Landsdowne engineering?

Robban

Member
Sökte på hemsidan efter info om deras dämparsystem, och hittar väldigt lite. Det jag hittar verkar positivt. Ni som skaffat det, är det värt de tusenlapparna?
Blev lite extra nyfiken när jag såg samma prylar på Sandbergs Seeley G50 racer, och han kör ju ändå med Seeley-gaffel?
 

pojen

Member
Köpte mitt Landsdown engineering dämpar kit 2011 och har snart uppnått 25000 km med det installerat. Jag har varit mycket nöjd med denna uppgradering och det är ett lyft för både väghållning och komfort. Kommer inte ihåg vad jag betalade när det begav sig men det var klart under 3000 kr, men tyvärr har ju pundet blivit tämligen dyrt på senare tid. Det finns lite uppgifter om det hela i någon äldre tråd 'projekt Classic racer' eller något liknande. Tyvärr verkar alla bilder i äldre trådar ha försvunnit men nedan kan en bild av en av dämpardelarna ses. Allt är mycket väl bearbetat och av hög kvalitet.

 

Per G

New member
Här är gamla tråden
http://www.nortonsweden.se/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=1444&p=8713&hilit=IKON#p6962

Per
 

Lars johan

New member
Hej!
Jag blev intresserad av Lansdowne engineering gaffelkit till commando när jag läste senaste Nortonisten. Nu när man går till http://www.lansdowne-engineering.co.uk/ får man den tragiska infon att John gått bort och att verksamheten är nedlagd.

Vet någon om det kan finnas någon som ska ta upp denna verksamhet igen eller om det finns någon som har något kit till övers.
 

Robban

Member
Ja, tyvärr drabbades även han av cancer. Jag har (som det står på hemsidan hans) försökt kontakta hans fru för att kondolera och även höra efter om någon tänker ta över verksamheten, men inget svar än så länge.
Ett alternativ är att använda Cosentino engineering som både Minnovation racing och NYC Norton rekommenderar. Uppenbarligen använder de en Showa dämpenhet med ställbara parametrar. Jag tycker i alla fall att det låter intressant.
Här är en länk:

http://www.cosentinoengineering.com/index_files/Page405.htm
 

Lars johan

New member
Tack Robban!
Hör gärna av dig om du får svar från Lansdowne.
Tack för tipset, tyvärr verkar priset för ett kit från Consentino bli bra mycket högre än vad ett kit kostade hos Lansdowne.
 

Per G

New member
Vad jag förstår så har ingen tagit över hans verksamhet (ännu).
Det är bra grejor som verkligen fungerar om man tar sig tid att testa inställningarna.

Per
 

Robban

Member
Efter John Boulds olyckliga frånfälle så har tillverkningen av dämparenheterna tagits över av Don med e-postadressen "madass140@gmail.com" i USA. Han har en hemsida som heter www.tritonmotorcycleparts.com
Han har även en del andra intressanta saker till bl.a. Norton
 

camenius

Well-known member
Bra Robban! Den här nyheten/länken ska jag ta med i nästa nummer.
Det var ett tag prat om att någon på Filippinerna skulle ta över tillverkningen, men inget har hörts från den fronten.
Men nu vet vi. Tack.
 

pojen

Member
Gammal tråd men det verkar vettigt att lägga till lite ytterligare information här än att starta en ny. En artikel med bra information om installation och utprovning av Landsdowne dämpare hittas här https://www.motorcycleclassics.com/mc-how-to/norton-commando-lansdowne-adjustable-dampers-zmmz19mazhur för någon som funderar på att investera i ett kit. Har själv sedan ett antal år kört med dessa och som tidigare sagt kan det utan förbehåll rekommenderas!
 

camenius

Well-known member
Tack för tipset, tack! Ska lägga med detta i nästa nummer samt på den här sidans "nyheter" som nu dyker upp två gånger i veckan på förstasidan.
 

