Hej Bjarne!
Är själv ingen större fena på det här med elen, men jag hade en del trassel med tändspolarna i början på min 71:a så jag bytte en del saker i elsystemet.
Först hade jag bytt hela kabelstammen från ett med ett antal egna kopplingar dragna kors och tvärs. När jag sedan efter byte av tändspolar så den gick, tyckte jag laddningslampan slocknade så sent vid ca 3000 varv. Så jag bytte likriktarbryggan (inköpt på Elfa) och en ny högeffekts statorlindning 1-fas för 800 kr hos Bike Parts efter detta så slocknar nu lampa ca 500 varv tidigare och jag har under den här tiden inte haft problem med att batteriet (ett vanligt inget gel eller annat) blir urladdat.
När det gäller batteri så kör Bosse Storwall på ett Biltema batteri av nyare modell som inte läcker någon batterisyra mm. som enligt honom har liten självurladdning vid stillastående, så det blir nog ett sådant när mitt är slut.
Jag kör med Boyer tändsystem, orginal zenerdiod och H4 55/60W i belysningen som jag alltid har tänt.
Hälsningar
Peter