sive
New member
Hej,
Behöver hjälp av någon att lösa mitt el problem!!
Jag är en nybliven medlem och hare en nyinköpt Commando 1971 som inte varit igång på många år.
Cykeln är i originalskick. Jag köpte cykeln ”ostartad” men kollade att allt gick runt och oljorna såg okay ut.
När jag kopplade in batteriet med + som jord, gick huvudsäkringen direkt när tändningen slogs på.
Jag letade jord fel genom att koppla ur det mesta men kunde inte hitta något ”fel”.
Minus kabeln gav kontakt till ramen/jord konstant, vilket den inte borde väl?
Funderade på om tidigare ägare kunde ha kopplat om till negativ jord. Kopplade om batteriet så att + gick till likriktaren mittkontakt (som – tidigare gick på) och – gick till tändningslåset.. Du fungerade allt på cykeln, och säkringen gick inte sönder. Jag hade också gnistor på båda tändstiften. Jag har inte startat cykeln då jag har monterat ned förgasarna för genomgång och rengöring.
Jag vet alltså inte hur laddningen kommer att fungera, så jag är inte helt säker på om min pol omkoppling är lösningen på mitt el problem.
Frågor
1. Kan likriktaren eller något annat ha tagit skada av att någon tidigare har kopplat fel poler vid batteri inkoppling?
2. Vad kan det vara som gör att huvudsäkringen går när jag kopplar in batteriet + som jord.
3. Kan det vara likriktaren som är trasig och som ger detta problem?
4. Kommer laddningen att fungera när jag väl startar cykeln, med – som jord och där allt övrigt tycks fungera.
Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Jag är inte speciellt kunnig på bil och mc-el!
Mvh
Stefan
Behöver hjälp av någon att lösa mitt el problem!!
Jag är en nybliven medlem och hare en nyinköpt Commando 1971 som inte varit igång på många år.
Cykeln är i originalskick. Jag köpte cykeln ”ostartad” men kollade att allt gick runt och oljorna såg okay ut.
När jag kopplade in batteriet med + som jord, gick huvudsäkringen direkt när tändningen slogs på.
Jag letade jord fel genom att koppla ur det mesta men kunde inte hitta något ”fel”.
Minus kabeln gav kontakt till ramen/jord konstant, vilket den inte borde väl?
Funderade på om tidigare ägare kunde ha kopplat om till negativ jord. Kopplade om batteriet så att + gick till likriktaren mittkontakt (som – tidigare gick på) och – gick till tändningslåset.. Du fungerade allt på cykeln, och säkringen gick inte sönder. Jag hade också gnistor på båda tändstiften. Jag har inte startat cykeln då jag har monterat ned förgasarna för genomgång och rengöring.
Jag vet alltså inte hur laddningen kommer att fungera, så jag är inte helt säker på om min pol omkoppling är lösningen på mitt el problem.
Frågor
1. Kan likriktaren eller något annat ha tagit skada av att någon tidigare har kopplat fel poler vid batteri inkoppling?
2. Vad kan det vara som gör att huvudsäkringen går när jag kopplar in batteriet + som jord.
3. Kan det vara likriktaren som är trasig och som ger detta problem?
4. Kommer laddningen att fungera när jag väl startar cykeln, med – som jord och där allt övrigt tycks fungera.
Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Jag är inte speciellt kunnig på bil och mc-el!
Mvh
Stefan