-Dustall.
 
Jodå, efter en check bland registreringsbevisen är jag också ägare till två stycken "Dustall-Norton"!!! Min gamla Dominator 99 av årsmodell 1960 har nämligen också blivit en "Dustall". (Häpp!) Förvisso var den utrustad med både Dunstall-kam och Dunstalls Decibel-dämpare men med tanke på att Paul Dunstall registrerade in sin första Dunstall-Norton 1965 ter det sig något märkligt. Kanske någon på vägverket som fått ett hjärnsläpp?
 

AndersA

Member
Fler firmor:

http://www.bikeparts.se/
http://www.unityequipe.com/html/home.html
http://www.rgmmotors.co.uk/home.htm
http://www.stevemaney.com/index.html
http://www.bsa-regal.co.uk/index.php
Jag har också en "Dustal". Enligt ramnummer en 68 650 ss men 70 hos bilregistret. Kan CIA vara inblandat????? :mrgreen:

AndersA
 
Kanske inte CIA. Det förefaller snarare som om föreningen "Paul Dunstalls vänner" har bedrivit en stark och effektiv lobbyverksamhet bland de svenska myndigheterna. Jag har en gamla Vespa från '68 som står och skrotar på gården. Det kanske är bäst att kolla att den inte genomgått en fullständig metamorfos och blivit en "Piaggio Dustall-Norton"...
Snygg avatar förresten, Anders!
 

Trygve

Member
Tack för alla tips!Och jovisst är min oxå än dustall!!!!!!!!Hmmm...Än Norton är det i alla fall,och det är jo bra!!!
Men att lägga till bilder fixar jag inte!! Är man dum...eller?
Jag får inte upp "Lägga till bilder" rutan. Finnes den der hela tiden eller måste man trycka någon annan stans först innan den kommer upp???
Mvh Trygve
 

Ilefjord

New member
Hejsan alla !!

Tydligen har Trygve och jag något gemensamt "fel" på våra computers,
jag får ej heller upp rutan "LÄGGA TILL BILD" suck, pust, o stön, VAD GÖRA ???
Har kikat mycket noga på Tr 5,s pedagogiska bild (bockar o bugar).
Trodde först att jag satt och knappade på en av "ALE STENAR" ??
Avatar !! HUR gör man så att antalet pixlar stämmer med det angivna antalet för att kunna skapa en avatar ? har försökt ett antal gånger, får bara upp ett meddelande som säger "för många pixlar" .......!?!?!?

Mvh Ilefjord !
 

tr5

New member
Kan det vara så att ni använder nån annan webläsare än Internet Explorer?

Om man använder Firefox eller Netscape är det ju inte alltid alla såna funktioner syns.

Man skall inte behöva göra några trix för att få fram knappen. Den kommer med när man väljer att svara på ett ämne.
 

Ilefjord

New member
HEJ PETER !!
Tack för tipset ! Skall genast undersöka saken. Har nu undersökt saken, (alltså webbläsaren) använder Microsoft Internet Explorer !!!

Mvh Ilefjord.
 

AndersA

Member
Om avatarer: Jag använder Photoshop för bildbehandling men faktum är att Photoshop elements funkar toppen om man inte pysslar med tryckorginal, kostar en lusentapp och är mycket prisvärt.

Lasse!
Lyckas du få fram navigeringen på dunstallsiten? Jag kan det inte...........
 

camenius

Well-known member
"navigeringen på dunstallsitsen"? Menar du bilderna på den sadel och de dynor jag annonserade om här?

1. Den ena gällde en dunstalltank och en Norvilsadel. De är sålda till en gentleman här på forumet.

2. Den andra var en JPN-sits. Den bestämde jag mig (för några dagar sedan), för att sparar och kanske använda på min Atlas. (Det är därför jag söker plåt-underdelen till en atlasdyna, med vilken jag ska stärka plastbotten med.) Så JPN-sitsen får ligga på min hylla nåt år till...


Var du intresserad? Kan jag inte fresta med en Rocket 3:a istället? :D DEN är till salu...
 

Ilefjord

New member
Bäste Hr Camenius !!

En Rocket-3:a e väl Aldrig fel ??
men vid en närmre besiktning i garaget kom jag fram till att det e FULLT.
Frågar istället om du, eller någon annan har "tillbaka flyttade fotreglage"??
Känner mig som en "fällkniv" då jag grenslar hojen i sin nya kostym, med en längd på 193 cm!!?? kör man max bort till postlådan (50) m.
Har samtidigt förstått att många inom klubben oxå är intresserade av tillbakaflyttat. Eller??
Avatar??? hur gör man för att minska antalet pixlar....???? NÅGON !! HJÄLP!!!
Mvh Ilefjord
 

Lasse L

Member
Man behöver ett bildbehandlingsprogram för att ändra antalet pixlar.

En open-sourcevariant (gratis) är Gimp som finns även för Windows. Googla på gimp. Gimp kan nog göra det mesta som Photoshop kan, ganska omfattande program alltså.

Beställde reg.bevis på min Dominator 7 -55 och beviset kom idag. Det visar sig att även denna cykel är av märket Norton/Dustall-Norton.

Kan vi, som Norton-ägare, tolerera en sådan slapp inställning från vägverkets sida?

Hur skulle Rolls-Royce-ägare reagera om det stod Rolls-Royce/Rols-Beetley i reg.bevisen?
 

AndersA

Member
Lasse!

I bland slinter fingrarna...

Jag menade om du kan få navigeringen på www.woodgate.org/dunstall att funka -det kan inte jag.

Nå´n Triumph behöver jag inte för tillfället , däremot en wm 2 19" Al-fälg till norton!

AndersA
 

camenius

Well-known member
Länken fungerar för mig. Om den inte stämmer för dig, kan du förslagsvis kopiera den och testa adressen genom att skriva in den i ditt sökfält.

(Den R3 jag vill säja är inte en ny Triumph, huja, utan en gammal BSA Rocket tre från början av 1970-talet.) :D
 
Top