kortslutning vid batteriinkoppling

sive

New member
Hej,

Behöver hjälp av någon att lösa mitt el problem!!

Jag är en nybliven medlem och hare en nyinköpt Commando 1971 som inte varit igång på många år.

Cykeln är i originalskick. Jag köpte cykeln ”ostartad” men kollade att allt gick runt och oljorna såg okay ut.

När jag kopplade in batteriet med + som jord, gick huvudsäkringen direkt när tändningen slogs på.
Jag letade jord fel genom att koppla ur det mesta men kunde inte hitta något ”fel”.
Minus kabeln gav kontakt till ramen/jord konstant, vilket den inte borde väl?
Funderade på om tidigare ägare kunde ha kopplat om till negativ jord. Kopplade om batteriet så att + gick till likriktaren mittkontakt (som – tidigare gick på) och – gick till tändningslåset.. Du fungerade allt på cykeln, och säkringen gick inte sönder. Jag hade också gnistor på båda tändstiften. Jag har inte startat cykeln då jag har monterat ned förgasarna för genomgång och rengöring.
Jag vet alltså inte hur laddningen kommer att fungera, så jag är inte helt säker på om min pol omkoppling är lösningen på mitt el problem.
Frågor
1. Kan likriktaren eller något annat ha tagit skada av att någon tidigare har kopplat fel poler vid batteri inkoppling?

2. Vad kan det vara som gör att huvudsäkringen går när jag kopplar in batteriet + som jord.

3. Kan det vara likriktaren som är trasig och som ger detta problem?

4. Kommer laddningen att fungera när jag väl startar cykeln, med – som jord och där allt övrigt tycks fungera.

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Jag är inte speciellt kunnig på bil och mc-el!

Mvh
Stefan
 

krister

Member
Hej
Om du har capacitorn inkopplad enl orginalschemat som är en blå kondensator och sitter i närheten av batteriet kan du kicka i gång motorn utan att ha batteriet inkopplat ,då kan du mäta polariteten på kablarna som går till batteriet . Du får vara beredd på att kicka på ordentligt då generatorn behöver komma upp i lite varv för att ge gnista , jag har provat och det fungerar

Krister
 

sive

New member
Tack för svaret krister.
Jag har läst det mesta jag kunnat hitta i ämnet, det ser ut som tidigare ägare kopplat fel färger till batteriet.
Har nu kopplat om det samt gått igenom och bytt på många ihopkpplingar och allt tycks fungera, även gnistor till båda stiften
Jag har inte startat upp motorn då jag väntar på en del. Då först vet jag om alternatorn laddar systemet.
Jag återkommer då till dig och forumet!
 

sive

New member
Som jag tidigare skrev, så tycks det som jag fick ordning på mitt el-fel.

Efter det fick jag jobba länge med förgasarna, som läckte rikligt ur båda flödarknapparna. Fick till slut borra ur något från hållarna till flottörhus sprinten, då tidigare ägare planat huset ett antal gånger. Fick också banka upp hylsan till flottörnålen något för att till slut få flottören till att täta med flottörnålen.

Efter att åter monterat förgasarna rengjorda med nya slangar, var jag spänd inför startandet av cykeln för första gången . Den har stått i en lada i över 11 år.
Jag flödade den och den gick igång på första kicken! Det rök och mullrade i verkstaden, och efter uppvärmningen, gick den jämt på en tomgång av ca 600 varv.
Jag mätte laddningen, och batteriet laddades! Jag skall när vädret blir mer vårligt, mäta volten på batteriet med allt elektriskt igång.

Kunde ej varit lyckligare idag.

Säkert blir det några problem när jag börjat köra något, men så här långt är jag nöjd.
 
Top