Laddning av Batteriet.

A

Anonymous

Guest
Hej, jag är ny på det här forumet. Jag tänkte se om det är någon som är bra på det här med laddningen på en Commando 75:a. Jag funderar hur jag skall förbättra batteriladningen. Räcker det med ett elektronisk laddrelä', istället för zenerdioderna, eller blir det ingen skillnad. Måste jag kanske köpa en trefasgenerator för att märka någon förbättring. Tacksam för tips och kunskap. Hälsningar Bjarne.
 
A

Anonymous

Guest
Hej Bjarne!

Är själv ingen större fena på det här med elen, men jag hade en del trassel med tändspolarna i början på min 71:a så jag bytte en del saker i elsystemet.
Först hade jag bytt hela kabelstammen från ett med ett antal egna kopplingar dragna kors och tvärs. När jag sedan efter byte av tändspolar så den gick, tyckte jag laddningslampan slocknade så sent vid ca 3000 varv. Så jag bytte likriktarbryggan (inköpt på Elfa) och en ny högeffekts statorlindning 1-fas för 800 kr hos Bike Parts efter detta så slocknar nu lampa ca 500 varv tidigare och jag har under den här tiden inte haft problem med att batteriet (ett vanligt inget gel eller annat) blir urladdat.
När det gäller batteri så kör Bosse Storwall på ett Biltema batteri av nyare modell som inte läcker någon batterisyra mm. som enligt honom har liten självurladdning vid stillastående, så det blir nog ett sådant när mitt är slut.
Jag kör med Boyer tändsystem, orginal zenerdiod och H4 55/60W i belysningen som jag alltid har tänt.

Hälsningar
Peter
 
A

Anonymous

Guest
Tack Peter, för tipsen. Jag har kortat av lite skadade kablar. Jag tror jag skall testa att byta ut dioderna och se om det blir någon skillnad. Statorlindningen undrar jag om jag inte redan har monterad, eller åtminstånde så är det den lite starkare från årsmodell 75-, om jag har läst rätt. För övrigt så verkar vi ha samma förbrukare. Batteriet vet jag inte hur gammalt det är, men det verkar bete' sej normalt vid laddning med batteriladdare.

Hälsningar Bjarne.
 
Top