Lars johan

New member
Hej!
Har nu (augusti 2020) monterat nya Lansdowne dämpare tillsammans med nya Consentino teflonbussningar. Jag får inte returdämpning att fungera oavsett inställning på returdämpningsskruven. Kompression fungerar. Jag kör med 150 ml 10W gaffelolja enligt instruktion. Någon som haft problem med returdämpning med Lansdowne? Enligt Consentino ska inte teflonbussningarna påverka funktionen på Lansdowne då teflonbussningarna har samma dimensioner som original.
 

Lars johan

New member
Hej!
Har nu (augusti 2020) monterat nya Lansdowne dämpare tillsammans med nya Consentino teflonbussningar. Jag får inte returdämpning att fungera oavsett inställning på returdämpningsskruven. Kompression fungerar. Jag kör med 150 ml 10W gaffelolja enligt instruktion. Någon som haft problem med returdämpning med Lansdowne? Enligt Consentino ska inte teflonbussningarna påverka funktionen på Lansdowne då teflonbussningarna har samma dimensioner som original.
 

pojen

Member
Installerade ett Landsdowne engineering kit 2011 och det var helt problemfritt vad jag minns. En titt i den instruktion som följde med specificerade dock 160 ml 'fork oil 10w ' men jag har lite svårt för att tro att det skall vara så kritiskt, men att prova lite ytterligare olja är ju lätt att göra. Nedan en inscanning av original instruktionen som kanske kan vara till någon assistans.

2001_2.jpg

Eventuellt så kan justeringarna hamnat i fel dämpardel om de vid något tillfälle har demonterats och hamnat i fel dämpare av misstag (Den längre hör till returdämparen som är den med de borrade hålen överst och viceversa naturligtvis)
 

Lars johan

New member
Tack Pojen!
Jag har provat tjockare olja och mer olja, men inget hjälpte.
Idag bytte jag Consentino teflon bussningarna mot original, då funkar Lansdowne returdämpning. Jag förstår ingenting! Jag kommer att skicka info till Consentino och hoppas han kan hjälpa mig.
 

Lars johan

New member
Hej Pojen!
Jag har lyckats få dämpning på returen så att det snabbt går tillbaka till jämviktsläge och stannar där, dvs ingen ´översväng´. Detta känns som önskat beteende, men jag hade tänkt mig att man skulle kunna skruva upp returdämpningen så att den i princip blev stum. På kompressionen kan jag skruva åt så att gaffeln blir så gott som stum.
Hur funkar dina Lansdowne? Kan du skruva åt returdämpning så att det blir för mycket returdämpning, dvs går för långsamt upp?
 

pojen

Member
Provade att sätta åt returdämpningen maximalt d v s helt åtskruvad justerskruv och det tar två till tre sekunder från helt (nåja nästan i alla fall) komprimerad gaffel till normalt läge. Min gaffel har jag ställt returdämpningen ett fullt varv ut från helt stängd justerskruv och kompressionsdämpningen ett och tre kvarts varv ut. Det ger en lagom hård dämpningen enligt mitt tycke i alla fall. Kommer inte ihåg riktigt vilken gaffelolja jag fyllde på med förutom att det var SAE10 (det skiljer en hel del mellan olika fabrikat då det tydligen inte finns någon standardisering för gaffeloljor!)
 

Lars johan

New member
Hej!
Körde några helger i oktober med Lansdownedämpare och Cosentinobossningar.
Jag får tillräcklig returdämpning, även om jag hade önskat kunna ha möjligheten att skruva åt mer. Leverantören av Lansdowne tror att mina nedre gaffelben är slitna, jag kan inte förstå varför det ska ha en påverkan. Totalt sett blev denna uppgradering ett stort lyft för komfort och körstabilitet, smidigt också att snabbt kunna ställa om kompressionsdämpningen för olika underlag.
Är det något som vet om man kan svarva ur och sko om nedre gaffelben eller är det att köpa nya som gäller?
 
Top